Πάρις Μπίλλιας: “Μετά απο 40 χρόνια, η Θεσσαλονίκη έχει σχέδιο”

από Team MyPortal.gr
sms

Συνέντευξη στον Βαγγέλη Πλάκα

Με μεγάλη τριβή με τα έργα υποδομής, τόσο ως πρώην πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ όσο και σήμερα ως αντιπεριφερειάρχης Υποδομών στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ο Πάρις Μπίλλιας μιλάει για δύο εμβληματικά έργα για τη Θεσσαλονίκη: το Μετρό, που πιστεύει ότι μπορεί να παραδοθεί ως το τέλος του 2023 και την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου που εκτιμά ότι μπορεί να ολοκληρωθεί ως το 2030.

Ο κ. Μπίλλιας υποστηρίζει πως με τα έργα και το συνολικό σχεδιασμό που υπάρχει στη Θεσσαλονίκη θα υλοποιηθούν «οι μεγαλεπήβολοι χαρακτηρισμοί που χρησιμοποιούσαμε γι’ αυτήν στο παρελθόν, προεξάρχοντος του γνωστού «μητρόπολη των Βαλκανίων», θα γίνουν πράξη» και επισημαίνει ότι «στη Θεσσαλονίκη, πρέπει να αποκατασταθεί η αξιοπιστία των πολιτικών. Κι αυτό θα επιτευχθεί όχι μόνο με την υλοποίηση των έργων που εξαγγέλλονται, αλλά και με την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων».

Προαναγγέλλει ουσιαστικά νέα υποψηφιότητα του στις αυτοδιοικητικές εκλογές του επόμενου Οκτωβρίου με τον Απόστολο Τζιτζικώστα και τονίζει πως «τα κόμματα πρέπει να απαγκιστρωθούν από τις αυτοδιοικητικές εκλογές, καθώς ο θεσμός της αυτοδιοίκησης δεν ενδείκνυται για κομματικές αντιπαραθέσεις».

Ο κ. Ζέρβας ανακοίνωσε την νέα υποψηφιότητά του για το 2023 και μαζί άνοιξε την προεκλογική αυλαία.  Εκεί ήταν και πολλοί βουλευτές και στελέχη της ΝΔ.  Η παρουσία αυτή προδιαγράφει και τη στάση του κόμματος στις επόμενες εκλογές;

Δεν μπορώ να γνωρίζω τι θα αποφασίσει να πράξει η Νέα Δημοκρατία στις αυτοδιοικητικές εκλογές γενικότερα και επομένως στον Δήμο Θεσσαλονίκης ειδικότερα. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι τα κόμματα πρέπει να απαγκιστρωθούν από τις αυτοδιοικητικές εκλογές, καθώς ο θεσμός της αυτοδιοίκησης δεν ενδείκνυται για κομματικές αντιπαραθέσεις. Οι τοπικές κοινωνίες γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τα προβλήματα του τόπου τους, τα προτερήματα και τα μειονεκτήματα των εκάστοτε υποψηφίων, επομένως έχουν την ικανότητα να επιλέξουν τον κατάλληλο δήμαρχο, πέρα από χρίσματα.

 

Στις προηγούμενες εκλογές το όνομά σας είχε συζητηθεί, και κάτι παραπάνω από αυτό, για υποψηφιότητα με τη ΝΔ στο Δήμο Θεσσαλονίκης. Τελικά, μετά από πολλές επαφές με πολλά στελέχη, υποστηρίχθηκε η υποψηφιότητα του κ. Ταχιάου.  Τι είχε μεσολαβήσει;

