«Η Χαλκιδική στα όριά της. Ώρα αποφάσεων!»

από Team MyPortal.gr
sms

Του Δημήτρη Κούβελα, βουλευτή Α’ Θεσσαλονίκης ΝΔ

Η Χαλκιδική μας, με τις καταγάλανες θάλασσες, τα πανέμορφα τοπία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, είναι από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς στην Ελλάδα κι ο προσιτός παράδεισος για εμάς τους Θεσσαλονικείς. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, γίνεται ολοένα πιο αισθητό το φαινόμενο του υπερπληθυσμού κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, που εντείνεται από την επιπλέον μαζική προσέλευση τουριστών και απειλεί την περιβαλλοντική ισορροπία και την ποιότητα ζωής των κατοίκων και των επισκεπτών.

Εκφάνσεις του φαινομένου είναι η υπερβολική διαρκής κίνηση στους δρόμους, η ανάδειξη της ανεπάρκειας των υποδομών, η αύξηση της ρύπανσης και του κίνδυνου πυρκαγιάς, η έλλειψη νερού, οι φθορές σε μνημεία κλπ. Όλα αυτά συντείνουν σε αρνητικές εμπειρίες για κατοίκους και επισκέπτες, μειώνοντας την ελκυστικότητα της Χαλκιδικής ως τουριστικού προορισμού. Είμαστε μάρτυρες αυτών των φαινομένων και οφείλουμε να λάβουμε μέτρα για να προλάβουμε ακραία περιστατικά όπως στη Μύκονο και τη Σαντορίνη.

Στην πρόσφατη συζήτηση νομοσχεδίου στην Βουλή για την ενίσχυση του τουριστικού τομέα, τόνισα την ανάγκη για βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, ως αντίδοτο στον υπερτουρισμό. Η διασύνδεση του τουρισμού με την αγροτική παραγωγή, τη βιομηχανία και τις υπηρεσίες μπορεί να δημιουργήσει ένα πολυδιάστατο και πιο ανθεκτικό οικονομικό μοντέλο.

Προϋπόθεση αποτελεί η διασφάλιση της βιώσιμης διαχείρισης των πόρων και η προστασία των πολιτιστικών και φυσικών μνημείων. Η προώθηση εναλλακτικών τουριστικών προορισμών και η διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος είναι βασικές στρατηγικές για την αντιμετώπιση και του υπερπληθισμού που βασανίζει τη Χαλκιδική τα καλοκαίρια. Ευτυχώς, η περιοχή της Χαλκιδικής προσφέρει ευκαιρίες για εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως ο αγροτουρισμός, ο καταδυτικός τουρισμός, ο οινοτουρισμός, ο πολιτιστικός και θρησκευτικός τουρισμός και ο οικοτουρισμός. Αυτές οι μορφές τουρισμού μπορούν να συμβάλουν στην αποσυμφόρηση των παραλιακών περιοχών και στην ανάδειξη λιγότερο γνωστών περιοχών της ενδοχώρας. Παράλληλα, θα δώσει ώθηση στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Αναγκαία προϋπόθεση είναι η συνεργασία τοπικών αρχών και τουριστικών φορέων για την δημιουργία ενός βιώσιμου πλαισίου ανάπτυξης. Η επένδυση σε δημόσιες και ιδιωτικές υποδομές, η βελτίωση των υπηρεσιών, με παράλληλη συγκράτηση των τιμών τους και η ευαισθητοποίηση των επισκεπτών σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος είναι επίσης κρίσιμα βήματα.

Η Χαλκιδική, το διαμάντι της Μακεδονίας μας, έχει «όλα τα φόντα» για να παραμείνει κορυφαίος, ανταγωνιστικός τουριστικός προορισμός, ωστόσο πρέπει να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις προκλήσεις του υπερπληθισμού κατά τους καλοκαιρινούς μήνες για να παραμείνει βιώσιμη επιλογή.

Αν θέλουμε το σλόγκαν «σαν τη Χαλκιδική, δεν έχει» να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα και στο μέλλον, απαιτείται αποφασιστικότητα και συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, των επαγγελματιών αλλά και όσων διαθέτουμε εξοχική κατοικία στην ευρύτερη περιοχή.

(Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Πολιτική”, 31-8-2024)