Κυρ. Μητσοτάκης: Η Θεσσαλονίκη αποκτά βιώσιμες αστικές συγκοινωνίες – Στη κυκλοφορία τα πρώτα ηλ. λεωφορεία

από Team MyPortal.gr
sms

Το αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ στη Σταυρούπολη, από το οποίο το πρωί της Δευτέρας άρχισαν τα πρώτα δρομολόγια ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη, επισκέφθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σκιαγραφώντας κατά την ομιλία του, το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών σε μια πόλη που μεγαλώνει και αναπτύσσεται.

«Καταφέραμε να είμαστε συνεπείς στα χρονοδιαγράμματα τα οποία είχαμε θέσει και να θέτουμε σήμερα στην κυκλοφορία τα πρώτα από τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία θα ανανεώσουν σημαντικά τον στόλο των αστικών λεωφορείων στην πόλη μας», τόνισε ο πρωθυπουργός στην ομιλία του.

«Ποτέ δεν κρύψαμε στην κυβέρνηση την έμφαση που δίνουμε στις αστικές συγκοινωνίες, αυτό που αποκαλούμε βιώσιμη αστική συγκοινωνία, και στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς», συμπλήρωσε.

Σημειώνεται ότι η αρχή έγινε με δύο γραμμές, την 21 που εκτελεί το δρομολόγιο Εύοσμος – Αριστοτέλους και την 29 που εκτελεί το δρομολόγιο Πολίχνη – Αριστοτέλους, που πλέον εξυπηρετούνται αμιγώς από 17 ηλεκτροκίνητα οχήματα. Πρόκειται για μέρος των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων με τα οποία ενισχύθηκε, σε πρώτη φάση, ο στόλος του ΟΑΣΘ. Το σύνολο των νέων οχημάτων θα κυκλοφορεί στους δρόμους της Θεσσαλονίκης τον Ιούνιο.

«Τα λεωφορεία τα οποία βλέπετε είναι λεωφορεία τελευταίας τεχνολογίας», σημείωσε ο Πρωθυπουργός και πρόσθεσε ότι «διαθέτουν και κάτι άλλο πολύ σημαντικό, γιατί η κυβέρνηση έχει προτάξει τα ζητήματα της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία: διαθέτουν όλα εύχρηστη ράμπα, προκειμένου να μπορεί να μπαίνει αμαξίδιο στο λεωφορείο. Γιατί για εμάς δεν υπάρχουν πολίτες δύο κατηγοριών και θέλουμε να είμαστε απολύτως σίγουροι ότι όλοι οι πολίτες μπορούν να έχουν ισότιμη πρόσβαση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς».

«Αυτή είναι η μόνο η αρχή. Ακολουθούν πολλά περισσότερα λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, τα οποία σταδιακά θα αντικαταστήσουν όλο τον παλαιότερο στόλο και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη», επισήμανε ο κ. Μητσοτάκης.

«Η σημαντική αυτή προμήθεια που ξεπέρασε τα 120 εκατομμύρια ευρώ δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς τη γενναιόδωρη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Αυτό το αυτοκόλλητο το οποίο βλέπετε, «Ελλάδα 2.0», συμβολίζει με τον καλύτερο τρόπο ότι τα χρήματα, οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης τελικά κατευθύνονται στην ίδια την κοινωνία. Και όταν μιλάμε, φυσικά, για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, σε αυτούς που έχουν τις μεγαλύτερες και τις περισσότερες ανάγκες», ανέφερε επίσης ο Πρωθυπουργός.

Εκσυγχρονισμός και αναβάθμιση των στόλων λεωφορείων

Η ολοκληρωμένη προμήθεια 110 ηλεκτρικών λεωφορείων για τις ανάγκες της Θεσσαλονίκης και 140 για την εξυπηρέτηση της Αθήνας, όλα μήκους 12 μέτρων και με κάθε πρόνοια για ΑμεΑ, αποτελεί το πρώτο βήμα σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό με στόχο τον εκσυγχρονισμό των αστικών μετακινήσεων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, δίνοντας παράλληλη έμφαση στη προστασία του περιβάλλοντος.

Με βάση τον προγραμματισμό που έχει ήδη εκπονηθεί, θα αποκτηθούν ακόμα 300 οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο, μήκους 12 έως 18 μέτρων, τα οποία αναμένεται να παραληφθούν σταδιακά έως τον Μάρτιο του 2025, ενώ με διαφορετικό διαγωνισμό θα εξασφαλιστούν επιπλέον 700 ηλεκτρικά λεωφορεία βραδείας και ταχείας φόρτισης, 50 λεωφορεία υδρογόνου, καθώς και τρόλεϊ για την περιοχή Αθηνών.