Κύριε Πλάκα, το ενδιαφέρον που είχα για τον Δήμο Θεσσαλονίκης δεν προέκυψε μέσα από μία προσωπική φιλοδοξία. Δεν ξύπνησα ένα πρωί, αποφασίζοντας να γίνω δήμαρχος. Λόγω της επαγγελματικής μου εμπειρίας, αλλά και της δραστηριότητάς μου επί χρόνια στο Τεχνικό Επιμελητήριο – Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας, τα τελευταία μάλιστα ως πρόεδρος, γνώριζα σε βάθος τα προβλήματα του Δήμου Θεσσαλονίκης. Στο ΤΕΕ/ΤΚΜ είχαμε ασχοληθεί με τα προβλήματα της περιοχής και είχαμε επεξεργαστεί θέσεις και απόψεις. Πίστευα, λοιπόν, ότι με μία πιθανή εκλογή μου θα μπορούσα να συμβάλλω ώστε οι θέσεις αυτές να γίνουν πράξεις. Ωστόσο, το σύστημα της απλής αναλογικής, με το οποίο διεξήχθησαν οι εκλογές, αποτέλεσε ευκαιρία για πολλούς να διεκδικήσουν αξιώματα. Εγώ δεν ήθελα να είμαι ένας από τους 19 (!!!) υποψηφίους δημάρχους Θεσσαλονίκης. Τα πράγματα τελικά εξελίχθησαν καλύτερα, καθώς συμμετείχα στην «Αλληλεγγύη», την παράταξη του Απόστολου Τζιτζικώστα στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Ο Απόστολος, ο οποίος με τιμά με την εμπιστοσύνη και τη φιλία του, από την πρώτη στιγμή μου έδωσε τη δυνατότητα, μέσω της Αντιπεριφέρειας Υποδομών και Δικτύων, να προχωρήσουμε από κοινού στην υλοποίηση έργων και δράσεων που δεν αφορούν μόνον τον Δήμο Θεσσαλονίκης, αλλά όλη την περιοχή.

 

Σε αυτές τις εκλογές υπάρχει περίπτωση να είστε υποψήφιος δήμαρχος; Να προσπαθήσετε να υλοποιήσετε την προσπάθεια υποψηφιότητας που δεν ευοδώθηκε προ ετών;

Όπως σας είπα, δεν αποτελεί αυτοσκοπό μου η απόκτηση αξιωμάτων. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι να κάνουμε έργο για τη Θεσσαλονίκη και την Περιφέρειά μας. Έχω μάθει στη ζωή μου να μην αφήνω στη μέση τη δουλειά που έχω αρχίσει. Με τον Απόστολο Τζιτζικώστακαι την ομάδα της «Αλληλεγγύης» έχουμε σε εξέλιξη σειρά έργων και δράσεων. Έργα και δράσεις που θέλουμε να ολοκληρώσουμε στην επόμενη θητεία μας, εφόσον βέβαια μας επιλέξουν οι πολίτες. Τα έργα αυτά αναμένεται να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων της περιφέρειας μας, και να την κάνουν ελκυστική σε νέες επενδύσεις.  Χάρη στις άοκνες και συστηματικές προσπάθειες του Απόστολου Τζιτζικώστα, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι πρωταθλήτρια στην απορρόφηση κονδυλίων. Και έτσι θέλουμε να παραμείνει.

 

Έχετε διατελέσει και μέλος της Διοικούσας Επιτροπής ΝΔ Θεσσαλονίκης.  Πως κρίνετε την πορεία της ΝΔ στη Θεσσαλονίκη, σε κομματικό επίπεδο, και γιατί τα ποσοστά στη Θεσσαλονίκη, που η κυβέρνηση υποστηρίζει έχουν γίνει τόσα πολλά έργα, είναι μικρότερα;

Είναι γεγονός ότι τα έργα που έχει δημοπρατήσει και έχει αρχίσει να κατασκευάζει στην περιοχή μας η κυβέρνηση, είναι πολλά και σημαντικά. Μετά από 40 χρόνια απουσίας σημαντικών έργων στη Θεσσαλονίκη υπάρχει, για πρώτη φορά, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, ένα σχέδιο που θα την βοηθήσει να αναπτυχθεί. Πρόκειται για ένα πλέγμα έργων, η υλοποίηση των οποίων θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων της και θα καταστήσει τη Θεσσαλονίκη ελκυστική στους επισκέπτες της, Έλληνες αλλά και ξένους. Έτσι, όλοι οι μεγαλεπήβολοι χαρακτηρισμοί που χρησιμοποιούσαμε γι’ αυτήν στο παρελθόν, προεξάρχοντος του γνωστού «μητρόπολη των Βαλκανίων», θα γίνουν πράξη. Οι πολίτες ωστόσο, λόγω της ανυπαρξίας σημαντικών έργων τις προηγούμενες δεκαετίες, είναι επιφυλακτικοί και περιμένουν να δουν πράξεις για να πειστούν. Στη Θεσσαλονίκη, πρέπει να αποκατασταθεί η αξιοπιστία των πολιτικών. Κι αυτό θα επιτευχθεί όχι μόνο με την υλοποίηση των έργων που εξαγγέλλονται, αλλά και με την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Σήμερα, τα κομματικά στελέχη πρέπει να ενημερώσουν σε βάθος τους πολίτες για το πρόγραμμα που υλοποιείται, προκειμένου να γνωρίζουν σε βάθος όλες τις πτυχές του.

