Η Θεσσαλονίκη σε τροχιά ανάπτυξης: Το μέλλον των υποδομών και των μεταφορών

από Team MyPortal.gr
sms

Του Νίκου Ταχιάου, Υφυπουργού Υποδομών

Η Θεσσαλονίκη βιώνει μια περίοδο ταχείας ανάπτυξης, με έργα υποδομής και βελτιώσεις στο συγκοινωνιακό δίκτυο που διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο για την πόλη. Οι προοπτικές ανάπτυξης της περιοχής είναι πλέον πιο ισχυρές από ποτέ και η Θεσσαλονίκη αναδεικνύεται σε βασικό κόμβο για τη Βόρεια Ελλάδα και την Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Το Μετρό είναι αναμφίβολα το πιο πολυσυζητημένο έργο στην Ελλάδα. Μετά από χρόνια καθυστερήσεων, το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό έργο υποδομής της πόλης και παράλληλα, ένα από τα πιο σύγχρονα και ασφαλή συστήματα μετρό στην Ευρώπη, παίρνει σάρκα και οστά. Νωρίτερα από την εκπνοή της χρονιάς που διανύουμε, παραδίδεται στους Θεσσαλονικείς η βασική γραμμή ενώ η επέκταση προς Καλαμαριά βρίσκεται πλέον στο 90% της ολοκλήρωσής της.

Η επιλογή του ως η καλύτερη και ρεαλιστικότερη λύση για τις μετακινήσεις στην πόλη επισφραγίζεται και από την Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης που εκπονήθηκε με ορίζοντα το 2040. Είναι αυτή που τονίζει και την ανάγκη για επέκταση προς τη Βορειοδυτική Θεσσαλονίκη ως αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα και στη συνέχεια προς το Αεροδρόμιο, προκειμένου να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο οι δυνατότητες του δικτύου.

Πέραν, όμως, της βελτίωσης των συγκοινωνιών, η ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του μετρό έχει και μια μοναδική πολιτισμική διάσταση, καθώς 5 από τους 13 υπερσύγχρονους σταθμούς της θα φιλοξενούν αρχαιολογικά ευρήματα προσφέροντας στους χρήστες μια μοναδική σύνδεση του σύγχρονου κόσμου με το παρελθόν.

Ανάμεσα στα μεγάλα έργα υποδομής βρίσκεται και η αναβάθμιση της Ανατολικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, που περιλαμβάνει το FlyOver. Αν και η κατασκευή του έχει προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις λόγω της αδιαμφισβήτητης αναστάτωσης που επιφέρει στις κυκλοφοριακές συνήθειες των πολιτών, ο αυτοκινητόδρομος αποτελεί την απάντηση και την πλέον βιώσιμη λύση στο χρόνιο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Για την καλύτερη διαχείριση των επιπτώσεων από την κατασκευή του, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη λάβει μέτρα όπως, η ανάθεση της λειτουργίας της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού από τους Κόμβους 5 έως 12 στην «Εγνατία Οδός Α.Ε.», η σύσταση ομάδας ειδικών επιστημόνων για δράσεις και εκπόνηση μελετών για την άμβλυνση των επιπτώσεων στην πόλη και η συμμετοχή του ως αναθέτουσας αρχής στην διαρκή και δυναμική διαβούλευση με την πόλη, μέσω των τακτικών συνεδριάσεων συντονιστικού χαρακτήρα με συμμετέχοντες τις και εκπροσώπους των παραγωγικών τάξεων της Θεσσαλονίκης.

Η μεταμόρφωση της πόλης δεν περιορίζεται μόνο στο αστικό συγκοινωνιακό δίκτυο. Ο σιδηρόδρομος επίσης εκσυγχρονίζεται, με έργα όπως το «Θεσσαλονίκη – Ειδομένη» και η σύνδεση του 6ου Προβλήτα και τον Δυτικό Προαστιακό που επιτέλους μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης με διασφαλισμένη χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους. Αυτές οι υποδομές αναμένεται να βελτιώσουν τόσο τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών, όσο και τις εμπορικές δραστηριότητες, συνδέοντας τη Θεσσαλονίκη με τα Δυτικά Βαλκάνια και άλλες περιοχές του εξωτερικού.

Όσον αφορά στο οδικό δίκτυο, σε εξέλιξη βρίσκεται η διαγωνιστική διαδικασία για την αναβάθμιση του άξονα ΕΟ2, για το τμήμα «Μαυροβούνι – Έδεσσα» και τις παρακάμψεις Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας, που στοχεύουν στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και στη βελτίωση της προσβασιμότητας, εξοικονομώντας χρόνο και μειώνοντας κόστος μετακίνησης. Παράλληλα, εντός του επόμενου εξαμήνου ολοκληρώνεται το Νότιο Τμήμα της οδικής σύνδεσης του Π.Α.Θ.Ε. με τον 6ο Προβλήτα του λιμένα Θεσσαλονίκης το οποίο θα εντείνει επιπλέον τη δυναμική της πόλης στον τομέα των μεταφορών και του εμπορίου.

Οι αναπτυξιακές αυτές πρωτοβουλίες μετατρέπουν τη Θεσσαλονίκη σε μια πόλη που βαδίζει δυναμικά προς το μέλλον. Με επενδύσεις στις υποδομές και τις συγκοινωνίες, η πόλη θέτει ισχυρές βάσεις για μια πορεία που αντικατοπτρίζει τη συνεχή προσπάθεια της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη για βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών και ενίσχυση της οικονομικής και πολιτιστικής δυναμικής της Ελλάδας.

(Δημοσιεύεται στην έκδοση του MyPortal.gr για την 88η ΔΕΘ)