Το σχέδιο έκτακτης ανάγκης για την καθαριότητα στο Δήμο Θεσσαλονίκης

από Team MyPortal.gr
sms

της Βαρβάρας Ζούκα

 

Σχέδιο έκτακτης ανάγκης θέτει σε εφαρμογή η νέα διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη στον δήμο Θεσσαλονίκης σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει τα μείζονα προβλήματα που έχουν συσσωρευτεί στον τομέα της καθαριότητας.

Η κατάσταση με τα σκουπίδια, που είναι και ένας από τους κύριους λόγους της ήττας του Κωνσταντίνου Ζέρβα στις τελευταίες αυτοδιοικητικές εκλογές, ξέφυγε από κάθε έλεγχο ειδικά κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, με τις εικόνες των ξεχειλισμένων κάδων και των γεμάτων ογκώδη αντικείμενα πεζοδρομίων να πληγώνουν την πόλη και να προσβάλλουν τους κατοίκους και τους επισκέπτες της.

«Ξεκινάμε από την καθαριότητα. Εκεί πονάει η Θεσσαλονίκη. Εκεί πρέπει να ρίξουμε το βάρος μας. Δεν υπάρχουν περιθώρια για οποιαδήποτε καθυστέρηση», είναι το μήνυμα που έστειλε ο Στέλιος Αγγελούδης την πρώτη κιόλας ημέρα ανάληψης των καθηκόντων του. Η καθαριότητα ήταν και το πρώτο ζήτημα για το οποίο ο νέος δήμαρχος Θεσσαλονίκης ζήτησε να συγκληθεί επείγουσα και ευρεία σύσκεψη, ώστε να αρχίσει με ταχύτητα η υλοποίηση ενός σχεδίου που θα βελτιώσει την κατάσταση.

Τη μάχη της καθαριότητας θα δώσουν ο Γιώργος Δημαρέλος ως Αντιδήμαρχος Καθαριότητας, Ανακύκλωσης και Κλιματικής Προστασίας, ο Δημήτρης Κίρλας ως εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος και ο παλιός αντιδήμαρχος της διοίκησης Μπουτάρη Θανάσης Παππάς, ο οποίος θα αναλάβει θέση ειδικού συμβούλου στον νέο δήμαρχο.

 

Ειδικό σχέδιο για τα ογκώδη

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνει η διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη στη διαχείριση του προβλήματος που έχει δημιουργηθεί με τα ογκώδη αντικείμενα, τα οποία έχουν κατακλύσει πεζοδρόμια και κοινόχρηστους χώρους όχι μόνο στις γειτονιές αλλά ακόμη και σε ορισμένα από τα κεντρικότερα σημεία της πόλης.

Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Καθαριότητας, Ανακύκλωσης και Κλιματικής Προστασίας, συγκροτούνται συνεργεία σε τρεις βάρδιες, ώστε να εντατικοποιηθεί και να οργανωθεί καλύτερα η δουλειά.

Κατά τη διάρκεια της πρώτης σύσκεψης για την καθαριότητα υπό τον Στέλιο Αγγελούδη, στην οποία συμμετείχαν αντιδήμαρχοι, εντεταλμένοι σύμβουλοι και υπηρεσιακοί παράγοντες, επισημάνθηκε ότι σε δεύτερο χρόνο θα ενεργοποιηθεί διαδικασία επιβολής προστίμων σε όσους προχωρούν σε ανακαινίσεις ακινήτων και δεν φροντίζουν για τη διαχείριση των άχρηστων υλικών, παρά τα κατεβάζουν ανεξέλεγκτα στα πεζοδρόμια και σε κοινόχρηστους χώρους, ρυπαίνοντας την πόλη.

Ακόμη συζητήθηκε το θέμα της επιβολής ρήτρας επαναφοράς του χώρου στην πρότερη κατάσταση, υπό την έννοια ότι σε μεγάλες εκδηλώσεις, όπως για παράδειγμα σε γιορτές την περίοδο των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς ή την Τσικνοπέμπτη, οι διοργανωτές θα πρέπει να αναλαμβάνουν την υποχρέωση να καθαρίζουν τους χώρους μετά τα υπαίθρια πάρτι.