 

Προχθές, ο κ. Μητσοτάκης είπε πως το Μετρό Θεσσαλονίκης μπορεί να ολοκληρωθεί το αργότερο στις αρχές του 2024.  Πάει ακόμη πιο πίσω το χρονοδιάγραμμα;

Είναι γεγονός ότι μετά από χρόνια καθυστερήσεων, παλινδρομήσεων και κομματικών αντιπαραθέσεων, το μετρό έχει επιτέλους χρονοδιάγραμμα, σαφές χρονοδιάγραμμα. Χάρη στις ενέργειες της Αττικό Μετρό και του Υπουργείου Υποδομών, τα προβλήματα που κατά καιρούς ταλαιπώρησαν το συγκεκριμένο έργο, έχουν ξεπεραστεί. Μιλώντας τεχνοκρατικά, ως μηχανικός, βλέπω ότι τα επιμέρους χρονοδιαγράμματα κατασκευής, τηρούνται. Βλέπω ακόμη, όπως όλοι οι πολίτες, ότι οι λαμαρίνες απομακρύνονται από τα εργοτάξια και ότι η πόλη «αρχίζει να αναπνέει».

Παρά τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα των οικοδομικών υλικών που παρατηρείται σε όλα τα έργα, δημόσια και ιδιωτικά, ως απότοκο της πανδημίας αλλά και του πολέμου στην Ουκρανία, πιστεύω ότι στο τέλος του 2023 είναι εφικτό να παραδοθεί το μετρό στους Θεσσαλονικείς.

 

Ως αντιπεριφερειάρχης Υποδομών στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, το μεγάλο στοίχημα είναι η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου.  Επειδή πρόκειται για ένα τεράστιο πρότζεκτ, θέλω να μας εξηγήσετε τα στάδια του έργου και κυρίως τις χρηματοδοτήσεις.

Το χρονοδιάγραμμα για το έργο είναι συγκεκριμένο. Μέσα στους πρώτους μήνες του 2023 θα έχουμε στα χέρια μας το Προεδρικό Διάταγμα. Αμέσως μετά θα αρχίσουν, από τον φορέα που θα συσταθεί ως αποτέλεσμα συνεργασίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας με τους επτά Δήμους στους οποίους ανήκουν διοικητικά οι εκτάσεις του παραλιακού μετώπου, οι απαραίτητοι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί και οι μελέτες, με διετές χρονοδιάγραμμα. Στόχος μας είναι να προσελκύσουμε αρχιτεκτονικά γραφεία από όλο τον κόσμο, σύμφωνα με το πετυχημένο παράδειγμα της ΔΕΘ. Επομένως, στο τέλος του 2024 θα υπάρχουν ολοκληρωμένες μελέτες και θα αρχίσει η δημοπράτηση κατασκευής των έργων, τα οποία μπορούν να έχουν ολοκληρωθεί στο σύνολό τους το 2030. Ο ενδεικτικός προϋπολογισμός είναι 500 εκ. ευρώ, χρήματα που θα προέλθουν από το νέο ΕΣΠΑ, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Στο μεταξύ, εκμεταλλευόμαστε το χρόνο που τρέχει και εκτελούμε πρόδρομες εργασίες καθαρισμού και εξυγίανσης των εδαφών στην υποβαθμισμένη περιβαλλοντικά δυτική Θεσσαλονίκη.

(Δημοσιευθηκε στην εφημερίδα “Πολιτική”, 22-10-2022)