«Αγώνας δρόμου» η διασύνδεση POS και ταμειακών μηχανών – Tι λένε ΕΕΘ και ΒΕΘ

από Team MyPortal.gr
sms

Της Αρχοντούλας Τσιλικιώτη

Σε «αγώνα δρόμου» φαίνεται να έχει εξελιχθεί η διασύνδεση POS και ταμειακών μηχανών για χιλιάδες επιχειρήσεις που θα έπρεπε ήδη να έχουν ολοκληρώσει την διασύνδεση των ταμειακών τους μηχανών με τα POS μέχρι τις 29 Φεβρουαρίου.

«Η διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές θα ολοκληρωθεί βρέξει-χιονίσει!» Διαμήνυε λίγο πριν την εκπνοή της προθεσμίας ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Κωστής Χατζηδάκης, καλώντας τους επιχειρηματίες να προχωρήσουν στην διασύνδεση το συντομότερο.

Μέχρι την περασμένη Πέμπτη, 400.000 επιχειρήσεις, θα έπρεπε να έχουν διασυνδέσει ταμειακές και POS. Ωστόσο στην πραγματικότητα  μόλις το 15% εξ αυτών φαίνεται να  έχει ολοκληρώσει την «περίπλοκη» διαδικασία, με την  ΓΣΕΒΕΕ, την ΕΣΕΕ αλλά και την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος να αιτείται μια «πολυπόθητη» πίστωση χρόνου για την εφαρμογή του μέτρου.

Παράλληλα το περιθώριο χρόνου που έχει το οικονομικό επιτελείο για μεγάλη παράταση είναι περιορισμένο καθώς το έργο της διασύνδεσης αποτελεί ένα από τα ορόσημα για την εκταμίευση της δόσης από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Για την σκοπιά της επιχειρηματικής κοινότητας και τα ζητήματα που έχουν προκύψει στο έργο της διασύνδεσης μίλησαν στην «Π» ο Αναστάσιος Καπνοπώλης, πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης καθώς και ο Χρήστος Νικολόπουλος, Β’ Αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης.

Ανέτοιμο το τραπεζικό σύστημα και οι πάροχοι των POS

Αναγκαία καθίσταται μια εξάμηνη παράταση τονίζουν τόσο ο κ. Καπνοπώλης όσο και ο κ. Νικολόπουλος.

«Δεν μπορούμε να ζητάμε από τους ανθρώπους που κάνουν όλη τη φιλότιμη προσπάθεια να προσεγγίσουν και να εφαρμόσουν αυτά που θέλει η κυβέρνηση, αλλά δεν τους δίνεται η δυνατότητα από τις εταιρείες που εκπροσωπούν τα POS και από το τραπεζικό σύστημα, το οποίο είναι ανέτοιμο να δεχτεί όλο τον όγκο των ανθρώπων και των επιχειρήσεων αυτών», αναφέρει ο πρόεδρος του ΒΕΘ. Και συνεχίζει: «Τα θέματα είναι πολλά τόσο με την προμήθεια των ταμειακών μηχανών όσο και γενικότερα με την αδυναμία εξυπηρέτησης για τη διασύνδεση να καθυστερούν χρονικά όλη τη διαδικασία».

«Καλό είναι να υπάρξει μια παράταση για να μπορέσει να γίνει μια σωστή εφαρμογή του μέτρου», αναφέρει ο κ. Νικολόπουλος. «Υπάρχουν πολλές ελλείψεις, οι ίδιες οι εταιρείες που παρέχουν τα POS, δεν διαθέτουν τις κατάλληλες συσκευές». Επιπλέον θεωρεί πως η επιβολή προστίμων σε ένα «ατελές» σύστημα δεν εξυπηρετεί ούτε τις επιχειρήσεις, αλλά ούτε και το ίδιο το κράτος.

«Για να μπορέσει να υπάρχει μια εύρυθμη λειτουργία και να μην “κρυβόμαστε” από δικαιολογίες και η μια συντεχνία το φταίξιμο στην άλλη πρέπει να δοθεί μια εξάμηνη παράταση, όπως έχουμε ζητήσει όλοι οι εμπλεκόμενοι συνδικαλιστικοί και μη φορείς για να μπορέσουμε να πάμε σε ένα αύριο καλύτερο, χωρίς εντάσεις και χωρίς προβλήματα», επισημαίνει ο κ. Καπνοπώλης.

