Η Θεσσαλονίκη στον παγκόσμιο «χάρτη» κρουαζιέρας

από Team MyPortal.gr
sms

Της Αρχοντούλας Τσιλικιώτη

Τα τελευταία χρόνια η Θεσσαλονίκη έχει μπει δυναμικά στον χώρο της κρουαζιέρας. Χρονιά ορόσημο αποτέλεσε το 2021 για την ένταξη της Θεσσαλονίκης στον χώρο, καθώς προσεγγίστηκαν και συνολικά «έδεσαν» στο λιμάνι της πόλης 17 κρουαζιερόπλοια. Παράλληλα, την ίδια χρονιά μετά από περίπου 15 χρόνια, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έγινε και πάλι home port, δηλαδή λιμάνι έναρξης και τερματισμού κρουαζιέρας.

Η πορεία της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη

Το 2022 τα κρουαζιερόπλοια που αφίχθησαν στη Θεσσαλονίκη ανήλθαν τα 61, παρουσιάζοντας, δηλαδή, μια αύξηση περίπου 260%. Το 2023 το λιμάνι της Θεσσαλονίκης υποδέχτηκε για πρώτη φορά ταυτόχρονα δύο κρουαζιερόπλοια, σε δύο διαφορετικούς επιβατικούς σταθμούς, καθώς ξεκίνησε η λειτουργία του 2ου Επιβατικού Σταθμού. Συνολικά προσεγγίστηκαν 68 κρουαζιερόπλοια και όπως παρουσιάζουν στατιστικά στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος. Ερχόμενοι στο σήμερα για το 2024 έχουν ήδη προγραμματιστεί 78 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με τη σεζόν της κρουαζιέρας να έχει ξεκινήσει ήδη από τις 3 Φεβρουαρίου.

Συνάντηση Αγγελούδη – Λιάγκου

Στις 27 Μαρτίου ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης και ο Εκτελεστικός Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ, Αθανάσιος Λιάγκος εκτίμησαν πως οι έως τώρα κρατήσεις δείχνουν ότι οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων το 2025 στο λιμάνι θα ξεπεράσουν τις 80 γεγονός που «σπάει» το υπάρχον ρεκόρ.

Παράλληλα σύμφωνα με μελέτης της ΟΛΘ Α.Ε. με τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια Πειραιώς και Αιγαίου το 2023, το 90,1% των επιβατών δηλώνουν ότι μετά την επίσκεψη που πραγματοποίησαν είναι εξαιρετικά έως αρκετά πιθανό να συστήσουν τη Θεσσαλονίκη ως προορισμό τουριστικής επίσκεψης ενώ το 50% των κρουαζιερόπλοιων που επισκέπτονται την πόλη είναι πλέον home porting σύμφωνα με τον κ. Λιάγκος. «Ανοίξαμε μια τεράστια πύλη τουρισμού, με πολλαπλά τα οφέλη για την τοπική και εθνική οικονομία», τόνισε ο ίδιος.

Στο ίδιο μήκος κύματος ο κ. Αγγελούδης στη συνάντηση τους επισήμανε πως: «Είμαστε έτοιμοι να ξεπεράσουμε τα 80 κρουαζιερόπλοια. Αρκετά από αυτά επιλέγουν τη Θεσσαλονίκη ως hub και αυτό είναι το σημαντικότερο. Αυτό σημαίνει ότι έρχεται το πλοίο κρουαζιέρας το οποίο διανυκτερεύει, τροφοδοτείται από τις εταιρείες της Θεσσαλονίκης δεν είναι μόνο οι επισκέπτες, δεν είναι μόνο το τουριστικό αποτύπωμα είναι μία ολόκληρη οικονομική δραστηριότητα. Όσες περισσότερες διανυκτερεύσεις έχει ένα πλοίο κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη τόσο περισσότερο αυτό ευνοεί και υποστηρίζει την οικονομική ζωή και ανάπτυξη της πόλης».

Τι άλλαξε σε σχέση με το παρελθόν;

Σύμφωνα με τον τουριστικό πράκτορα, Λουκά Τσακιρίδη υπήρχαν και παλιότερα κρουαζιέρες από την Θεσσαλονίκη ,ανά περιόδους. Ωστόσο, η διαφορά των τελευταίων χρόνων και η άνθιση του τομέα της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη οφείλεται στη χρηματοοικονομική ανάκαμψη των Βαλκανίων.

«Η Θεσσαλονίκη από τη φύση της δεν μπορεί να στηρίξει ένα κρουαζιερόπλοιο όλη τη σεζόν αποκλειστικά από την ελληνική αγορά, γιατί η ελληνική αγορά έχει μια σεζόν περίπου ενάμιση το πολύ δύο μήνες», τονίζει ο κ. Τσακιρίδης. «Τα Βαλκάνια χρηματοοικονομικά, είχαν πολύ σοβαρά προβλήματα, αλλά τα τελευταία χρόνια έχουν ανακάμψει θεαματικά, με αποτέλεσμα πλέον να μπορούν να ταξιδέψουν και αυτοί δαπανώντας κάποια σχετικά ικανοποιητικά ποσά. Αυτό έκανε την διαφορά και έχει βάλει στο μυαλό των εταιρειών να φέρει κρουαζιερόπλοιο και από Θεσσαλονίκη για να κάνει επιβίβαση και αποβίβαση. Διότι όταν μιλάμε για Βαλκάνια μιλάμε για χώρες με πληθυσμό πολλών εκατομμυρίων», επισήμανε.

Αγορά – Στόχος τα Βαλκάνια

Τα Βαλκάνια κατά τον κ. Τσακιρίδη αποτελούν την βασική «αγορά στόχο» για τη Θεσσαλονίκη. Με τη Βουλγαρική να αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά που επιβιβάζεται προς το παρόν στην Θεσσαλονίκη. Παράλληλα δεν λείπουν επιβάτες από Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, της Ρουμανία αλλά και Αλβανία. «H Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να στηρίξει κάποιο άλλο κρουαζιερόπλοιο διότι είναι άγνωστη στις υπερατλαντικές αγορές με την μεγαλύτερη αγορά κρουαζιέρας στον κόσμο να είναι η αμερικανική».

Σχετικά με την Ελληνική αγορά ο κ. Τσακιρίδης δήλωσε πως παρόλο που οι Έλληνες πάντοτε αγαπούσαν την κρουαζιέρα το πρόβλημα με την ελληνική αγορά είναι η σύντομη σεζόν της. «Αυτό ήταν, αυτό είναι και θα είναι νομίζω για πάρα πολλά χρόνια ακόμα το πρόβλημα της ελληνικής αγοράς. Φυσικά και οι Έλληνες επιλέγουν την κρουαζιέρα απλά όταν μαθαίνουν για τις ημερομηνίες της άδειάς τους τις περισσότερες φορές δεν υπάρχουν πια καμπίνες διαθέσιμες».

(Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Πολιτική”, 13-4-2024)