Στρατηγικός στόχος είναι η αντικατάσταση τουλάχιστον 1.300 παλιών οχημάτων με νέα λεωφορεία, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, έως το 2027, για την προώθηση βιώσιμης αστικής κινητικότητας.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, εξασφαλίζεται η ουσιαστική αναβάθμιση των ΜΜΜ στις μεγάλες πόλεις και ο μερικός εξηλεκτρισμός των συγκοινωνιών, με αποτέλεσμα να βελτιώνεται η καθημερινότητα των πολιτών αλλά και η εμπειρία των επισκεπτών.

Η απόκτηση των 250 ηλεκτρικών λεωφορείων που έχουν παραδοθεί στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη χρηματοδοτήθηκε με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών σε μία πόλη η οποία αλλάζει, αναπτύσσεται, μεγαλώνει.

Αναλυτικά, η τοποθέτηση του Κυρ. Μητσοτάκη στην εκδήλωση για την έναρξη των δρομολογίων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη

«Σεβασμιώτατε, κ. Περιφερειάρχα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, κ. Πρέσβη, κυρίες και κύριοι, αγαπητές και αγαπητοί εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ,

Σήμερα είναι πράγματι μία καλή μέρα για την Θεσσαλονίκη. Και θα ήθελα να ξεκινήσω συγχαίροντας την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, τον Υπουργό, την αρμόδια Υφυπουργό, τον Γενικό Γραμματέα, αλλά και τους εργαζόμενους και τη διοίκηση του ΟΑΣΘ, για το γεγονός ότι καταφέραμε να είμαστε συνεπείς στα χρονοδιαγράμματα τα οποία είχαμε θέσει και να θέτουμε σήμερα στην κυκλοφορία τα πρώτα από τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία θα ανανεώσουν σημαντικά τον στόλο των αστικών λεωφορείων στην πόλη μας.

Είχε δίκιο ο Υπουργός όταν είπε ότι η ολοκλήρωση τέτοιων περίπλοκων διαγωνιστικών διαδικασιών απαιτεί πολλή προσπάθεια και πολλή επιμονή. Όντως, η διοίκηση του Υπουργείου -το γνωρίζετε καλά- βρέθηκε πολλές φορές στη Θεσσαλονίκη, ώστε να είμαστε απολύτως σίγουροι ότι τα χρονοδιαγράμματα θα τηρηθούν, οι δυσκολίες θα ξεπεραστούν και θα είμαστε σήμερα στην ευχάριστη θέση όχι απλά να παρουσιάζουμε, αλλά να ανακοινώνουμε την κυκλοφορία των πρώτων λεωφορείων, ξεκινώντας πάντα από τη δυτική Θεσσαλονίκη και από τις γραμμές 21 και 29 που καλύπτουν τον Εύοσμο και την Πολίχνη και την επικοινωνία τους με την Πλατεία Αριστοτέλους.

Θέλω να επισημάνω το γεγονός ότι η προμήθεια αυτών των λεωφορείων ουσιαστικά αποτελεί και έναν καθρέφτη των περιπετειών που πέρασε η χώρα τα τελευταία 15 χρόνια. Γιατί πράγματι πριν από 15 χρόνια, σκεφτείτε το, παραδόθηκαν τα τελευταία, τότε, καινούργια αστικά λεωφορεία. Από τότε πέρασαν πολλά, η χώρα μπήκε σε μνημόνια, αντιμετώπισε πολλές περιπέτειες, έφτασε σχεδόν στα όρια της χρεοκοπίας.

Σήμερα, όμως, αυτή ακριβώς η μέρα σηματοδοτεί την έλευση μιας νέας Ελλάδας, η οποία έχει αφήσει πίσω της αυτές τις εποχές και μπορεί να ατενίζει το μέλλον με μεγαλύτερη αισιοδοξία.

Ποτέ δεν κρύψαμε στην κυβέρνηση -είχα την ευκαιρία να το πω και πριν από λίγο, στην παρουσίαση της συγκοινωνιακής μελέτης για την επέκταση του Μετρό- την έμφαση που δίνουμε στις αστικές συγκοινωνίες, αυτό που αποκαλούμε βιώσιμη αστική συγκοινωνία, και στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Γνωρίζετε καλά στη Θεσσαλονίκη πόσο υστερούσε η πόλη ως προς σύγχρονες υποδομές Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Ενδεικτικά να αναφέρω έναν αριθμό μόνο: μόλις το 15% των μετακινήσεων στην πόλη γίνεται με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Θέλουμε αυτό το 15% να το κάνουμε 50%, με την έναρξη λειτουργίας του Μετρό, με την επέκταση των γραμμών του Μετρό και φυσικά με περισσότερα καλύτερα, ποιοτικότερα, πιο σύγχρονα  λεωφορεία.

