Μαρία Αποστολίδου: Η παιδεία στην πρώτη γραμμή ενδιαφέροντος για τον δήμο Αμπελοκήπων – Μενεμένης

από Team MyPortal.gr
sms

Συνέντευξη στη Βαρβάρα Ζούκα

Μια νέα φιλοσοφία γύρω από την παιδεία, τη δια βίου μάθηση και την πρόσβαση στη γνώση επιχειρεί να εδραιώσει ο δήμος Αμπελοκήπων – Μενεμένης μέσα από μια σειρά πρωτοβουλιών που απευθύνονται κατά κύριο λόγο στα παιδιά, αλλά και σε ανθρώπους κάθε ηλικίας.

Η αντιδήμαρχος Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης Μαρία Αποστολίδου μιλά για τον νέο θεσμό του EduFest, για τις ανταλλακτικές βιβλιοθήκες, που ήδη αγκαλιάστηκαν από τους δημότες, αλλά και για το μεγάλο έργο κατασκευής του 5ου Δημοτικού Σχολείου Αμπελοκήπων, το οποίο αναμένεται να αλλάξει ριζικά το τοπίο στον τομέα της σχολικής στέγης.

Φέτος οργανώθηκε για πρώτη φορά το EduFest. Τι σηματοδοτεί αυτή η πρώτη διοργάνωση και ποια είναι η κεντρική φιλοσοφία πίσω από αυτό τον νέο θεσμό;

«Το EduFest αποτέλεσε μια τολμηρή και καινοτόμα πρωτοβουλία, που εγκαινίασε ένα νέο θεσμικό βήμα στον δήμο μας, με στόχο την ουσιαστική ανάδειξη της παιδείας ως βασικού μοχλού κοινωνικής ανάπτυξης. Με επίκεντρο τη συμμετοχή, τη δημιουργικότητα και τη διασύνδεση όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης με την τοπική κοινωνία, το EduFest σχεδιάστηκε ως μια γιορτή μάθησης, ανοιχτή προς όλους: μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς και ενεργούς πολίτες. Η φιλοσοφία του στηρίζεται σε δύο άξονες: την ενίσχυση της βιωματικής γνώσης και τη συμμετοχική εκπαίδευση, μέσα από εργαστήρια, διαλέξεις, παρουσιάσεις και συνεργασίες με φορείς και εκπαιδευτικά ιδρύματα. Ευελπιστούμε ότι ο νέος αυτός θεσμός ήρθε, για να μείνει και να εξελιχθεί, αποτελώντας κάθε χρόνο ένα σημείο αναφοράς για τον δήμο Αμπελοκήπων – Μενεμένης και ευρύτερα για την εκπαιδευτική κοινότητα».

Αναλάβατε ακόμη μια νέα πρωτοβουλία για την οργάνωση των πρώτων ανταλλακτικών βιβλιοθηκών. Πώς την υποδέχθηκαν οι πολίτες; Είναι στις προθέσεις σας να διευρύνετε το δίκτυο αυτό;

«Η πρωτοβουλία για τις ανταλλακτικές βιβλιοθήκες γεννήθηκε από την πεποίθηση ότι η πρόσβαση στο βιβλίο πρέπει να είναι ελεύθερη, καθημερινή και χωρίς περιορισμούς. Το σκεπτικό είναι απλό: φέρνεις ένα βιβλίο, παίρνεις ένα άλλο. Έτσι καλλιεργείται η έννοια της κυκλικής γνώσης και της συλλογικής ευθύνης. Η ανταπόκριση των πολιτών ήταν άμεση και ιδιαίτερα θερμή. Οι βιβλιοθήκες αυτές λειτουργούν ως μικρές πολιτιστικές εστίες μέσα στον αστικό ιστό, ενισχύοντας τη φιλαναγνωσία και τη διαγενεακή επαφή. Στις πρώτες κιόλας εβδομάδες λειτουργίας τους, διαπιστώσαμε υψηλή συμμετοχή και ενδιαφέρον από σχολεία, συλλόγους αλλά και μεμονωμένους πολίτες. Είναι απόλυτα στις προθέσεις μας η επέκταση του δικτύου σε περισσότερα σημεία, ώστε να δημιουργηθεί ένας ζωντανός μορφωτικός χάρτης με επίκεντρο το βιβλίο».

Μόλις πρόσφατα ξεκίνησαν οι εργασίες για την κατασκευή του 5ου δημοτικού σχολείου. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του έργου και με τι χρονικό ορίζοντα προχωρά η κατασκευή του;

