Οι άξονες ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης

από Team MyPortal.gr
sms

Του Ανδρέα Παπαμιμίκου, δικηγόρου

Η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης αποτελεί αναμφίβολα έναν σημαντικό θεσμό για την πόλη και την εθνική οικονομία. Αποτελεί επίσης ένα πολιτικό ορόσημο καθώς ο εκάστοτε πρωθυπουργός και οι πολιτικοί αρχηγοί παρουσιάζουν απο το βήμα τις πολιτικές και τις προτάσεις τους. Η ΔΕΘ είναι αναπόσπαστο κομμάτι τις ιστορίας και της σύγχρονης πορείας της Θεσσαλονίκης και κυριολεκτικά την κοσμεί, την χαρακτηρίζει, την σηματοδοτεί. Είναι επομένως ευθύνη όλων μας, πολιτικού προσωπικού, φορέων και απλών πολιτών, να την προστατεύσουμε, στηρίξουμε και ενισχύσουμε.

Η 86η ΔΕΘ πραγματοποιείται σε μια συγκυρία με υπαρκτές δυσκολίες για την ευρωπαϊκή οικονομία που αναπόφευκτα επηρεάζει και τη χώρα μας. Το ενεργειακό κόστος και η εκτόξευση του πληθωρισμού ανατρέπει κάθε προϋπολογισμό και προγραμματισμό. Η ελληνική κυβέρνηση με μια σειρά μέτρων, αξιοποιώντας τα αυξημένα έσοδα και το δημοσιονομικό χώρο που έχει δημιουργηθεί, έχει λάβει μέτρα στήριξης επιχειρήσεων και πολιτών για την άμβλυνση των επιπτώσεων της κρίσης. Οι συνθήκες που επικρατούν ομως είναι συνθήκες αβεβαιότητας καθώς κανείς δεν είναι σε θέση να εκτιμήσει το χρονικό εύρος και την ένταση της κρίσης που επηρεάζει οριζόντια πολίτες και οικονομία.

Με αυτά τα δεδομένα αυξάνεται η ευθύνη προώθησης των απαιτούμενων μεταρρυθμίσεν στο κράτος και αξιοποίησης, έγκαιρα και στο μέγιστο βαθμό, των εργαλείων και δυνατοτήτων που έχει στη διάθεσή της η χώρα, η οποία μετά απο 12 χρόνια βγήκε επιτέλους απο το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας. Το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ παρέχουν δυνατότητες και ευκαιρίες για να θέσουν τα θεμέλια μιας υγιούς αναπτυξιακής πορείας για τη χώρα που ήδη βαδίζει με γοργούς αναπτυξιακούς ρυθμούς, παρά τις κρίσεις με κορωνίδα αυτήν της πανδημίας του κορωνοϊού.

Όπως η ελληνική οικονομία, έτσι και η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε ένα καθεστώς μετάβασης. Επιτέλους, μια σειρά απο μεγάλα έργα υποδομής προωθούνται εντός χρονοδιαγραμμάτων με κορωνίδα το Μετρό, την Fly Over περιφερειακή, τις συνδέσεις του ΟΛΘ με οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα που, μεταξύ και άλλων, έρχονται να προστεθούν στην ανάπτυξη και αναβάθμιση του Λιμανιού και του Αεροδρομίου.

Τα έργα υποδομής όμως δεν αρκούν για την ανάπτυξη. Είναι προϋποθέσεις αυτής. Αυτό που χρειάζεται η Θεσσαλονίκη είναι μια ευρεία κοινωνική συμφωνία για την ταυτότητα της πόλης. Που θέλουμε να πάει η πόλη και ποιον χαρακτήρα θέλουμε να αποκτήσει ώστε όλες οι παρεμβάσεις να εντάσσονται σε ένα συνολικό στρατηγικό σχέδιο και να υπηρετούν την κατάκτηση ενός κοινού στόχου.

Αυτός πρέπει, κατά τη γνώμη μου, να έχεις τρεις βασικές διαστάσεις, αξιοποιώντας την θέση, τα χαρακτηριστικά και τα πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης:

  • Τουριστικός προορισμός 12μηνης διάρκειας με αξιοποίηση, εκτός της ιστορικής-πολιτιστικής ταυτότητας, και του χαρακτήρα city break και της γαστρονομίας-ψυχαγωγίας.

  • Εκπαιδευτικό-ερευνητικό hub με βάση τα πανεπιστήμια και εκπαιδευτικά της ιδρύματα και σε συνεργασία με ερευνητικούς φορείς και μεγάλες επιχειρήσεις που έχουν εγκατασταθεί στην περιοχή

  • Διαμετακομιστικό κέντρο και πύλη εισόδο προϊόντων στην Βαλκανική, με αξιοποίηση Λιμανιού, Αεροδρομίου, Εγνατίας και ανάπτυξη σιδηροδρομικού δικτύου με βάση την πλεονεκτική γεωγραφικη της θέσης

(Δημοσιεύθηκε στο ειδικό έντυπο του MyPortal.gr για την 86η ΔΕΘ)