Και τα λεωφορεία τα οποία βλέπετε είναι λεωφορεία τελευταίας τεχνολογίας. Όταν θα λέμε πια “ρίχνουμε γκαζιά”, δεν θα ακούμε τίποτα, απλά θα προχωράει το λεωφορείο και αυτό προτάσσει πια η πρόοδος της τεχνολογίας. Είναι λεωφορεία αθόρυβα, με κλιματισμό, μέχρι και θύρες φόρτισης για τα κινητά τηλέφωνα διαθέτουν.

Αλλά διαθέτουν και κάτι άλλο πολύ σημαντικό, γιατί η κυβέρνηση έχει προτάξει τα ζητήματα της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία: διαθέτουν όλα εύχρηστη ράμπα, προκειμένου να μπορεί να μπαίνει αμαξίδιο στο λεωφορείο. Γιατί για εμάς δεν υπάρχουν πολίτες δύο κατηγοριών και θέλουμε να είμαστε απολύτως σίγουροι ότι όλοι οι πολίτες μπορούν να έχουν ισότιμη πρόσβαση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Και βέβαια, να τονίσω ότι αυτή είναι η μόνο η αρχή. Ακολουθούν πολλά περισσότερα λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, τα οποία σταδιακά θα αντικαταστήσουν όλο τον παλαιότερο στόλο και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.

Εδώ όμως, στη Θεσσαλονίκη, και θέλω να το τονίσω αυτό, κάναμε μια πολιτική επιλογή: από τα 250 λεωφορεία, τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία παραλαμβάνουμε, τα 110, το 40% δηλαδή, ήρθε στην Θεσσαλονίκη, τα 140 πήγαν στα Αθήνα.

Αλλά, ως ποσοστό του παλιού στόλου που αντικαθίσταται, εδώ ουσιαστικά μιλάμε για το 30% του στόλου. Μέχρι τα τέλη Ιουνίου θα κυκλοφορούν όλα τα λεωφορεία αυτά.

Και βέβαια, η ηλεκτροκίνηση επιβάλλει και την δημιουργία νέων υποδομών, νέων σταθμών φόρτισης. Θα είναι έτοιμος ένας υπερσύγχρονος σταθμός φόρτισης τις επόμενες εβδομάδες, έτσι ώστε να μπορεί αυτή η μετάπτωση στην ηλεκτροκίνηση να γίνει όσο το δυνατόν με λιγότερα προβλήματα.

Και βέβαια, η κυβέρνηση έχει μια συγκεκριμένη στρατηγική για την ηλεκτροκίνηση, με γενναιόδωρα επιδοτούμενα προγράμματα για την αντικατάσταση συμβατικών αυτοκινήτων και, θα έλεγα, δίνοντας έμφαση κυρίως σε αυτούς που κάνουν τα περισσότερα χιλιόμετρα. Θέλω να κάνω εδώ μια έκκληση και στους οδηγούς ταξί της Θεσσαλονίκης, να σκεφτούν πολύ σοβαρά την αντικατάσταση των οχημάτων τους. Υπάρχουν πολλές ενδιαφέρουσες λύσεις, πια, για αντικατάσταση οχημάτων με σημαντική επιδότηση από το κράτος. Η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον, ειδικά για αυτούς που κάνουν πολλά χιλιόμετρα στο κέντρο της πόλης.

Τελειώνοντας να επαναλάβω αυτό το οποίο είπε και ο Υπουργός, ότι η σημαντική αυτή προμήθεια που ξεπέρασε τα 120 εκατομμύρια ευρώ δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς τη γενναιόδωρη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Αυτό το αυτοκόλλητο το οποίο βλέπετε, “Ελλάδα 2.0”, συμβολίζει με τον καλύτερο τρόπο ότι τα χρήματα, οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης τελικά κατευθύνονται στην ίδια την κοινωνία. Και όταν μιλάμε, φυσικά, για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, σε αυτούς που έχουν τις μεγαλύτερες και τις περισσότερες ανάγκες.

Το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έγινε πραγματικότητα τον Ιούλιο του 2020 και καταφέραμε να φέρουμε στη χώρα μας συνολικά 36 δισεκατομμύρια ευρώ πρόσθετων πόρων, ένα μικρό τμήμα των οποίων κατευθύνεται και στα ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία βλέπετε.

Νομίζω ότι αυτή η επισήμανση -και να κλείσω με αυτό- είναι χρήσιμη, καθώς σε λιγότερο από τρεις εβδομάδες από τώρα έχουμε ευρωεκλογές και καλό είναι οι πολίτες να γνωρίζουν ποιες είναι οι πολιτικές δυνάμεις που έχουν πραγματική δυνατότητα ουσιαστικής διαπραγμάτευσης στις Βρυξέλλες και στο Στρασβούργο επ’ ωφελεία, τελικά, όλων των Ελληνίδων και όλων των Ελλήνων.

Καλοτάξιδα, λοιπόν, τα καινούργια λεωφορεία και με το καλό πολύ σύντομα, εντός του επόμενου μήνα, όλα να κυκλοφορούν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης.

Σας ευχαριστώ πολύ».