«Οι εργασίες  κατασκευής  του 5ου δημοτικού σχολείου Αμπελοκήπων (Φιλιππουπόλεως και Κένεντι) προχωρούν  με εντατικούς ρυθμούς. Το παλαιό (υφιστάμενο) διδακτήριο κατασκευάσθηκε το 1970 από την τότε στρατιωτική υπηρεσία ΜΟΜΑ και η διάρκεια ζωής του ήταν 20 έτη (1990). Έχουν παρέλθει όμως από τότε 55 χρόνια και πρέπει επιτέλους να κατασκευαστεί νέο διδακτήριο. Ο σχεδιασμός, η κατασκευή, η χρηματοδότηση, η συντήρηση και η λειτουργία έγινε μετά από πολύχρονη προσπάθεια και προγραμματισμό των αναγκών σε σχολική στέγη από τη σημερινή διοίκηση του δήμου μας. Το 5ο δημοτικό σχολείο θα ανεγερθεί στη συμβολή των οδών Φιλιππουπόλεως 98 και Τζ. Κένεντι, σε οικόπεδο συνολικής εκτάσεως 3.575,37 τ.μ., που προέκυψε από τη συνένωση δύο επιμέρους οικοπέδων (Ε1=2.855 τ.μ. και ανήκει στην εταιρεία ‘Κτιριακές Υποδομές ΑΕ’ και Ε2= 720,37 τ.μ. με ιδιοκτήτη τον δήμο Αμπελοκήπων – Μενεμένης). Το σχολικό συγκρότημα θα αποτελείται από δύο κτίρια. Το ένα κτίριο έχει δύο ορόφους και φιλοξενεί την πλειονότητα των προβλεπομένων χρήσεων. Το δεύτερο κτίριο έχει μόνο έναν όροφο. Η σχολική μονάδα έχει υπόγειο 466,65 τ.μ., στο οποίο περιλαμβάνονται βοηθητικές χρήσεις (αποθήκη σχολικών βιβλίων, γενική αποθήκη, αποθήκη κλιμακοστασίου, λεβητοστάσιο, αντλιοστάσιο, δεξαμενή νερού και αναγκαίες Η/Μ εγκαταστάσεις). Στο επίπεδο του ισογείου και σε επιφάνεια 2.145 τ.μ. χωροθετείται μέρος διδακτικών και εργαστηριακών χώρων. Στην αριστερή πτέρυγα διατάσσονται χώροι διοίκησης (γραφείο διεύθυνσης, δασκάλων, γραμματέως, ψυχολόγου, συλλόγου γονέων και μαθητικών κοινοτήτων καθώς και ιατρείο – αναρρωτήριο). Στη δεξιά πτέρυγα βρίσκονται το γραφείο του φύλακα, το εργαστήριο φυσικής αγωγής και πληροφορικής, αίθουσα διδασκαλίας, βιβλιοθήκη κ.ά. Σε ανεξάρτητο ορθογώνιο κτίριο βρίσκονται αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, γυμναστήριο και βοηθητικοί χώροι. Ο όροφος φιλοξενεί μεταξύ άλλων έντεκα αίθουσες διδασκαλίας και τρία εργαστήρια. Το νέο διδακτήριο θα είναι έτοιμο εντός του 2027».

Πώς λειτούργησε η κατάργηση των σχολικών επιτροπών στον δήμο σας;

Η κατάργηση των σχολικών επιτροπών και η μεταφορά των αρμοδιοτήτων τους απευθείας στους δήμους αποτελεί μια θεσμική αλλαγή με σημαντικές επιπτώσεις στη λειτουργία των σχολικών μονάδων και στην καθημερινότητα της εκπαιδευτικής κοινότητας. Οι σχολικές επιτροπές αποτελούσαν έναν κρίσιμο ενδιάμεσο κρίκο, ο οποίος επέτρεπε την άμεση και ευέλικτη διαχείριση των αναγκών των σχολείων, με τη συμμετοχή των προέδρων, των διευθυντών και εκπροσώπων των γονέων και εκπαιδευτικών. Η δομή αυτή βασιζόταν στη συνεργασία, στη γνώση των τοπικών αναγκών και στην άμεση λήψη αποφάσεων. Η νέα διοικητική δομή στηρίζεται σε τακτικές, προβλεπόμενες διαδικασίες, οι οποίες δεν μπορούν εύκολα να ανταποκριθούν στη δυναμική φύση του σχολείου. Το σχολείο, ως ζωντανός οργανισμός, μεταβάλλεται διαρκώς: προκύπτουν έκτακτες ανάγκες, αλλαγές σε μαθητικό πληθυσμό, τεχνικά προβλήματα, λειτουργικά ζητήματα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, καθίσταται απαραίτητη η διαρκής, οργανωμένη και ουσιαστική συνεργασία του δήμου με τους διευθυντές των σχολικών μονάδων. Η τακτική επικοινωνία, η αμοιβαία κατανόηση και η από κοινού αναζήτηση λύσεων είναι τα μόνα εχέγγυα, για να μπορέσει να λειτουργήσει αυτό το νέο σχήμα. Ως Αντιδημαρχία Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε τα σχολεία μας με κάθε διαθέσιμο μέσο, διεκδικώντας παράλληλα την επαναξιολόγηση της νομοθετικής αυτής αλλαγής. Είμαστε παρόντες στην πράξη, όχι μόνο στη διαχείριση πόρων, αλλά και στη διεκδίκηση ενός πιο λειτουργικού, ευέλικτου και συμμετοχικού πλαισίου για τη δημόσια εκπαίδευση. Η Παιδεία μάς ενώνει. Οφείλουμε να την υπηρετούμε με υπευθυνότητα, διαφάνεια και σεβασμό στις ανάγκες των παιδιών μας”.

(Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Πολιτική”, 14-6-2025)