Kώστας Γιουτίκας: “Ο Δυτικός Προαστιακός να ξαναμπεί ‘στις ράγες’ σύντομα».

από Team MyPortal.gr
sms

Συνέντευξη στον Βαγγέλη Πλάκα

Για τις εξελίξεις στο πολύ σημαντικό έργο το δυτικού προαστιακού Θεσσαλονίκης, για την προώθηση του οποίου προ ημερών πραγματοποιήθηκε ειδική σύσκεψη υπό τον Υπουργό Υποδομών-Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, μιλάει στην “Π” ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Κώστας Γιουτίκας.

Τι προέκυψε για τον Δυτικό Προαστιακό στη σύσκεψη υπό τον υπουργό Υποδομών-Μεταφορών; Πολλές φορές έχουμε ακούσει για αυτο το έργο αλλά ποτέ δεν προχώρησε.

«Ο Δυτικός Προαστιακός της Θεσσαλονίκης, έχοντας το ισχυρό πλεονέκτημα της αξιοποίησης του υφιστάμενου, αλλά ανενεργού τμήματος του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ, είναι ένα έργο που μπορεί να ολοκληρωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα, ώστε σε συνδυασμό με την έναρξη κυκλοφορίας του Μετρό στα τέλη Νοεμβρίου και την εξελισσόμενη αναβάθμιση του στόλου του ΟΑΣΘ, να συμβάλλει καθοριστικά στην ολοκληρωμένη κάλυψη των αναγκών μετακίνησης στην Π.Ε. Θεσσαλονίκης. Και συν τοις άλλοις υπάρχει απόλυτη συμφωνία των Δήμων της Δυτικής Θεσσαλονίκης για την αξιοποίηση των υφιστάμενων στάσεων, αλλά και τη δημιουργία νέων.

Φανταστείτε, ο πολίτης με ένα εισιτήριο, χρησιμοποιώντας τη βασική γραμμή του μετρό, αργότερα και την επέκταση του προς Καλαμαριά, καθώς και τον Προαστιακό, θα μπορεί να κινηθεί εύκολα, άνετα και πολύ γρήγορα, από τη Μίκρα και το αεροδρόμιο «Μακεδονία» έως το Δήμο Χαλκηδόνος.

Είναι ένα εμβληματικό έργο που σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα, μπορεί να δώσει ουσιαστική λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, να καλύψει τις ανάγκες χιλιάδων φοιτητών του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος στη Σίνδο, καθώς και χιλιάδων εργαζόμενων στη ΒΙΠΕΘ, επιχειρήσεων και εταιριών Logistics στα δυτικά της πόλης.

Για όλους αυτούς τους λόγους, ανέλαβα την πρωτοβουλία να απευθυνθώ στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρα, ζητώντας να δοθεί προτεραιότητα στον Δυτικό Προαστιακό και να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για την υλοποίησή του.

Προς τιμήν του ο Υπουργός, άκουσε προσεκτικά τα επιχειρήματα μας και στη δεύτερη κιόλας συνάντηση μας την προηγούμενη εβδομάδα, αναγνώρισε δημοσίως ότι ο Προαστιακός είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο που πρέπει να τρέξει άμεσα. Είναι το πρώτο θετικό βήμα.

Παρουσία Δημάρχων και εκπροσώπων Δήμων της Δυτικής Θεσσαλονίκης, του πρύτανη του ΔΙΠΑΕ και την ουσιαστική συμβολή του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτη Σταυρουπόλεως και Νεαπόλεως, κ. Βαρνάβα, θέσαμε στον κ. Σταϊκούρα, τρία ακόμη κρίσιμα ζητήματα. Να υπάρξει πρόβλεψη κατά την κατασκευή του Προαστιακού για τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση του ΔΙΠΑΕ, να επεκταθεί ο υπάρχον σχεδιασμός του έργου με δύο πρόσθετους σταθμούς(στάσεις) στον Άγιο Αθανάσιο και τη Γέφυρα, αλλά και απομακρυνθούν επιτέλους, τα 1.700 και πλέον, εκτός κυκλοφορίας βαγόνια του ΟΣΕ, που παραμένουν στην ευρύτερη περιοχή επί δεκαετίες και έχουν μετατραπεί σε χώρους δράσης συμμοριών και σε εστίες ρύπανσης.

Σε όλα όσα του θέσαμε, ο Υπουργός κ. Σταϊκούρας, ανταποκρίθηκε άμεσα, ζητώντας από εποπτευόμενους οργανισμούς και υπηρεσίες του Υπουργείου, να του υποβάλλουν συγκεκριμένες προτάσεις. Και όπως και ο ίδιος μας ζήτησε, η συνεργασία θα συνεχιστεί μεταξύ μας, ώστε ο Δυτικός Προαστιακός να ξαναμπεί ‘στις ράγες’ σύντομα».