 

Ανασχεδιασμός περιφερειών και επιστροφή οδηγών

Στα άμεσα μέτρα που αποφασίστηκαν κατά τη διάρκεια της σύσκεψης περιλαμβάνεται ο ανασχεδιασμός των περιφερειών στις οποίες είναι χωρισμένη η πόλη για τις ανάγκες της αποκομιδής των απορριμμάτων, ώστε η διαδικασία αυτή να οργανωθεί ορθολογικότερα και αποτελεσματικότερα.

Παράλληλα, καταβάλλονται προσπάθειες, ώστε να επιστρέψει στην καθαριότητα προσωπικό που αποσπάστηκε σε άλλες υπηρεσίες. Ήδη το πρώτο βήμα έγινε με την επιστροφή στον τομέα καθαριότητας οδηγών τους οποίους η απελθούσα διοίκηση είχε θέσει στην υπηρεσία των αντιδημάρχων. Άλλωστε, πριν ακόμη αναλάβει επισήμως καθήκοντα, ο Στέλιος Αγγελούδης είχε στείλει το μήνυμα ότι οι αντιδήμαρχοι δεν θα έχουν καθένας από ένα υπηρεσιακό όχημα στη διάθεσή του, όπως συνέβαινε επί της προηγούμενης διοίκησης, αλλά οι μετακινήσεις τους για υπηρεσιακούς λόγους θα γίνονται αποκλειστικά μέσω του Γραφείου Κίνησης.

Παράλληλα, το προσωπικό στον τομέα της καθαριότητας ενισχύεται με περίπου 100 εργαζόμενους από το πρόγραμμα της ΔΥΠΑ για την απασχόληση ανέργων ηλικίας 55 – 67 ετών, οι οποίοι προσελήφθησαν από τη διοίκηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα στα μέσα Δεκέμβρη.

Η διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη έδωσε εντολή στους εργαζόμενους της καθαριότητας να χρησιμοποιούν τα μέσα ατομικής προστασίας για τη δική τους ασφάλεια.

Μέσα στον Γενάρη αναμένονται και ανακλήσεις αδειών δημοτικών υπαλλήλων, που θα κληθούν να δώσουν τη μάχη της καθαριότητας. Άλλωστε το γεγονός ότι μέσα στον Δεκέμβρη αλλά και στον Ιανουάριο είχε δοθεί άδεια σε μεγάλο αριθμό εργαζομένων εκτιμάται ότι δημιούργησε πρόσθετα προβλήματα στην ήδη επιβαρυμένη κατάσταση στον τομέα της καθαριότητας.

Παράλληλα, οι προσπάθειες της νέας δημοτικής αρχής επικεντρώνονται στην επισκευή ειδικής κατηγορίας μηχανημάτων και κυρίως τρακτόρων, ώστε να αποκατασταθεί η διαδικασία της μεταφοράς των απορριμμάτων από τον κάδο μέχρι τον χώρο υγειονομικής ταφής απορριμμάτων στη Μαυροράχη με ενδιάμεσο σταθμό τον ΣΜΑ του δήμου Θεσσαλονίκης στην περιοχή του Φοίνικα.

Συνεργασία με τον πολίτη

Ο πρωτεύων στόχος τον οποίο έχει θέσει ο νέος αντιδήμαρχος Καθαριότητας, Ανακύκλωσης και Κλιματικής Προστασίας Γιώργος Δημαρέλος είναι να ανακτήσει ο δήμος Θεσσαλονίκης τη χαμένη αξιοπιστία του έναντι των πολιτών αναφορικά με το επίπεδο των υπηρεσιών που τους παρέχει στον τομέα της καθαριότητας.

Στη συνέχεια ο δήμος θα επιδιώξει μια πλατιά συμμαχία με τους πολίτες, στοχεύοντας σε ένα πιο βιώσιμο μοντέλο διαχείρισης των απορριμμάτων με παράλληλη αύξηση των ποσοστών ανακύκλωσης.

(Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Πολιτική”, 6-1-2024)