Ηλίας Περτζινίδης: “Η Θεσσαλονίκη έχει όλα τα φόντα να εξελιχθεί σε εμπορικό και πολιτικό κέντρο”

από Team MyPortal.gr
sms

Συνέντευξη στη Βαρβάρα Ζούκα

Το μήνυμα για ένα ενεργό και δυνατό ΤΕΕ, που θα θεμελιώσει μια αμφίδρομη σχέση επικοινωνίας με τους πολίτες, στέλνει ο νέος πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας/Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας Ηλίας Περτζινίδης.

Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα “Πολιτική”, λίγες ημέρες μετά από την επίσημη ανάληψη των καθηκόντων του, προσδιορίζει τις προτεραιότητές του σε έργα και παρεμβάσεις, εκφράζοντας την ίδια ώρα τη βαθιά πίστη του στις δυνατότητες της Θεσσαλονίκης να εξελιχθεί σε ένα μεγάλο κέντρο, εμπορικό, επιχειρηματικό αλλά και πολιτικό.

 

Ποιες είναι οι προτεραιότητες που θέτετε ως νέος πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ;

“Με περισσότερα από 20.000 μέλη, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας/Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας είναι ένα από τα πιο ισχυρά επιμελητήρια της Βόρειας Ελλάδας. Την τελευταία 20ετία βρίσκεται πάντοτε στο προσκήνιο και πάντοτε δίπλα στα προβλήματα τόσο των μηχανικών όσο και της κοινωνίας. Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε το έργο αυτό και κυρίως να μπορέσουμε να χτίσουμε μια αμφίδρομη σχέση επικοινωνίας με τους πολίτες και των επτά νομών της Κεντρικής Μακεδονίας. Ευρισκόμενοι δίπλα στην κοινωνία, θα μπορέσουμε να παράξουμε προτάσεις που θα βελτιώσουν το περιβάλλον όπου ζούμε και εργαζόμαστε. Άλλωστε, τα έργα των μηχανικών βρίσκονται σε άμεση συνάφεια με την κοινωνία και την ίδια τη ζωή μας”.

 

Με τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης να είναι διάχυτες παντού, πόσο αναγκαία είναι η προτεραιοποίηση έργων αντιπλημμυρικής προστασίας και ευρύτερα θωράκισης από φυσικά φαινόμενα;

“Στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υπάρχουν έργα στον τομέα της αντιπλημμυρικής θωράκισης που έχουν μελετηθεί και είναι ήδη ώριμα. Ο παράγοντας που δυσκολεύει την εξίσωση είναι ότι οι καταστροφές που προκαλούνται από αυτά τα φαινόμενα σημειώνονται μέσα σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Μπορεί, επομένως, να κατασκευάσουμε μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα για την αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων, τα οποία, όταν τα βλέπει ο κόσμος την υπόλοιπη περίοδο, θα τα θεωρεί φαραωνικά. Από την άλλη πλευρά, δεν θα ήταν ποτέ δυνατό να έχουν κατασκευαστεί έργα που να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν φαινόμενα όπως αυτό που έπληξε τη Θεσσαλία.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η Ελλάδα, που είναι η τρίτη σεισμογενής χώρα στον κόσμο και η πρώτη στην Ευρώπη, έχει αποδείξει ότι, όταν έχει να αντιμετωπίσει ένα φυσικό φαινόμενο, όπως ο σεισμός, διαθέτει το επιστημονικό δυναμικό, για να καταρτίσει εξαιρετικούς κανονισμούς, και διαθέτει και τον επιστημονικό κόσμο που θα εφαρμόσει αυτούς τους κανονισμούς και θα χτίσει ασφαλείς κατασκευές”.

 

Μετρό, flyover. Ένα σχόλιό σας για τα μεγάλα έργα, απέναντι στα οποία οι Θεσσαλονικείς στέκονται συχνά με δυσπιστία, παρά τις προοπτικές ανάπτυξης που αυτά δημιουργούν.

“Το ΤΕΕ είναι πάντα δίπλα στην πολιτεία –άλλωστε είναι ο τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας- προτείνοντας λύσεις και για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων αλλά και για την επιτάχυνση των έργων και την καλύτερη υλοποίησή τους.

Όσον αφορά το μετρό, η καθυστέρηση ήταν πάρα πολύ μεγάλη. Πραγματικά στεναχωριέμαι που σε αυτή την πόλη υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που το μόνο που θέλουν είναι να μη γίνονται μεγάλα έργα. Υπήρξε μια τεράστια ταλαιπωρία των Θεσσαλονικέων από κάποιους που ήθελαν να βάλουν φρένο στην κατασκευή του μετρό. Προτάσεις, όπως αυτή να μην κατασκευαστεί ο σταθμός της Βενιζέλου, ήταν στα όρια της αστειότητας, όταν μάλιστα στην Αθήνα το μετρό έχει φτάσει κάτω από την Ακρόπολη. Ευτυχώς, όλα αυτά ανήκουν στο παρελθόν. Το μετρό θα λειτουργήσει -βρισκόμαστε στην τελική ευθεία. Θα έχουμε ένα από τα πιο σύγχρονα μετρό στην Ευρώπη, αλλά με μια τεράστια και αναίτια καθυστέρηση.

