Έλενα Ράπτη: Το σχέδιο για να γίνει η Θεσσαλονίκη τουριστικός προορισμός όλο το χρόνο

από Team MyPortal.gr
sms

Συνέντευξη στον Βαγγέλη Πλάκα

Το στόχο αλλά και τις πολιτικές, με έμφαση στον πολυθεματικό τουρισμό, ώστε η Θεσσαλονίκη να αποτελέσει τουριστικό προορισμό όλο τον χρόνο, παρουσιάζει στην «Π» η υφυπουργός Τουρισμού Έλενα Ράπτη. Αναφέρεται στη δυναμική άνοδο της κρουαζιέρας, στα στοιχεία του city break προορισμού και τη συνεργασία των φορέων για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής. Εκτιμά ότι το 2025, οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα ξεπεράσουν και τις φετινές και πως το 2024 θα είναι μια εξαιρετική τουριστική χρονιά για τη χώρα. Επίσης, η κα. Ράπτη σημειώνει πως από το Ταμείο Ανάκαμψης υπάρχει κονδύλι της τάξης των 100 εκ. Ευρώ για την ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού.

Ποια είναι τα πρώτα στοιχεία από την τουριστική κίνηση για το καλοκαίρι του 2024, σε επίπεδο αριθμό τουριστών αλλά και οικονομικό;

Όλα δείχνουν πως η φετινή σεζόν θα καταγράψει εξαιρετικά υψηλά ποσοστά, κάτι που επιβεβαιώνουν τόσο τα επίσημα στοιχεία όσο και τα μηνύματα που λαμβάνουμε από την αγορά. Ήδη το πρώτο τετράμηνο του 2024, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 22% σε σχέση με την αντίστοιχη του 2023, ενώ και οι διεθνείς αφίξεις παρουσίασαν αύξηση κατά 20%.

Αυτή τη στιγμή, βρισκόμαστε στην κορύφωση της τουριστικής σεζόν και η εικόνα που έχουμε είναι πολύ ενθαρρυντική και για το φετινό καλοκαίρι, κάτι που αναμέναμε, δεδομένης και της δυναμικής έναρξης της χρονιάς, σε μήνες δηλαδή εκτός τουριστικής αιχμής.

Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στους κορυφαίους προορισμούς παγκοσμίως και αυτό δεν είναι τυχαίο. Είναι το αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς και αδιάκοπης συνεργασίας με όλους τους φορείς του κλάδου.

Και το γεγονός ότι η χώρα μας έχει την εμπιστοσύνη και προτίμηση της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή για τους κόπους και τις προσπάθειές μας αλλά και ένα ακόμη σημαντικό κίνητρο για να συνεχίσουμε προς την κατεύθυνση της υιοθέτησης ενός πιο βιώσιμου, ανθεκτικού και ανταγωνιστικού τουριστικού μοντέλου.

Ενός μοντέλου, με περιβαλλοντικό πρόσημο, με σεβασμό στην τοπική κοινωνία και την αξιοποίηση κάθε μοναδικού χαρακτηριστικού του εκάστοτε προορισμού.

Ποιό τουριστικό χαρακτήρα πρέπει να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη;

Η Θεσσαλονίκη έχει όλα τα χαρακτηριστικά για να αποτελέσει τον ιδανικό city break προορισμό. Η έκτασή της, το θαλάσσιο μέτωπο, ο πολιτιστικός της πλούτος και η εγγύτητά της με την υπόλοιπη Ευρώπη, η εξωστρέφειά της, είναι στοιχεία που την κάνουν ελκυστική στους τουρίστες.

Έχει το εξαιρετικό προνόμιο να διαθέτει σύγχρονο αεροδρόμιο που συνδέεται διαρκώς με περισσότερες χώρες, αναβαθμισμένο λιμάνι με σημαντική αύξηση της κρουαζιέρας και με σχεδόν το 50% των προσεγγίσεων να είναι home porting.

Αυτά είναι πλεονεκτήματα που ενισχύονται και από την ιδιωτική πρωτοβουλία, η οποία συνεχώς επενδύει σε ανακαινίσεις και δημιουργία νέων υποδομών, σε τεχνολογικά πάρκα που προσελκύουν digital nomads, σε πολυτελή ξενοδοχεία, πληθώρα εστιατορίων και bαrs, βλέποντας τις τεράστιες προοπτικές της πόλης.

Το «στοίχημα» για τη Θεσσαλονίκη είναι να καθιερώσουμε την τουριστική δραστηριότητα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, επενδύοντας στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, που η πόλη μπορεί να υποστηρίξει στο έπακρον και προσεγγίζοντας τις αγορές εκείνες που αγαπούν τον πολιτισμό, την ιστορία, τη γαστρονομία και τη διασκέδαση.