Που βρίσκεται το μεγάλο έργο της συνολικής ανάπλασης του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης;

«Αναμένουμε την υπογραφή του Προεδρικού Διατάγματος σε ένα έργο που θα σηματοδοτήσει τη βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης τα επόμενα χρόνια, από το Καλοχώρι έως το Αγγελοχώρι. Ένα έργο που οραματίστηκε, σχεδίασε και άρχισε να υλοποιεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Ήδη έχουμε παραδώσει το πρώτο τμήμα, από το Καλοχώρι μέχρι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Σήμερα δεν έχει καμιά σχέση με τον τεράστιο μπαζότοπο που ήταν, όταν ξεκινήσαμε τις εργασίες καθαρισμού και εξυγίανσης. Αυτή τη στιγμή εκπονείται η μελέτη για την επέκταση του «Κόκκινου Δρόμου» στο ανάχωμα της Λιμνοθάλασσας του Καλοχωρίου, ανατολικά, προς το νέο Περιβαλλοντικό Πάρκο και δυτικά έως το κέντρο περίθαλψης άγριων ζώων, το μοναδικό στη Β.Ελλάδα, στον Γαλλικό ποταμό. Με εκτεταμένες δενδροφυτεύσεις και έργα αναψυχής που ολοκληρώθηκαν ή θα ολοκληρωθούν το επόμενο διάστημα, συνδέουμε αρμονικά το δυτικό παράκτιο μέτωπο με τον αστικό ιστό της πόλης. Όπως έχει επισημάνει ο Περιφερειάρχης, Απ. Τζιτζικώστας, η Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να περιμένει.

Ταυτόχρονα, έχουμε ξεκινήσει τη συνεργασία με το Δήμο Θεσσαλονίκης για την επέκταση της παλιάς παραλίας, προκειμένου να δημιουργηθεί πρόσθετος δημόσιος χώρος που τόσο έχουμε ανάγκη».

Υπάρχουν περιοχές στο νομό Θεσσαλονίκης που αντιμετωπίζουν πρόβλημα λειψυδρίας;

«Δεν έχουμε πρόβλημα στην υδροδότηση, όπως είδαμε να συμβαίνει σε περιοχές της Χαλκιδικής. Και ο Αξιός παρουσιάζει μεγάλες ποσότητες υδάτων, που διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα των υδροβόρων καλλιεργειών που αναπτύσσονται στην ευρύτερη περιοχή. Ωστόσο, η τεχνητή λίμνη Σχολαρίου που εξυπηρετούσε την άρδευση γεωργικών καλλιεργειών «στέγνωσε», ενώ στο Αγγελοχώρι και την Επανομή το νερό στις αγροτικές γεωτρήσεις είναι σε πολλές περιπτώσεις υφάλμυρο, καθώς η στάθμη του υδροφόρου ορίζοντα έχει πέσει κάτω από τη στάθμη της θάλασσας. Για να προλάβουμε τα χειρότερα, 17 έργα συνολικού προϋπολογισμού σαράντα εκατομμυρίων ευρώ, χρηματοδοτήθηκαν από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Και τα 17 είναι σε στάδιο υλοποίησης ή συμβασιοποίησης στο πλαίσιο του προγράμματος μείωσης του νερού για την άρδευση των αγροτικών καλλιεργειών, που σχεδίασε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, όπου η Π.Κ.Μ. κατέθεσε 19 ολοκληρωμένους φακέλους σε συνεργασία με τους Γενικούς και τους Τοπικούς Οργανισμούς Εγγείων Βελτιώσεων (ΓΟΕΒ και ΤΟΕΒ). Το νερό, είναι αγαθό πρώτης προτεραιότητας ειδικά υπό την απειλή της Κλιματικής Αλλαγής, όπως και τα πολλαπλά έργα ορεινής υδρονομίας, για την ενίσχυση των υδάτινων αποθεμάτων στους ταμιευτήρες.

Αν και η Περιφέρεια, δεν έχει αποφασιστικές αρμοδιότητες, κρούουμε συνεχώς πλέον, τόσο με υπομνήματα, όσο και δημόσια, τον κώδωνα του κινδύνου προς τα αρμόδια Υπουργεία, για τη βιωσιμότητα της λίμνης Κορώνειας. Αν δεν αναλάβουν έγκαιρα τις ευθύνες τους για τη συντήρηση των έργων που επανέφεραν το νερό στη λίμνη, θα ξαναζήσουμε τις εικόνες ερημοποίησης της».

Τι σηματοδοτεί η επιλογή του κ. Τζιτζικώστα για τη θέση του Έλληνα Επιτρόπου στην Ε.Ε. και πως θα εξελιχθεί η επόμενη μέρα στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας;

«Είναι μεγάλη τιμή για την Μακεδονία, αλλά και για την Ελληνική Αυτοδιοίκηση. Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, διαθέτει όλα τα απαραίτητα προσόντα και την εμπειρία για να ανταποκριθεί με επιτυχία στα καθήκοντα του Επιτρόπου της Ελλάδας, από όποιο χαρτοφυλάκιο και αν δοθεί στη χώρα μας. Είναι δεδομένο ότι θα υπηρετήσει τα νέα του καθήκοντα με τον καλύτερο τρόπο για τα εθνικά μας συμφέροντα».

(Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Πολιτική”, 14-9-2024)