Σπύρος Βούγιας: Το σχέδιο για επανεκκίνηση στον τομέα της κυκλοφορίας

από Team MyPortal.gr
sms

Συνέντευξη στη Βαρβάρα Ζούκα

 

Το σχέδιο για μια επανεκκίνηση στη Θεσσαλονίκη όσον αφορά τον τομέα της κυκλοφορίας παρουσιάζει σε συνέντευξή του στην «Π» ο Σπύρος Βούγιας, που, έχοντας διεκδικήσει κι ο ίδιος κατά το παρελθόν τον δημαρχιακό θώκο, την επόμενη πενταετία θα είναι δυναμικά παρών στα δημοτικά έδρανα ως μέλος της «Ομάδας για τη Θεσσαλονίκη» του Στέλιου Αγγελούδη.

Ο ίδιος δηλώνει ότι εξακολουθεί να ονειρεύεται ένα καινούριο μέλλον για τη Θεσσαλονίκη και εκτιμά ότι η αποκατάσταση της σχέσης εμπιστοσύνης του δημότη με τον δήμο είναι το πρώτο στοίχημα το οποίο οφείλει να κερδίσει η νέα δημοτική αρχή, που αναλαμβάνει καθήκοντα την 1η Ιανουαρίου.

 

Κύριε Βούγια, πριν από λίγο καιρό είχατε επί της ουσίας αποχαιρετήσει το δημοτικό συμβούλιο, εκφράζοντας την πρόθεσή σας να ολοκληρώσετε τον κύκλο σας στον χώρο της αυτοδιοίκησης. Τι σας έκανε να αλλάξετε γνώμη και να συνταχθείτε στο πλευρό του Στέλιου Αγγελούδη;

«Είχα θέσει από την αρχή της ενασχόλησής μου με τα κοινά ένα όριο: τρεις προσπάθειες, όσες διαθέτει και ένας αθλητής στίβου του άλματος εις ύψος, για να εκλεγώ δήμαρχος -μέγιστη τιμή στην ιεραρχία των δικών μου αξιών για έναν ενεργό πολίτη. Αυτό το όριο το εξάντλησα. Ενώ, όμως, είχα όντως αποφασίσει να μην εμπλακώ αυτή τη φορά στις δημοτικές εκλογές, αισθάνθηκα πως δεν είχα το δικαίωμα να λείπω από μια τόσο κρίσιμη μάχη, που θα έκρινε καθοριστικά το μέλλον της πόλης. Ίσως, κατά βάθος, να μου έλειψε και λίγη δράση, αυτή η συναρπαστική ανάγκη συμμετοχής στην κοινή μας ζωή και η μεθυστική βοή του κόσμου.

Κι έτσι αποφάσισα -την τελευταία κυριολεκτικά στιγμή- να είμαι ξανά παρών στη μεγάλη γιορτή της πόλης, ως υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος αυτή τη φορά, απαντώντας θετικά στο κάλεσμα του Στέλιου Αγγελούδη και της ‘Ομάδας για τη Θεσσαλονίκη’, που είναι μια ανεξάρτητη, πολυσυλλεκτική και πολύχρωμη δημοτική παράταξη, με ικανά στελέχη από όλες τις κοινωνικές τάξεις, τις ηλικίες και κυρίως από όλες τις γειτονιές της πόλης.

Ιδιαίτερα στο πρόσωπο του υποψήφιου δημάρχου διέκρινα μια γνήσια λαϊκότητα και μια έντονη διάθεση εξωστρέφειας και συνεχούς επαφής με τον κόσμο. Αναγνώρισα έναν άνθρωπο οικείο, με μια φυσική απλότητα, που διευκολύνει την άμεση προσωπική επαφή με τους πολίτες, αλλά συγχρόνως και με μαχητικότητα, αντοχή και εργατικότητα, σε συνδυασμό και με τη διαπιστωμένη δυνατότητά του να ακούει προσεκτικά και να διαχειρίζεται αποτελεσματικά δύσκολες καταστάσεις.

Και, τελικά, δεν μετάνιωσα καθόλου για αυτή την απόφαση. Απόλαυσα χωρίς άγχος την προεκλογική περίοδο, κατάφερα να συμβάλω σημαντικά στο θριαμβευτικό αποτέλεσμα αλλά και να εκλεγώ ψηλά και μάλιστα ‘με τον δικό μου τρόπο’, χάρη στη ζωντανή εκτίμηση και τη στήριξη των συμπολιτών και των συνυποψηφίων μου. Τους ευχαριστώ όλους για αυτή την τιμή, που τη θεωρώ ως μια άυλη αναγνώριση μιας πολύχρονης και επίμονης προσφοράς στην πόλη».

