Όταν η γαστρονομία γίνεται τέχνη – Από το παρελθόν στο παρόν

από Team MyPortal.gr
sms

Υπάρχουν στιγμές στην ιστορία του ανθρώπου όπου η τροφή παύει να είναι απλώς ανάγκη και μετατρέπεται σε εμπειρία, σε ένα είδος πολιτισμικού καθρέφτη που αντανακλά τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την ομορφιά, την πολυτέλεια, ακόμη και την πνευματικότητα. Η γαστρονομία, σε αυτή την εκδοχή της, αγγίζει τα όρια της τέχνης, καθώς εκφράζει μια ολόκληρη κοσμοθεωρία γύρω από την απόλαυση και την αναζήτηση του ωραίου.

Η ιερότητα του γεύματος στην αρχαιότητα

Πάντα είχαμε μια ιδιαίτερη σχέση με το φαγητό, πριν φτάσουμε στο σήμερα, στο μενού υψηλής γαστρονομίας του Δέλτα, στα αστέρια Μισελέν, στο MasterChef και στις “μπριγάδες” των εστιατορίων που εργάζονται με μαθηματική ακρίβεια. Από τα συμπόσια των Αθηναίων, όπου η φιλοσοφία συνυπήρχε με τον οίνο και τη μουσική, μέχρι τα ρωμαϊκά convivium, το τραπέζι λειτουργούσε ως σκηνή κοινωνικής ιεραρχίας και πνευματικής συνομιλίας. Ο Πλάτων, μέσα από το «Συμπόσιον», προσέδιδε στην πράξη του γεύματος μια σχεδόν μυσταγωγική διάσταση, όπου η τροφή και το κρασί γίνονταν οχήματα για την αναζήτηση του κάλλους και της αλήθειας. Ακόμη και στη μεσαιωνική Ευρώπη, όπου η ασκητικότητα και η θεολογία κυριαρχούσαν, η γαστρονομία διατήρησε έναν δεσμό με την τέχνη, σχεδόν αποκαλύπτοντας μια πρώιμη εκδοχή της σύγχρονης haute cuisine συνδυάζοντας τη σπανιότητα των πρώτων υλών με τη θεατρικότητα της παρουσίασης. Με την Αναγέννηση, η τροφή απελευθερώθηκε από τη μεσαιωνική αυστηρότητα και ανυψώθηκε σε πεδίο δημιουργίας. Η Ιταλία του 16ου αιώνα γέννησε όχι μόνο τη ζωγραφική του Λεονάρντο και του Ραφαήλ, αλλά και τη μαγειρική του Bartolomeo Scappi, του σεφ του Πάπα Πίου Ε΄, ο οποίος συνέγραψε το Opera dell’Arte del Cucinare – ένα έργο που αντιμετωπίζει τη γαστρονομία ως επιστήμη, τέχνη και κοινωνική πράξη.

Από τη γαλλική αυλή στις σύγχρονες κουζίνες

Τον 18ο και 19ο αιώνα, η Γαλλία ανέδειξε τη γαστρονομία σε σύμβολο πολιτισμού και κύρους. Ο Marie-Antoine Carême και, αργότερα, ο Auguste Escoffier, μετέτρεψαν τη μαγειρική σε πειθαρχημένη μορφή τέχνης, μια σύνθεση ισορροπίας, γεωμετρίας και γεύσης. Ο Carême θεωρούσε τη μαγειρική «το πιο ευγενές από όλα τα εφήμερα πράγματα», αποκαλύπτοντας μια σχεδόν μπαρόκ αντίληψη της αισθητικής: η ομορφιά δεν είναι προορισμένη να διαρκέσει, μα να εντυπωθεί στη μνήμη. Η παράδοση αυτή επιβιώνει σήμερα στα εστιατόρια υψηλής γαστρονομίας, όπου οι σεφ λειτουργούν περισσότερο ως καλλιτέχνες παρά ως μάγειρες. Ο Ferran Adrià, για παράδειγμα, επαναπροσδιόρισε τον ρόλο της δημιουργικότητας στη μαγειρική, με την molecular gastronomy να μετατρέπει τη φυσική ύλη σε αφηρημένο καμβά. Η τροφή δεν περιορίζεται πλέον στη γεύση, αλλά αγγίζει την έννοια του θεάματος, της επιστήμης και της… ιδέας.

Η σύγχρονη γαστρονομία ως πολιτιστική αφήγηση

Στον 21ο αιώνα, η γαστρονομία λειτουργεί ως συλλογική μνήμη και πολιτιστικό σχόλιο. Ο Massimo Bottura, με το Osteria Francescana στη Μόντενα, προσεγγίζει την ιταλική κουζίνα ως έργο τέχνης που αφηγείται την ιστορία της πατρίδας του μέσα από ανασυνθέσεις παραδοσιακών πιάτων. Παράλληλα, η γαστρονομία συναντά την οικολογία και τη βιωσιμότητα. Ο René Redzepi του Noma επανερμηνεύει τη σκανδιναβική φύση ως σύγχρονο τοπίο γεύσεων, υπενθυμίζοντας ότι η τέχνη του φαγητού οφείλει να συνομιλεί με τον τόπο της. Το terroir γίνεται πλέον το νέο atelier, ένας ζωντανός καμβάς όπου το τοπικό και το εποχικό αντικαθιστούν την υπερβολή της πολυτέλειας. Σε κάθε περίπτωση, η γαστρονομία είναι εδώ για να υπενθυμίζει ότι το τραπέζι είναι πάντα ένας τόπος πολιτισμού, ένα σημείο όπου η ύλη συναντά το πνεύμα και η πράξη του φαγητού αποκτά την ίδια καλλιτεχνική αξία με έναν πίνακα ή μια συμφωνία. Μπορεί να ανήκει στις αυλές και στα “μισελενάτα” εστιατόρια, όμως η ουσία της παραμένει κοινή: η ανάγκη του ανθρώπου να δώσει μορφή στο άυλο, να μετατρέψει τη γεύση, τη μνήμη και τη συγκίνηση σε δημιουργία.  Και ίσως έτσι, τελικά, η γαστρονομία να είναι η πιο δημοκρατική από όλες τις τέχνες.