Ανάγκη να μπει άμεσα τέλος στην αναρχία των φορτοεκφορτώσεων

από Team MyPortal.gr
sms

Της Αρχοντούλας Τσιλικιώτη

Η κατασκευή του Flyover  και το «κυκλοφοριακό έμφραγμα» που έχει προκαλέσει, καθιστά άμεση και επιτακτική ανάγκη την τήρηση του ωραρίου φορτοεκφορτώσεων.

Σύμφωνα με την νομοθεσία για τις φορτοεκφορτώσεις, όπως έχει οριστεί από το 2019, προβλέπεται ότι τις καθημερινές για φορτηγά μέχρι 8 τόνων, επιτρέπονται οι φορτοεκφορτώσεις από τις 8.30 μμ μέχρι και τις 8.30 πμ της επομένης. Για τα Σαββατοκύριακα, επιτρέπονται από τις 5 μμ του Σαββάτου μέχρι τις 8.30 μμ της Δευτέρας, ενώ για τα μικρά φορτηγά επιτρέπονται οι φορτοεκφορτώσεις, όλες τις ώρες, αλλά μόνο σε συγκεκριμένες θέσεις, με την ειδική σήμανση.

Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Σύμφωνα με έρευνα που εκπόνησε η Palmos Analysis για το ΕΒΕΘ, το 75% των φορτοεκφορτώσεων πραγματοποιείται μεταξύ 7.30 π.μ. και 3 το μεσημέρι. Από αυτές, το 37% πραγματοποιείται μεταξύ 9.30 π.μ. και 12 μ.μ., το 15% από 7.30 μέχρι 9.30 το πρωί, και το 23% μεταξύ 12 και 3 μ.μ.  Εάν συνυπολογιστεί το ποσοστό αυτών που δηλώνουν ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένο μοτίβο, εκτιμάται ότι άνω του 85% των φορτοεκφορτώσεων πραγματοποιούνται μεταξύ 07:30 π.μ. και 15:00 μ.μ. Αποτέλεσμα, η μετατροπή της πόλης σε άναρχο τοπίο!

Αναγκαία θεωρούν την τήρηση του ήδη υπάρχοντος νομοθετικού πλαισίου για το ωράριο των φορτοεκφορτώσεων τόσο η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας όσο και ο Δήμος Θεσσαλονίκης για την άμβλυνση του φαινομένου.  Στην «Π», μίλησαν ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών-Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας Πάρις Μπίλλιας και οι αντιδήμαρχοι του Δήμου Θεσσαλονίκης, Πρόδρομος Νικηφορίδης, αρμόδιος επί Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας καθώς Παντελής Καζαντζίδης, Επιχειρηματικότητας και Εξυπηρέτησης των Πολιτών.

«Απαιτείται να εφαρμοστεί το προεδρικό διάταγμα. Αν υπάρχουν κάποια προβλήματα και ενστάσεις, είναι καλό να το συζητήσουμε ώστε τα κακώς κείμενα να διορθωθούν. Σε κάθε περίπτωση, όμως θα πρέπει να εφαρμοστεί το ωράριο τουλάχιστον στις ώρες αιχμής», αναφέρει ο Πάρις Μπίλλιας.

Σκιαγραφώντας το ζήτημα ο Πρόδρομος Νικηφορίδης δήλωσε: «το πρωί της Δευτέρας βρισκόμουν στην οδό Μητροπόλεως, στις 9:30 και δεν υπήρχε δυνατότητα κυκλοφορίας οχημάτων πλην της λεωφορειολωρίδας, Ήταν τελείως κλειστή. Υπήρχαν το ένα μετά το άλλο οχήματα που έκαναν τροφοδοσία και κάποια ιδιωτικά τα οποία βρίσκουν την ευκαιρία να διπλοπαρκάρουν». Και συνέχισε, «είναι επομένως κάτι το οποίο οφείλουμε στην πόλη, να την απελευθερώσουμε από τις φορτοεκφορτώσεις που γίνονται σε ώρες που υπάρχει πρόβλημα». Ο Παντελής Καζαντζίδης τόνισε πως «ο δήμος Θεσσαλονίκης είναι διατεθειμένος να καλέσει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, να συζητήσουμε τόσο ώστε να μπορέσουν να βρεθεί μια λύση πάνω σε αυτό το κομμάτι».