 

Ποιο είναι το προσωπικό αποτύπωμα που θέλετε να αφήσετε στην πόλη;

«Ονειρεύομαι ακόμη ένα καινούριο μέλλον για τη Θεσσαλονίκη. Περνώντας από έναν αγώνα καθημερινής επιβίωσης, που βιώνουμε σήμερα, θα ήθελα να διατυπώσουμε έναν νέο οδηγό αισιοδοξίας για την καταρρακωμένη σε ηθικό και αυτοεκτίμηση πόλη μας.

Προσωπικά, επιθυμώ να μετατρέψουμε την πόλη σε ένα ζωντανό εργαστήριο ιδεών και δράσεων για καλές συγκοινωνίες, καθαριότητα με ανακύκλωση, προστασία του δημόσιου χώρου, κοινωνικές υπηρεσίες και δομές, δράσεις αλληλεγγύης για την οικογένεια, τους εργαζόμενους και την κοινωνική κατοικία. Έτσι μόνο θα αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά το επικίνδυνο φαινόμενο της τεράστιας αποχής από τις εκλογές και της παγίωσης των χαμηλών προσδοκιών των πολιτών, καταρρίπτοντας τον μύθο της ‘συντηρητικής πόλης’, που μας διώκει».

 

Μείζον ζήτημα το κυκλοφοριακό εν όψει και του flyover. Υπάρχουν μέτρα τα οποία να μπορεί να εφαρμόσει ο δήμος;

«Αρχικά, για το λεγόμενο flyover θέλω να υπενθυμίσω ότι το έργο δεν σχεδιάστηκε ούτε κατασκευάζεται από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, αλλά το κέντρο της πόλης είναι αυτό που θα υποδεχθεί και πρέπει να εξυπηρετήσει την πρόσθετη κυκλοφορία. Ο νέος δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης παρακολουθεί τις εξελίξεις από κοντά, ενημερώνεται διαρκώς και θα συμβάλει ενεργά με τους συνεργάτες του στη λήψη των πιο ορθολογικών αποφάσεων, που θα αποτρέψουν τον κίνδυνο να έχει και το έργο αυτό την τύχη της υποθαλάσσιας αρτηρίας.

Χρειάζεται ψυχραιμία, σοβαρότητα, διαφάνεια με συνεχή ενημέρωση των πολιτών, έλεγχο της εργολαβίας για την τήρηση της ρήτρας για διαρκή λειτουργία τουλάχιστον δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση και συστηματική προσπάθεια μείωσης των περιβαλλοντικών και άλλων επιπτώσεων στις περιοχές κατοικίας που γειτονεύουν με την περιφερειακή (Κωνσταντινουπολίτικα, Ελαιώνες κλπ).

Σχετικά με τα μέτρα για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού, γνωρίζουμε όλοι ότι το αποτέλεσμα των προσπαθειών διαχρονικά ήταν μηδαμινό και, παρά τις μελέτες που έγιναν, τις ατέρμονες συζητήσεις και τις άπειρες προτάσεις, η Θεσσαλονίκη πρέπει να θεωρηθεί, ως προς το κυκλοφοριακό, μια ‘αποτυχημένη πόλη’. Τα έργα χρονίζουν ανολοκλήρωτα και οι περισσότερες προτάσεις εκκρεμούν ακόμη αδικαιολόγητα σε κάποια συρτάρια και στοιχειώνουν το μυαλό μου τις νύχτες σαν ανεκπλήρωτα όνειρα.

