Συμπλήρωση μηχανογραφικού: Ποιες σχολές έχουν άμεση απορρόφηση στην αγορά εργασίας

από Team MyPortal.gr
sms

Συμβουλές για το πώς μπορούν να συμπληρώσουν σωστά οι μαθητές το μηχανογραφικό τους δελτίο αλλά και το ποιες είναι εκείνες οι σχολές που έχουν άμεση απορρόφηση στην αγορά εργασίας, έδωσε στο Πρώτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «ZOIGR» με την Χριστίνα Βίδου, όπου βρέθηκε καλεσμένος ο Κώστας Κατσανέβας, Σύμβουλος Εκπαίδευσης και Επαγγελματικού Προσανατολισμού.

«Η αγορά εργασίας σήμερα, έχει ανάγκη για άτομα τα οποία είναι επαγγελματικά καταρτισμένα-Η πλειοψηφία των θέσεων εργασίας είναι μεσαίου επιπέδου προσόντων»

Όπως και ανέφερε χαρακτηριστικά στην αρχή της συνομιλίας του με τη Χριστίνα Βίδου, «Καταρχάς, να διευκρινίσουμε τη διαφορά μεταξύ του δεν έχω περάσει μεταξύ του έχω χαμηλά μόρια. Εάν δεν πετύχουμε δηλαδή τη βαθμολογία που θέλουμε και είμαστε λίγο πιο χαμηλά, παρόλα αυτά μπορεί να μας ανοίξουν πολλές επιλογές με χαμηλότερες βάσεις ζήτησης σε σχολές σε όλη τη χώρα μας. Μπορούμε να βρούμε ένα επιστημονικό αντικείμενο το οποίο μας ενδιαφέρει και να έχει θετικές προοπτικές απορρόφησης στην αγορά εργασίας. Αυτή είναι η μία πλευρά. Σε αυτές τις περιπτώσεις καθόμαστε και ανοίγουμε όλη τη βεντάλια των πιθανών επιλογών που έχουμε. Για παράδειγμα, με μια βαθμολογία στα 10.000 μόρια μπορούμε να μπούμε στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, στο Αργοστόλι, στο τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας. Είναι μια εξαιρετική επιλογή που συνδυάζει την πληροφορική, την επικοινωνία, τη δημοσιογραφία και το μάρκετινγκ. Μια περιζήτητη Σχολή και σαν επάγγελμα και σαν επίπεδο δεξιοτήτων. Άρα, αυτό είναι το ένα κομμάτι. Το δεύτερο κομμάτι στην περίπτωση που οι ελάχιστες βάσεις δεν φτάσουν στο επίπεδο να μας ανοίξουν σχολές, μετά προχωράμε στο παράλληλο μηχανογραφικό που μας δίνει τη δυνατότητα να μπούμε στην επαγγελματική κατάρτιση. Πάλι μια πολύ σημαντική και καλή επιλογή για πολλούς. Δεν είναι δεύτερης κατηγορίας η επαγγελματική κατάρτιση. Αυτή η νοοτροπία πρέπει να σταματήσει να ισχύει γιατί η αγορά εργασίας σήμερα, έχει ανάγκη για άτομα τα οποία είναι επαγγελματικά καταρτισμένα. Διότι, η πλειοψηφία των θέσεων εργασίας είναι μεσαίου επιπέδου προσόντων».

Έπειτα, πρόσθεσε το εξής «Τα παιδιά είναι αρκετά πιο ενημερωμένα απ’ ότι είναι οι γονείς, οι οποίοι είναι και αρκετά πιο αγχωμένοι από τα παιδιά. Τα παιδιά γνωρίζουν για την ελάχιστη βάση εισαγωγής, γνωρίζουν για τους συντελεστές βαρύτητας και πιθανόν να έχουν μπει στη διαδικασία να ψάξουν λίγο περισσότερο από τους ίδιους τους γονείς. Εμείς δίνουμε τη δυνατότητα να μιλήσουμε και λίγο για το πως συνδέονται κάποιες εναλλακτικές επιλογές και με την απορρόφηση στην αγορά εργασίας. Ένα καλό παράδειγμα στο χώρο της διοίκησης είναι το τμήμα Εφοδιαστικής Αλυσίδας στην Κατερίνη, το οποίο μας δίνει μια δυνατότητα να απορροφηθούμε σε έναν αναδυόμενο κλάδο. Η εφοδιαστική αλυσίδα, όπως γνωρίζετε, είναι η διανομή των τροφίμων και αγαθών στην αρτηρία του κλάδου της μεταφοράς, το οποίο συνδέθηκε με τη ναυτιλία. Άρα, έχουμε πολλές επιλογές και υπάρχει διεπιστημονικότητα σε αυτό το χώρο. Για παράδειγμα, από αυτή τη σχολή μπορείς να χτίσεις επίπεδο διοίκησης σε εταιρείες που ασχολούνται με το κομμάτι του logistics. Μπορείς να ασχοληθείς και να μορφωθείς σε επίπεδο στελεχών διοίκησης. Προσέξτε αυτή τη διαφορά διότι μιλάμε για τριτοβάθμια εκπαίδευση. Επίσης, σε σούπερ μάρκετ που ασχολούνται με την προμήθεια των τροφίμων και όλη την αλυσίδα μεταφοράς. Μπορούμε να απασχοληθούμε σε εταιρείες που κάνουν όλες τις μεταφορές των τροφίμων και των προϊόντων. Ακόμα, μπορούμε να μπούμε και σε ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν μεγάλη ανάγκη για το κομμάτι της γνώσης, της διανομής των αγαθών, που είναι ένα κοινό τοπίο μεταξύ της εφοδιαστικής αλυσίδας, της μεταφοράς και του ναυτιλιακού κλάδου. Οι σχολές αυτές δεν έχουνε μεγάλη ζήτηση και όχι γιατί δεν είναι υψηλή η ποιότητα των σπουδών, αλλά γιατί βρίσκονται συνήθως στην επαρχία. Και γνωρίζουμε πολύ καλά ότι τα μόρια δεν φανερώνουν την ποιότητα της σχολής, απλά αφορούν την ζήτηση. Έτσι βγαίνει η τελική ζήτηση, οι βάσεις δηλαδή που θα βγούνε τέλος Ιουλίου θα πάνε σύμφωνα με το πόσα παιδιά έχουν δηλώσει αυτήν την σχολή και τι μόρια έχουν αυτά τα παιδιά, σύμφωνα και με τους εισακτέους, τον αριθμό που μπορεί αυτό το τμήμα να πάρει, να απορροφήσει».

