Νέα εθνική στρατηγική για την ανάπτυξη και την ευημερία της Βόρειας Ελλάδας

από Team MyPortal.gr
sms

Του Νίκου Ανδρουλάκη, Προέδρου του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής 

Οι πολλαπλές κρίσεις των τελευταίων ετών έχουν δοκιμάσει τις αντοχές της ελληνικής κοινωνίας και έχουν στερήσει από τη χώρα μας την αναπτυξιακή της δυναμική. Το πλήγμα για την Κεντρική Μακεδονία ήταν δυσβάστακτο, υψηλή ανεργία, φυγή νέων στο εξωτερικό, αποβιομηχάνιση, απαξίωση σημαντικών υποδομών.

Χρειάζεται εθνική στρατηγική με πυρήνα την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη για να επανατοποθετήσουμε συνολικά τη Βόρεια Ελλάδα στον χάρτη του μέλλοντος κι όχι αποσπασματικές εξαγγελίες στον βωμό της επικοινωνίας, που την επόμενη ημέρα διαψεύδονται. Έχουμε χρέος να αναδείξουμε ξανά τη Θεσσαλονίκη σε αναπτυξιακό πόλο για τη χώρα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Δυστυχώς η κυβερνητική αδράνεια και αδιαφορία έχουν αφήσει την πόλη ανοχύρωτη απέναντι στις μεγάλες προκλήσεις. Η κλιματική κρίση δείχνει ήδη τα δόντια της, με τα ακραία φαινόμενα στην ευρύτερη περιοχή να έχουν τριπλασιαστεί σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, ενώ η διάβρωση απειλεί τις ακτές. Τα αντιπλημμυρικά έργα και η προστασία των φυσικών οικοσυστημάτων του Σέιχ Σου και του Θερμαϊκού, θα πρέπει να βρεθούν στην πρώτη γραμμή.

Η υστέρηση σε βασικές υποδομές, με ευθύνη των κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας και του ΣΥΡΙΖΑ, υποβαθμίζει τις αναπτυξιακές της προοπτικές και την ευημερία των κατοίκων. Είναι κοινωνικά αναγκαίο να βελτιώσουμε την καθημερινότητα για τους Θεσσαλονικείς, να δημιουργήσουμε πολλές και καλές θέσεις εργασίας και να θέσουμε τις βάσεις για μια πόλη και μια οικονομία ανθεκτική στις κρίσεις.

Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται ένα νέο αναπτυξιακό σχέδιο, που θα αξιοποιεί τα γεωστρατηγικά της πλεονεκτήματα, με έμφαση στην αναβάθμιση των σιδηροδρομικών συνδέσεων με τις γειτονικές χώρες, την ανάπτυξη του λιμανιού, τη δημιουργία σύγχρονων εμπορευματικών κέντρων.

Προτεραιότητα πρέπει να δοθεί και στην ποιότητα ζωής. Οι αστικές συγκοινωνίες της πόλης εκπέμπουν εικόνα μόνιμης κατάρρευσης. Επί τέσσερα χρόνια η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δεν έκανε τίποτα για τον προβληματικό ΟΑΣΘ που αδυνατεί να αντεπεξέλθει στο συγκοινωνιακό έργο, χωρίς επαρκή οχήματα και οδηγούς, οδηγώντας τον σε πλήρη απαξίωση.

Η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας δεν έχει ακόμα μετρό, ενώ η σύνδεση με το αεροδρόμιο και η επέκταση στα δυτικά βρίσκονται στις καλένδες. Απαιτείται ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός για τη συγκοινωνιακή ταυτότητα του μητροπολιτικού συγκροτήματος, ώστε να σταματήσει ο καθημερινός Γολγοθάς των κατοίκων.

Συγχρόνως πρέπει να βελτιωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της πόλης που βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις αναλογίας πρασίνου ανά κάτοικο. Νέες ζώνες πρασίνου, αστικές αναπλάσεις, απόδοση στις τοπικές κοινωνίες ανοιχτών χώρων που παραμένουν αναξιοποίητοι, επιτάχυνση του ενιαίου παραλιακού μετώπου που καρκινοβατεί είναι ψηλά στη δική μας ατζέντα.

Απαξιώνονται όμως συστηματικά και οι κοινωνικές δομές της πόλης, που πλήρωσε δυσανάλογο κόστος στην πανδημία. Είναι ντροπή για την Κυβέρνηση, να είναι στο νοσοκομείο «Παπανικολάου» 3.500 συνάνθρωποί μας στην αναμονή για ένα χειρουργείο κι ενώ οι θέσεις για μόνιμους αναισθησιολόγους είναι 28 να υπάρχουν μόλις 7. Έχουμε καλέσει επανειλημμένως την κυβέρνηση να επενδύσει μεγάλο μέρος των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης στην υγεία, τόσο για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών, αλλά και για την ενίσχυση σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό.

Πιστεύω στις προοπτικές της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας. Με όραμα και σοβαρό σχεδιασμό, με την αξιοποίηση των επιστημονικών και ερευνητικών δυνατοτήτων των Πανεπιστημίων μπορεί να γίνει μαγνήτης για νέες επενδύσεις στην πρωτογενή παραγωγή, τη μεταποίηση, τη βιομηχανία, την καινοτομία, τον τουρισμό, ενισχύοντας το ΑΕΠ και την οικονομική εξωστρέφεια της χώρας.

(Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Πολιτική”, 9-9-2023)