Μπορούμε, όμως, να κάνουμε μια επανεκκίνηση, δίνοντας προτεραιότητα σε πιο απλά πράγματα. Ήδη οι πόλεις που έχουν αντιληφθεί τη σοβαρότητα της κλιματικής κρίσης παίρνουν μέτρα αλλαγής των συνηθειών της καθημερινής κυκλοφορίας, θέτοντας όριο ταχύτητας 30 χιλιομέτρων/ώρα, κάτι που αυξάνει και την ποιότητα των δεικτών οδικής ασφάλειας. Από την πρώτη μέρα μπορούμε να δημιουργήσουμε καλύτερες συνθήκες για τους πεζούς, διαγραμμίζοντας έντονα όλες τις σβησμένες και ξεχασμένες διαβάσεις. Να εφαρμόσουμε τεχνάσματα απλά και εύκολα, όπως η διαγώνια διαγράμμιση σε κρίσιμες διασταυρώσεις, όπου η ουρά των οχημάτων σε μια οδό παρεμποδίζει την κίνηση της άλλης (παράδειγμα στον κόμβο Παύλου Μελά με Τσιμισκή ή Γ’ Σεπτεμβρίου με Βασ. Γεωργίου). Να κάνουμε απλές βελτιωτικές αλλαγές της κατεύθυνσης κίνησης σε οδούς όπως η Καρόλου Ντηλ (κάθοδος) αλλά και η Δωδεκανήσου, που πρέπει οπωσδήποτε να αμφιδρομηθεί, για να αποκατασταθεί η σύνδεση του κέντρου με τη Δυτική Θεσσαλονίκη μέσω της οδού Λαγκαδά. Άμεσα και σημαντικά μέτρα είναι επίσης η επαναθεώρηση του γενικά χρήσιμου συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης, ο περιορισμός του ελεύθερου ωραρίου των φορτοεκφορτώσεων, ο αυστηρός έλεγχος του διπλοπαρκαρίσματος και η αποκατάσταση της λειτουργίας των λεωφορειολωρίδων.

Σε σχέση με τα πρώτα έργα που θα ξεκινήσουν, όπως ανακοίνωσε ο νέος δήμαρχος, θα προηγηθεί η κατασκευή του Πάρκου Μνήμης στην Πλατεία Ελευθερίας και η ολοκλήρωση της πεζοδρόμησης στην Αγίας Σοφίας μέχρι τη θάλασσα. Εδώ, κατά τη γνώμη μου, πρέπει να διατηρηθεί μία λωρίδα ήπιας κυκλοφορίας στο τμήμα της Αγίας Σοφίας από την Τσιμισκή μέχρι τη Μητροπόλεως, ώστε να είναι δυνατή η αλλαγή πορείας των οχημάτων.

Και κάτι ακόμη που πρέπει αμέσως να γίνει, γιατί μας ταπεινώνει και μας προσβάλλει καθημερινά ως πολίτες: να μπει οριστικό τέλος στην ανάρμοστη κίνηση των μηχανών στα πεζοδρόμια της πόλης με την παράλληλη αύξηση των νόμιμων θέσεων στάθμευσης δικύκλων».

 

Ποια άλλα στοιχήματα πιστεύετε ότι έχει μπροστά της η νέα διοίκηση;

«Αρχίζοντας από αύριο κιόλας όλοι μας στην ‘Ομάδα για τη Θεσσαλονίκη’ πρέπει να εξηγήσουμε υπομονετικά και μεθοδικά στους πολίτες -κυρίως σε αυτούς που απείχαν από τις εκλογές- την καινούρια συνθήκη που θα ισχύει από δω και πέρα στη σχέση μας, με ανθρώπινη γλώσσα και ειλικρινή συναισθήματα.

Αυτή η αποκατάσταση της σχέσης εμπιστοσύνης του δημότη με τον δήμο είναι το πρώτο που οφείλουμε να κάνουμε. Ο νέος δήμαρχος το έχει καταλάβει και για αυτό συνεχίζει τις περιοδείες του και μετεκλογικά, για να ευχαριστήσει τους πολίτες αλλά και για να αποδείξει στην πράξη πως θα είναι διαρκώς κοντά τους, στις γειτονιές, κι όχι κλεισμένος σε ένα γραφείο, αποκομμένος από την πραγματικότητα.

Ακόμη, πρέπει να αναβαθμίσουμε τη λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου, αποκαθιστώντας τη χαμένη τιμή του βασικότερου δημοκρατικού οργάνου της πόλης λόγω της αποδυνάμωσής του σε αρμοδιότητες και κύρος την προηγούμενη τετραετία. Ομαλή λειτουργία και υψηλό επίπεδο των συνεδριάσεων, διεύρυνση της θεματολογίας με ουσιαστικά και όχι μόνο τυπικά και γραφειοκρατικά θέματα, ανοιχτή διαβούλευση με τους πολίτες για κρίσιμα ζητήματα, πολιτιστικές δράσεις στα πρότυπα του Κοινοβουλίου. Το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης πρέπει να ξαναγίνει ο ενδιάμεσος συνδετικός κρίκος ανάμεσα στους πολίτες και τη Διοίκηση, ένα ανοιχτό εργαστήριο σκέψης, που θα σκιαγραφήσει τη νέα σύγχρονη ταυτότητα της πόλης και θα αφηγηθεί την πορεία της προς ένα καινούριο μέλλον για τη Θεσσαλονίκη».

(Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Πολιτική”, 11-11-2023