Η εκλογή μουφτή είναι ένα πρώτο βήμα συνδιαχείρισης της περιοχής απο τη μειονότητα.

Ένα πρώτο σύντομο σχόλιο για το θέμα των μουφτήδων:

1.- Πουθενά στη Συνθήκη της Λωζάνης δεν γίνεται αναφορά σε μουφτήδες ή Πατριαρχείο σε ό,τι αφορά τη λειτουργία τους.
2.-Στο ζήτημα των μουφτήδων (περιλαμβανομένου και του αρχιμουφτή) υπήρχε αναφορά στη Συμφωνία των Αθηνών (1913). Θα εκλέγετο μόνο ο αρχιμουφτής (άλλο αρχιμουφτής, άλλο μουφτής), ο οποίος θα είχε έδρα την Αθήνα. Τότε, στην Ελλάδα υπήρχαν 500.000 μουσουλμάνοι.Η συμφωνία αυτή δεν υλοποιήθηκε λόγω της ανταλλαγής των πληθυσμών. Οι μουσουλμάνοι που απέμειναν ήσαν λίγοι και δεν δικαιολογείτο η εκλογή αρχιμουφτή.
3.- Το ελληνικό κράτος είχε αποφασίσει στη μειονότητα να εφαρμόζεται ο Ισλαμικός Νόμος (Σαρία). Η Σαρία δίνει στον Μουφτή δικαιοδοτικές αρμοδιότητες (κυρίως οικογενειακού και κληρονομικού δικαίου). Στην Ελλάδα ο φορέας αυτών των δικαιωμάτων είναι κρατικό πρόσωπο. Έτσι, κρίθηκε ότι ο Μουφτής, ως κρατικός υπάλληλος, έπρεπε να διορίζεται.
4.-Πριν απο λίγες ημέρες ο νόμος που αφορούσε τη μειονότητα άλλαξε. Και στα μέλη της μειονότητας θα εφαρμόζονται οι σχετικοί νόμοι του ελληνικού κράτους αλλά, αν συμφωνήσουν και ο άνδρας και η γυναίκα θα μπορούν να πάνε τις υποθέσεις τους στο μουφτή. Άρα, ο μουφτής, κρατά τις δικαιοδοτικές αρμοδιότητές του. Αυτό, δικαιολογεί, ακόμη, το διορισμό τους.
5.- Για να κάνουμε έναν παραλληλισμό με το Πατριαρχείο, ο Πατριάρχης δεν έχει ανάλογες με το μουφτή αρμοδιότητες. Είναι ο θρησκευτικός αρχηγός των ορθόδοξων.
6.-Η αλλαγή της στάσης της κυβέρνησης δεν υπάρχει αμφιβολία ότι συντελείται μετά την επίσκεψη Ερτογάν και τη δημόσια σχετική απαίτησή του. Όταν ο κ. Τσιπρας μας λέει πως είναι δική του απόφαση και όχι πίεση του Ερντογάν, νομίζω, πως μας περνά για αφελείς.
7.-Θα πρέπει, κάπως, να δικαιολογηθεί η διαχρονική ελληνική θέση ότι ο μουφτής διορίζεται επειδή ασκεί δικαιοδοτικές αρμοδιότητες με την θέση της σημερινής κυβέρνησης ότι μπορεί να ασκεί τέτοιου είδους αρμοδιότητες και να ψηφίζεται. Το προφανές είναι ότι η κυβέρνηση θα θεωρήσει λανθασμένη τη μέχρι σήμερα στάση των ελληνικών κυβερνήσεων.
8.-Ο Ερντογάν με την αλλαγή αυτή της ελληνικής θέσης κατήγαγε μεγάλης σημασίας νίκη. Περνά στη μειονότητα τη θέση ότι με την επίσκεψή του στην Ελλάδα πέτυχε την ικανοποίηση ενός διαχρονικού αιτήματος της μειονότητας. Αυτό θα τον βοηθήσει στην επανασύνδεση των δικτύων του τουρκικού προξενείου που αποσυνδέθηκαν μετά τη ρήξη Ερντογάν- Γκιουλέν. Πολλά μέλη της μειονότητας ήσαν γκιουλενιστές ή επηρεάζονταν απο αυτόν.
9.-Περνά το μήνυμα στη μειονότητα, τη στιγμή που άρχισε να αποδομείται η ενότητά της και ανεξαρτήτως του τι λέει ο κ. Τσίπρας, ότι αυτός είναι που καθορίζει την ατζέντα στην περιοχή και όχι το ελληνικό κράτος.
10.- Η εκλογή μουφτή είναι ένα πρώτο βήμα συνδιαχείρισης της περιοχής απο τη μειονότητα. Αυτός είναι πάγιος στόχος της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής η οποία επιδιώκει τη δημιουργία ενός καθεστώτος στη Θράκη με ιδιαίτερους θεσμούς που θα αφορούν τη μειονότητα. Η προβολή αυτής της πολιτικής στο άμεσο μέλλον είναι πολύ επικίνδυνη.
11.- Περνά το μήνυμα και στις άλλες συνιστώσες της μειονότητας, πέραν της τουρκογενούς (Πομάκοι και Ρομά) πως με την υπόδειξη Ερντογάν (δηλαδή της Τουρκίας) αποκτούν θεσμικά δικαιώματα και η ελληνική κυβέρνηση θα ενδιαφερθεί και για την οικονομική τους ευημερία. Ακόμη και αν η ελληνική κυβέρνηση επρόκειτο να λάβει σχετικά μέτρα έπρεπε να το κάνει σε άλλον χρόνο. Ίσως, πρίν την επίσκεψη Ερντογάν.
12.- Το επόμενο βήμα θα είναι η αποδοχή των συλλόγων της μειονότητας ως τουρκικών, με την επίκληση και των σχετικών αποφάσεων του Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
13.-Η απόφαση είναι ένα δώρο στον Ερντογάν που θα τον βοηθήσει στην εξάπλωση και την ενίσχυση της πολιτικής του στα Βαλκάνια.
14.- Αποθαρρύνει τις δυνάμεις της μειονότητας που θέλουν να αποστούν απο τον έλεγχο της Τουρκίας.
15.- Ακόμη και αν όλα αυτά έπρεπε να συμβούν δεν υπάρχει τίποτε σαφές που να έχει πάρει η ελληνική πλευρά στη διπλωματική διαπραγμάτευση. Καλύπτεται πίσω απο τη θέση πως η μειονότητα είναι θέμα της Ελλάδας και όχι ελληνοτουρκικής διαπραγμάτευσης. Υπάρχει κάποιος που το πιστεύει;

No Comments Yet

Comments are closed