«Η δια βίου μάθηση είναι το νούμερο ένα εργαλείο για εμάς σε όλη τη ζωή μας και σε όλη τη διαδικασία της εργασίας μας»

Εν συνεχεία, δεν παρέλειψε επίσης να υπογραμμίσει «Η διαφορά της νέας εποχής είναι η ασφάλεια που είχε η προηγούμενη γενιά σε ένα επάγγελμα όπου ουσιαστικά αποκτούσαμε κάποιες βασικές δεξιότητες και φτάναμε στη σύνταξη στο ίδιο επάγγελμα σε σχέση με τη νέα εποχή, η οποία δημιουργεί μια ευάλωτη, αβέβαιη κατάσταση όσον αφορά την ασφάλεια του επαγγέλματος. Που σημαίνει για να μπορέσουμε να είμαστε ικανοποιημένοι και να έχουμε ένα καλό μισθό και να μπορούμε να είμαστε στην αγορά εργασίας, πρέπει να έχουμε πολλές και ποιοτικές δεξιότητες και να μπορούμε να έχουμε τη δυνατότητα να μεταπηδούμε σε διαφορετικούς κλάδους. Αυτό σημαίνει ότι η δια βίου μάθηση είναι το νούμερο ένα εργαλείο για εμάς σε όλη τη ζωή μας και σε όλη τη διαδικασία της εργασίας μας».

Τέλος, ερωτηθείς για τους μαθητές και για το αν είναι ανοιχτοί σε νέες επιλογές σχολών, αλλά και το πώς αντιδρούν οι γονείς σε όλο αυτό, ο κ. Κατσανέβας δήλωσε «Είναι πολύ προχωρημένη η συγκεκριμένη γενιά, λόγω του ότι είναι τόσο δεμένη με τα μέσα, με το διαδίκτυο, με τις πληροφορίες και τις νέες τεχνολογίες. Έχουν τις βασικές γνώσεις και είναι πολύ περισσότερο ευέλικτοι στη νοοτροπία σε σχέση με τους γονείς που έχουν στο μυαλό τους τα παραδοσιακά επαγγέλματα και αυτό λέμε πολλές φορές στους γονείς, τα νέα επαγγέλματα, τα επαγγέλματα του μέλλοντος θα δημιουργήσουν τα παιδιά, όχι οι γονείς. Επομένως, πρέπει να δώσουμε έμφαση και βάση στα θέλω, στα ενδιαφέροντα και στις κλίσεις των παιδιών, γιατί αυτοί θα είναι τα άτομα τα οποία θα διαμορφώσουν την οικονομία του αύριο και εκείνοι θα διαμορφώσουν τα νέα επαγγέλματα». Όσον αφορά τους γονείς όμως, «κάτι που παρατηρούμε σε αυτούς είναι ότι δίνουν μεγάλη βάση-πέρα από τα παραδοσιακά επαγγέλματα -και στο κύρος μιας σχολής. Μπορεί ένας γονιός να πιέσει ένα παιδί γιατί έχει λίγα παραπάνω μόρια, να επιλέξει π.χ το Μετσόβιο σε σχέση με μια σχολή που μπορεί να αποκτήσει επαγγελματικά δικαιώματα ως μηχανικός, αλλά και σε μια σχολή στην επαρχία. Σε αυτά τα σενάρια λέμε πολλές φορές στους γονείς ότι προφανώς δεν είναι αμελητέα η συμβολή ενός τίτλου του πτυχίου, αλλά το πιο σημαντικό είναι το παιδί να αγαπήσει αυτό που θα κάνει, να το ενδιαφέρει πραγματικά, γιατί αυτό θα τον κάνει παραγωγικό και θα έχει προστιθέμενη αξία ευρύτερα. Άρα, δίνουμε βαρύτητα στα ενδιαφέροντα και στις κλίσεις πριν το κύρος της σχολής».