Και σε αυτήν την προσπάθεια, το Υπουργείο Τουρισμού είναι σταθερός σύμμαχος. Για τον λόγο αυτό, έχουμε συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, την Ένωση Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, την Ένωση Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας–Θράκης, τον Οργανισμό Λιμένος, την Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού, τη Σχολή Ξεναγών Θεσσαλονίκης και τη ΣΑΕΚ Τουρισμού Περαίας.

Σε ποιους τομείς εναλλακτικού ή πολυθεματικού τουριστικού προϊόντος πρέπει να επενδύσουμε;

Οι ειδικές μορφές τουρισμού, που ανήκουν στο χαρτοφυλάκιό μου, αποτελούν τα ιδανικά εργαλεία για να δημιουργηθούν ευκαιρίες τουριστικής δραστηριότητας σε κάθε περιοχή της Ελλάδας, και φυσικά, στη Θεσσαλονίκη που διαθέτει σειρά από χαρακτηριστικά που τη διαφοροποιούν.

Ο γαστρονομικός, πολιτιστικός, συνεδριακός, ιατρικός, θαλάσσιος και αθλητικός τουρισμός, μεταξύ άλλων, μπορούν να συμβάλλουν σημαντικά στην προβολή της Θεσσαλονίκης στο εξωτερικό.

Είναι μορφές τουρισμού, για τις οποίες η πόλη μας ξεχωρίζει και μπορούν να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά της, να φέρουν έσοδα και θετικό αποτύπωμα στην τοπική κοινωνία και οικονομία και προφανώς, να λειτουργήσουν ευεργετικά στην επέκταση της τουριστικής περιόδου, που είναι και το ζητούμενο.

Η Θεσσαλονίκη, καλύπτει ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων των τουριστών, στο οποίο αξίζει να επενδύσουμε αλλά και να στοχεύσουμε.

Στο Υπουργείο Τουρισμού, αξιοποιούμε τον θεματικό τουρισμό ως ένα σημαντικότατο μέσο ανάπτυξης και ανάδειξης προορισμών.

Για τον σκοπό αυτό, στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης 2024 του Υπουργείου Τουρισμού έχουμε εντάξει πρωτοβουλίες για την ενίσχυση των ειδικών μορφών τουρισμού στη χώρα μας, αναγνωρίζοντας την ανάγκη που υπάρχει αλλά και την τάση των ταξιδιωτών να αναζητούν νέες εμπειρίες.

Μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης, αντλούμε πόρους ύψους 99,2 εκ. ευρώ, ώστε να επενδύσουμε στον θεματικό τουρισμό, με όρους βιωσιμότητας και ανθεκτικότητας, και πάντα, με γνώμονα την ισόρροπη ανάπτυξη μεταξύ των προορισμών.

Πώς εξελίσσεται ο τουρισμός κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη; Ποια τα οφέλη για την τοπική κοινωνία;

Η φετινή σεζόν κρουαζιέρας ξεκίνησε πολύ δυναμικά και πολύ νωρίτερα, στις 3 Φεβρουαρίου. Είναι μία μορφή τουρισμού που χρόνο με τον χρόνο, δείχνει να αναπτύσσεται ολοένα και περισσότερο στη Θεσσαλονίκη, αρκεί να σας αναφέρω ότι φέτος έχουν ήδη προγραμματιστεί 81 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων από 68 το 2023, που ήταν χρονιά-ρεκόρ για την πόλη.

Η μέχρι τώρα εικόνα δείχνει ότι το 2025, οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα ξεπεράσουν και τις φετινές.

Το σημαντικότερο στοιχείο όμως, είναι ότι σχεδόν το 50% των προσεγγίσεων είναι home porting, με τη Θεσσαλονίκη να αποτελεί λιμάνι εκκίνησης, γεγονός που σημαίνει ότι οι επισκέπτες ξεκινούν το ταξίδι τους μέρες πριν επιβιβαστούν στο πλοίο και έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την πόλη, να επισκεφθούν την αγορά, τα αξιοθέατα, ενισχύοντας την τοπική οικονομία.

Κυρία Ράπτη στο εσωτερικό της ΝΔ υπήρξαν διαφωνίες για την πολιτική στρατηγική της κυβέρνησης που έφερε και το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών. Κάποιοι ζητούν επιστροφή στις ιδεολογικές ρίζες του κόμματος. Η ερώτησή μου είναι αν ως βουλευτές θα ψηφίζατε επανεκλογή της κας. Σακελλαροπούλου ή θα θέλατε στο ύπατο πολιτειακό αξίωμα να δείτε ένα πρόσωπο από το χώρο της ΝΔ και της κεντροδεξιάς;

Ο θεσμός του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι ένας από τους πιο σημαντικούς θεσμούς για τη Δημοκρατία μας.

Η συζήτηση που έχει ανοίξει είναι απολύτως πρόωρη και η διαδικασία ονοματολογίας δεν οδηγεί κάπου, δεν απαντά σε κανένα από τα προβλήματα της καθημερινότητας των πολιτών.

(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Πολιτική” (www.politikipress.gr), φ. 20-7-2024)