Γιώργος Κωνσταντόπουλος: «Εγνατία Οδός» χωρίς δάνεια, με κέρδη και εξωστρέφεια

από Team MyPortal.gr
sms

Συνέντευξη στον Βαγγέλη Πλάκα

Στην επιτυχημένη πορεία της «Εγνατίας Οδού» αναφέρεται ο πρόεδρος της εταιρείας Γιώργος Κωνσταντόπουλος, επισημαίνοντας πως ‘έχει εξοφλήσει όλες της δανειακές υποχρεώσεις της στις τράπεζες,  εμφανίζει σημαντική κερδοφόρο δραστηριότητα και με τάσεις εξωστρέφειας».  Για την υπόθεση της παραχώρησης, που είναι ανοικτή πλέον της δεκαετίας, επισημαίνει πως «στον προϋπολογισμό που κατατέθηκε στη Βουλή  έχει προϋπολογιστεί στα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου το τίμημα το οποίο θα καταβληθεί για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού».

Ο κ. Κωνσταντόπουλος κάνει επίσης γνωστό για τα διόδια πως «προβλέπεται μια αύξηση στα 4 λεπτά/χιλ   η οποία όμως  δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη,  όπως επίσης προβλέπεται και αύξηση 6 λεπτά/χιλ. πριν την υπογραφή της παραχώρησης».

Για περισσότερα από δέκα χρόνια είναι ανοικτό το θέμα της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί;

Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού είναι ένα θέμα το οποίο χειρίζεται αποκλειστικά το ΤΑΙΠΕΔ, με διαγωνισμούς οι οποίοι ήταν άγονοι, μέχρι τον τελευταίο που διενεργήθηκε πριν από 15 μήνες,  ο οποίος ολοκληρώθηκε και προκρίθηκε η εταιρεία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Πρόσφατα εστάλη η σύμβαση στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έγκριση, ώστε να ακολουθήσει η υπογραφή της. Μάλιστα, στον προϋπολογισμό που κατατέθηκε στη Βουλή  έχει προϋπολογιστεί στα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου το τίμημα το οποίο θα καταβληθεί για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού για τα επόμενα 35 χρόνια.

Δεν θα μπορούσε μια κερδοφόρα εταιρεία όπως η «Εγνατία Οδός ΑΕ» να διατηρήσει το έλεγχο, τη λειτουργία, τη συντήρηση και ανάπτυξη του δικτύου;

Αυτό είναι ένα θεωρητικό ερώτημα, το οποίο δεν μπορεί να απαντηθεί, γιατί απλούστατα η Εγνατία Οδός Α.Ε.  εντάχθηκε από το 2011 στο ΤΑΙΠΕΔ. Αρκεί να αναλογιστούμε σε τι κατάσταση ήταν η χώρα το 2011, όπου έκτοτε, ο έλεγχος, η συντήρηση, η  λειτουργία και  η ανάπτυξη του οδικού δικτύου της Εγνατία Οδός Α.Ε., εντάχθηκε στις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας για τα επόμενα 35 χρόνια. Το ΤΑΙΠΕΔ έκτοτε έχει το  δικαίωμα ψήφου  των μετοχών της ΕΟΑΕ,  η γενική συνέλευση του οποίου εγκρίνει τους ισολογισμούς της, τους απολογισμούς της, και τις κρίσιμες αποφάσεις της εταιρείας.

Σήμερα η ΕΟΑΕ έχει εξοφλήσει όλες της δανειακές υποχρεώσεις της στις τράπεζες,  εμφανίζει σημαντική κερδοφόρο δραστηριότητα και με τάσεις εξωστρέφειας.

Δραστηριότητα που θα συνεχιστεί και μετά την παραχώρηση. Το πλούσιο σε τεχνογνωσία και εμπειρία επιστημονικό προσωπικό της, είναι η εγγύηση για το μέλλον της.

Σε κάθε περίπτωση η ΕΟΑΕ είναι στη διάθεση των εξελίξεων, με ετοιμότητα σε ότι της ζητηθεί.

 Έχω ακούσει να επισημαίνετε πως η «Εγνατία» παρουσιάζει κερδοφορία παρά το ότι εισπράττει 3 λεπτά/χλμ. στα διόδια και όχι 6 όπως στις άλλες οδούς. Προβλέπεται αύξηση και προσαρμογή, πριν ή μετά την παραχώρηση;

Είναι αλήθεια ότι η εταιρεία εισπράττει για συντήρηση και λειτουργία 3 λεπτά/χιλ.  ενώ οι υπόλοιποι αυτοκινητόδρομοι εισπράττουν 6 λεπτά/ χιλ. Προβλέπεται μια αύξηση στα 4 λεπτά/χιλ   η οποία όμως  δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη,  όπως επίσης προβλέπεται και αύξηση 6 λεπτά/χιλ. πριν την υπογραφή της παραχώρησης, προβλέπεται δηλαδή ότι ισχύει και  στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους.