Το flyover θα βοηθήσει αναμφίβολα στην εκτόνωση του περιφερειακού. Θα υπάρξει μια ταλαιπωρία για τέσσερα χρόνια, αλλά στο μεσοδιάστημα προωθούνται λύσεις που απομειώνουν τις συνέπειες στο κυκλοφοριακό. Ήδη έχει αυξηθεί η αστυνόμευση στους δρόμους, αλλά θα πρέπει και εμείς οι ίδιοι να σταματήσουμε να ταλαιπωρούμε τους συμπολίτες μας. Για παράδειγμα, όταν κεντρικοί δρόμοι μένουν με μία λωρίδα κυκλοφορίας από τα διπλοπαρκαρισμένα, τα προβλήματα στην κυκλοφορία δεν τα προκαλεί το flyover”.

 

Σε λιγότερο από δύο μήνες αναμένεται η έλευση του πρωθυπουργού για τα εγκαίνια της ΔΕΘ. Τι θα περιλαμβάνει φέτος το υπόμνημα που παραδοσιακά ως ΤΕΕ/ΤΚΜ καταθέτετε στον πρωθυπουργό;

“Δεν θέλω να πω σήμερα ποια είναι τα ζητήματα που θα θέσουμε και τι θα περιλαμβάνει το υπόμνημά μας στον πρωθυπουργό. Το μόνο που θα πω στην παρούσα συγκυρία είναι ότι το υπόμνημα θα αλλάξει μορφή. Αντί για το καθιερωμένο πολυσέλιδο υπόμνημα, θα δώσουμε ένα υπόμνημα μισής σελίδας, που θα περιλαμβάνει κατά τρόπο περιεκτικό και ευσύνοπτο τα θέματα που ιεραρχούμε ως πιο σημαντικά. Θα υιοθετήσουμε δηλαδή μια άλλη μορφή υπομνήματος, πιο άμεση και εν τέλει πιο κοντά στην επιστήμη του μηχανικού”.

 

Μιλώντας για τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, σας βρίσκει σύμφωνο το σχέδιο ανάπλασης; Πρέπει η ΔΕΘ να μείνει στο κέντρο;

“Ξεκάθαρα ναι. Η ΔΕΘ είναι μια μεγάλη γιορτή για την πόλη και οι γιορτές της πόλης γίνονται στο κέντρο της. Η ανάπλαση του διεθνούς εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου της Θεσσαλονίκης είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο, που πρέπει να υλοποιηθεί. Θα αλλάξει όλη τη μορφή του κέντρου της πόλης. Ξέρετε, εκτός από τις φωνές περί μετεγκατάστασης της ΔΕΘ είτε στους Λαχανόκηπους είτε ανατολικά είτε κάπου αλλού, έχουν ακουστεί φωνές για μετεγκατάσταση και του ΑΠΘ. Δεν μπορεί όμως το πανεπιστήμιο να φύγει από το κέντρο. Το ΑΠΘ είναι η καρδιά της Θεσσαλονίκης.

Το πιστεύω βαθιά ότι η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη με πάρα πολλές δυνατότητες. Το μέλλον της προβλέπεται λαμπρό. Η πόλη έχει όλα τα φόντα, ώστε να γίνει ένα μεγάλο κέντρο, και εμπορικό και επιχειρηματικό και πολιτικό”.

 

Ποια άλλα έργα θεωρείτε υψηλής προτεραιότητας για τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία;

“Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έγιναν πολλά έργα τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και στην Κεντρική Μακεδονία. Ασφαλώς χρειάζεται να γίνουν κι άλλα. Θα μου επιτρέψετε, όμως, να σταθώ σε κάτι που προσωπικά το θεωρώ θεμελιώδες και ίσως πιο βασικό. Μπαίνουμε διαρκώς στη διαδικασία να κάνουμε καινούρια έργα, αλλά δεν δίνουμε τη δέουσα βαρύτητα στο γεγονός ότι όλα τα έργα χρειάζονται συντήρηση. Είναι ζωτικής σημασίας, λοιπόν, ένα κομμάτι των χρημάτων να κατευθύνεται στη συντήρηση των υφιστάμενων έργων. Δυστυχώς η κουλτούρα των συντηρήσεων δεν υπάρχει στην Ελλάδα, δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρώπη. Αυτό αποδεικνύεται πολύ εύκολα από το γεγονός ότι δεν υπάρχουν ευρωπαϊκά προγράμματα για συντηρήσεις. Η Ευρώπη άρχισε, ευτυχώς, να συνειδητοποιεί το κενό και πλέον αναμένεται να κατευθύνει κονδύλια και στις συντηρήσεις”.

(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Πολιτική”, 27-7-2024)