 

O ρόλος των τραπεζών

Αναφορικά με τον ρόλο των  τραπεζών στις καθυστερήσεις των διασυνδέσεων POS και Ταμειακών ο κ. Νικολόπουλος τόνισε πως οφείλει να υπάρξει μια νομοθετική ρύθμιση η οποία θα υποχρεώνει τις τράπεζες να εξυπηρετούν τους επαγγελματίες. «Δεν μπορεί να υποχρεώνεις τον επαγγελματία να πάει στην τράπεζα για μια δουλειά, αλλά η τράπεζα να μην τον εξυπηρετεί». Στο ίδιο μήκος κύματος για τον κ. Καπνοπώλης οι τράπεζες με τον τρόπο που λειτουργούν σήμερα είναι κατά της επιχειρηματικής κοινότητας. «Αντί η αγορά να τρέξει με γρήγορους ρυθμούς, πηγαίνει με ρυθμούς χελώνας, γιατί κάποιοι καθυστερούν στο να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις της επιτάχυνσης της οικονομίας».

Αναγκαία η «εκπαίδευση» των επιχειρήσεων

Στην καινούργια αυτή «πραγματικότητα» καλούνται να προσαρμοστούν χιλιάδες καταστηματάρχες, με τον κ.Νικολόπουλο να δηλώνει πως η διασύνδεση δεν είναι μια απλή υπόθεση. «Οι περισσότερες μικρές επιχειρήσεις κόβουν ορισμένα τιμολόγια στους πελάτες τους. Εκεί υπάρχει μια ειδική διαδικασία, η οποία χρειάζεται την εκπαίδευση του κάθε καταστηματάρχη, δεν είναι κάτι που μπορεί να κάνει ο καθένας. Δηλαδή πέρα από την αδυναμία σύνδεσης για λόγους που δεν έχουν σχέση μόνο με τους επαγγελματίες, υπάρχουν και σοβαρά θέματα σε ότι σε ότι αφορά την εκπαίδευση για την αποφυγή λαθών».

Θέση στην οποία φαίνεται να συμφωνεί και ο κ. Καπνοπώλης επισημαίνοντας την ανάγκη δημιουργίας ενός ειδικού προγράμματος κατάρτισης. «Δεν μπορεί να μην υπάρχει εκπαίδευση της λογικής “το ‘βαλες και σώθηκες”».

«Μικρή ασπιρίνη» το voucher για την επιδότηση POS

Σχετικά με τον  4ο κύκλο των επιδοτήσεων μέσω voucher για την αγορά μηχανημάτων πληρωμής POS, ο κ. Νικολόπουλος θεωρεί πως είναι απλώς  μια «μικρή ασπιρίνη». Το συνολικό κόστος της αλλαγής του συστήματος δεν καλύπτεται καθώς οι συναλλαγές με την χρήση καρτών επιφέρουν επιπλέον χρεώσεις.«Με τη χρήση POS οι πάροχοι παρακρατούν για κάθε συναλλαγή περίπου το  0,70% – 0, 80% είναι σαν να έχεις έναν επιπλέον φόρο τουλάχιστον του 4-5% στην επιχείρησή σου. Είναι ένα καινούργιο κόστος το οποίο αυξάνεται διαρκώς».

Με τη σειρά του ο κ. Καπνοπώλης θεωρεί πως η επιδότηση πρέπει να διαφημιστεί περισσότερο και εφαρμοστεί ισότιμα σε όλες τις επιχειρήσεις. «Είτε έχει αγοραστεί ένα τερματικό (POS)με ιδία κεφάλαια, είτε μέσω voucher δεν θα πρέπει κανένας να αδικηθεί από την μη χρησιμοποίηση της επιδότησης». «Όλες οι επιχειρήσεις πρέπει είτε χρησιμοποίησαν το voucher, είτε όχι να έχουν ίσα δικαιώματα ώστε να μπορέσουμε να βοηθήσουμε τον μικρομεσαίο και πολύ μικρό επιχειρηματία. Διότι πολλοί μικροί επιχειρηματίες, δίνουν τα χρήματα για  μηχανήματα POS και για τις ταμειακές μηχανές από το υστέρημα και όχι από το περίσσευμα τους», καταλήγει.

(Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Πολιτική”, 2-3-2024)