Ο αναπτυξιακός σχεδιασμός σας τι προέβλεπε αναφορικά με υποδομές στην Εγνατία για την εξυπηρέτηση των οδηγών αλλά και άλλων δομών όπως logistics centers;

Φυσικά υπήρχε αρχικά, μετά την οριστικοποίηση της χάραξης  και ο αναπτυξιακός σχεδιασμός της εταιρείας για τον άξονα, ο οποίος προέβλεπε κατά μήκος όλου του άξονα Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), Χώρους Στάθμευσης Αυτοκινήτων (ΧΣΑ) για την ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση και την άνεση των χρηστών του άξονα, όπως και Logistics Centers σε Αλεξανδρούπολη και Ηγουμενίτσα,  καθώς και δίκτυα Οπτικών Ινών και  Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στις ζώνες απαλλοτρίωσης ένθεν και ένδεν του οδικού άξονα, για την εξυπηρέτηση της μεταφοράς αγαθών και ενέργειας.   Επαναλαμβάνω όμως,  ότι κάθε αναπτυξιακός σχεδιασμός είναι κάτω από τη δαμόκλειο σπάθη της παραχώρησης και ο σχεδιασμός αυτός δεν πρόλαβε να υλοποιηθεί πριν την ένταξη της εταιρείας στο ΤΑΙΠΕΔ.  Δυστυχώς, ΣΕΑ κατασκευάστηκαν  μόνο στη θέση Πλάτανος Ημαθίας  εκατέρωθεν του άξονα, ενώ η εταιρεία η οποία ήταν ο ανάδοχος για τα υπόλοιπα 4  ΣΕΑ  πτώχευσε, και παρόλες της προσπάθειες της ΕΟΑΕ να μπορέσει να βρεθεί λύση, η υπόθεση κατέπεσε τελικά στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Ποια είναι τα χρονοδιαγράμματα για δύο σημαντικά έργα της εταιρείας, τη σύνδεση της 6ης προβλήτας με ΠΑΘΕ-Εγνατία και τη Γέφυρα Κήπων;

Όσον αφορά στη σύνδεση του 6ου προβλήτα με ΠΑΘΕ το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης πήγε  πίσω λόγου του ότι υπάρχει πρόβλημα αποβολής των αντιδρώντων στην αναγκαστική απαλλοτρίωση η οποία ολοκληρώθηκε και ενώ καταβλήθηκε ποσό 11,5 εκ. ευρώ. Με την ολοκλήρωση των διαδικασιών με την αποβολή των αντιδρώντων και την απόδοση του χώρου του έργου, το έργο θα ολοκληρωθεί.

Όσον αφορά στο έργο για τη Γέφυρα Κήπων, έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες της γέφυρας από την Εγνατία Οδό Α.Ε., και η εταιρεία θα επιβλέψει την κατασκευή της η οποία αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα.

Τι προβλέπει ο σχεδιασμός για την οδική ασφάλεια;

Η Εγνατία Οδός Α.Ε διαχειρίζεται το Πρόγραμμα Επεμβάσεων Οδικής Ασφάλειας. To Πρόγραμμα επεμβάσεων βελτίωσης οδικής ασφάλειας γνωστό και ως ΠΕΒΟΑ, αφορά στην βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας 10.000 χλμ. εθνικού και επαρχιακού οδικού της χώρας, με επεμβάσεις, χαμηλού κόστους και υψηλής αποτελεσματικότητάς σε 5.000 θέσεις που έχουν καταγραφεί ως «μειωμένης οδικής ασφάλειας». Συντονιστής του προγράμματος ορίστηκε η ΕΟΑΕ βάσει ΚΥΑ 4089/18.12.2019 (ΦΕΚ/Β/4863). Η χρηματοδότηση του προγράμματος προβλεπόταν από το Πρόγραμμα ΕΛΛΑΔΑ 2.0 – Ταμείο Ανάκαμψης βάσει της ΥΑ με αριθμ. 210653 (ΦΕΚ 3532-Β’/8-7-22) κατά 50%, και από πόρους της ΕΤΕΠ μέσω της δανειακής συμβάσης 2017-0614/FIN88.892, που υπογράφηκε μεταξύ της ΕΟΑΕ και της ΕΤΕΠ στις 25/11/2022, συνολικής δαπάνης περίπου 553 εκ. € .

(Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Πολιτική”, 2-12-2023)