Απαραίτητη η εύρεση «χρυσής τομής»

Οι συζητήσεις μεταξύ Δήμου και επιχειρήσεων για την εύρεση μίας «χρυσής τομής» για το ωράριο των φορτοεκφορτώσεων καθίσταται απαραίτητη. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του ΕΒΕΘ το 61% των επιχειρήσεων που ερωτήθηκαν, είναι σύμφωνες με τον καθορισμό συγκεκριμένων ωρών για τις διαδικασίες φορτοεκφόρτωσης υπό προϋποθέσεις σχετικά με τις ζώνες ωρών φορτοεκφόρτωσης, την συμβατότητα των ωρών φορτοεκφόρτωσης με τις ώρες λειτουργίας των επιχειρήσεων κτλ.

Ο κ. Καζαντζίδης θεωρεί πως μέσω των συζητήσεων θα μπορέσει να βρεθεί μια λύση με τον καθορισμό ενός καινούργιου πλαισίου το οποίο θα συμφέρει, τόσο τους πολίτες που κινούνται στην Θεσσαλονίκη όσο και τα καταστήματα. Σχετικά με την ενδεχόμενη άρνηση ορισμένων καταστηματαρχών να δεχθούν ένα νέο κανονιστικό πλαίσιο ο κ. Νικηφορίδης επισήμανε πως ορισμένοι μπορεί να είναι αντίθετοι αρχικά στην θέσπιση του ωραρίου καθώς το εν λόγω μέτρο θα «αλλάξει» την καθημερινότητα τους. Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχουν πάντα άνθρωποι  που είναι ικανοί να δουν τα πράγματα πιο σφαιρικά και «βάζουν μπροστά» το κοινό.

Ο κ. Μπίλλιας από τη μεριά της ΠΚΜ θεωρεί πως μέσω του διαλόγου θα επέλθει μια συμφωνία για να μπορούν οι καταστηματάρχες κυρίως του κέντρου να εξυπηρετηθούν αλλά και από την άλλη να υπάρχει ανεμπόδιστη κυκλοφορία τουλάχιστον από τα φορτηγά που φορτοεκφορτώνουν καθημερινά.

«Αγκάθι» οι χώροι φορτοεκφόρτωσης

«Αγκάθι» στο πρόβλημα αποτελεί και  η έλλειψη ειδικών χώρων φορτοεκφόρτωσης στην πόλη. Η έρευνα του ΕΒΕΘ ανέδειξε πως δύο στις τρεις επιχειρήσεις, που συμμετείχαν, δεν διαθέτουν ή δεν έχουν πρόσβαση σε ειδικούς χώρους φορτοεκφόρτωσης, ενώ ιδιωτικούς χώρους φορτοεκφόρτωσης διαθέτουν λιγότερες από μια στις τρεις επιχειρήσεις  (23%), Τέλος το 14% αναφέρουν ότι υπάρχει ειδικός χώρος φορτοεκφόρτωσης επί της οδού, στον οποίο έχουν πρόσβαση (με την μέση απόσταση από το δημόσιο χώρο φορτοεκφόρτωσης από την επιχείρηση να εκτιμάται σε λίγο πάνω από 10 μέτρα).

Ερωτηθείς σχετικά με την ενδεχόμενη αύξηση των ειδικών χώρων ο κ. Νικηφορίδης δήλωσε, «Δεν μπορώ να πω σήμερα ότι θα αυξήσουμε αυτούς τους  χώρους. Θα φανεί και στην πορεία, αν χρειαστεί, σίγουρα θα το κάνουμε. Υπάρχουν ήδη πολλές ανάγκες για χώρους στάθμευσης μηχανών και δίκυκλων που δεν υπάρχουν, πράγμα που δυσκολεύει το εγχείρημα .Εμείς όμως θα κάνουμε ότι είναι δυνατό για να μπορέσουμε να τους  εξυπηρετήσουμε όλους». Παράλληλα τόνισε πως μέσω της αστυνόμευσης και συνεπαγωγικά της έλλειψης παράνομης στάθμευσης που επικρατούσε μέχρι τώρα θα αξιοποιηθούν πλήρως οι ήδη υπάρχοντες  χώροι φορτοεκφορτώσεων. Στο ίδιο μήκος κύματος ο κ. Καζαντζίδης τόνισε πως μαζί με την αντιδημαρχία της Δημοτικής Αστυνομίας και τον αντιδήμαρχο μελετώνται οι θέσεις στάθμευσης που υπάρχουν γενικά, αλλά και για τις φορτοεκφορτώσεις, ώστε να εντοπιστούν και αξιοποιηθούν τα κενά σημεία.

(Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Πολιτική”, 17-2-2024)