Μ. Βορίδης στο ΕΡΤΝews: Για πρώτη φορά η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αποδεχθεί την ανάγκη να φυλάξει τα θαλάσσια και χερσαία σύνορά της

από Team MyPortal.gr
sms

Στις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, αλλά και στις παρεμβάσεις για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, αναφέρθηκε ο υπουργός ΕπικρατείαςΜάκης Βορίδης, μιλώντας στο ΕΡΤΝews και την εκπομπή «Σαββατοκύριακο από τις 5» (Δ. Κοτταρίδης).

Ως προς τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, αλλά και τη στάση της Γερμανίας στο μεταναστευτικό, σχολίασε πως: «Προφανώς υπάρχει πάντοτε ο κίνδυνος να δημιουργηθούν μεταναστευτικές ροές και πάντοτε κανείς πρέπει να σκέφτεται σε αυτές τις περιπτώσεις το ποιος είναι ο πιο σωστός τρόπος για να το αντιμετωπίσει αυτό.

Να ξέρουμε πάντως ότι το πρώτο σημείο στο οποίο πρόκειται να πάνε οι πρόσφυγες από τον πόλεμο αυτό είναι η Τουρκία.

Είναι όμορη χώρα, είναι ασφαλής χώρα και απλώς εκείνο το οποίο θα δημιουργηθεί είναι η κλασική πίεση των μεταναστευτικών ροών. Έχουμε ζήσει, γι’ αυτό θα ετοιμαστούμε γι’ αυτό.

Ο βασικός στόχος είναι η αποτροπή. Γιατί υπάρχει ασφαλής χώρα που είναι η Τουρκία.

Από εκεί και πέρα τα υπόλοιπα θα αντιμετωπιστούν με τον τρόπο που ξέρουμε ότι αντιμετωπίζουμε.

Το πρώτο είναι ότι πάντως δεν μπορούν να υπάρχει μια μονομερής προσέγγιση στο μεταναστευτικό στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό ας πούμε, είναι μια συζήτηση την οποία την έχουμε τώρα με τη Γερμανία, με αυτά τα οποία διακηρύχθηκαν ως κλείσιμο των χερσαίων συνόρων και επομένως ανατροπή των δεδομένων του Σένγκεν και της ελεύθερης διακίνησης προσώπων, που αποτελεί μία από τις τρεις βασικές κομβικές ελευθερίες στον χώρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Άρα, λοιπόν, αυτό είναι κάτι το οποίο δεν μπορεί να γίνει και δεν αποτελεί τρόπο αντιμετώπισης.

Το δεύτερο όμως, το οποίο νομίζω ότι μας ευνοεί, είναι ότι το γεγονός ότι η Γερμανία αναγκάζεται αυτή τη στιγμή να υιοθετεί μέτρα τα οποία είναι εκτός πλαισίου, ενδεχομένως θα τη φέρει στο να κατανοήσει και κάτι που για πολλά χρόνια δεν κατανοούσε την ανάγκη να πάρουμε μέτρα τα οποία είναι εντός πλαισίου. Τι εννοώ;

Εντός του συμφώνου που έχουμε κάνει για τη μετανάστευση και το οποίο χάρη στον Κυριάκο Μητσοτάκη και χάρη σε αυτή την κυβέρνηση, για πρώτη φορά η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αντιμετωπίσει το ζήτημα της μετανάστευσης και ως ένα ζήτημα προστασίας και ασφάλειας των ευρωπαϊκών συνόρων.

Μέχρι τώρα δεν υπήρχε αυτή η προσέγγιση. Μέχρι τώρα ήταν υποδεχόμαστε τους πρόσφυγες, υποδεχόμαστε τους παράνομους μετανάστες.

 

Για πρώτη φορά η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αποδεχθεί την ανάγκη να φυλάξει τα σύνορά της, θαλάσσια και χερσαία, αλλά να φυλάξει τα σύνορά της. Άρα λοιπόν και το γεγονός ότι η Γερμανία, η οποία ήταν από τις χώρες η οποία ας το πω δεν ήταν σε αυτή την προσέγγιση, ήταν στην προσέγγιση να τους δώσουμε χρήματα, να τους δεχτείτε, να τους διαχειριστείτε εκεί που έχουμε το σημείο εισόδου.

Τώρα πια είναι προφανές ότι κατανοεί αυτό το οποίο έλεγαν οι μεσογειακές χώρες πρωτίστως και κυρίως η Ελλάδα πρωτίστως και κυρίως ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Τι κατανοεί; Την ανάγκη της φύλαξης των συνόρων. Αυτό νομίζω ότι είναι από τα σημεία που στον διάλογο που γίνεται μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς εκείνο το οποίο θα λέμε από τη μία είναι ότι δεν γίνεται να αναιρούμε τις βασικές ελευθερίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις βασικές δεσμεύσεις που έχουν τα ευρωπαϊκά κράτη, απέναντι στην Ένωση, όμως εκείνο που θα οδηγήσει, στο να ενισχύσουμε τις πολιτικές φύλαξης των συνόρων.

Και για παράδειγμα, ανοίγω ένα παράδειγμα για κάτι το οποίο μας αφορά και το οποίο αποτέλεσε και αντικείμενο δημόσιας συζήτησης η χρηματοδότηση του φράχτη. Το ξέρετε ότι υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις στην Ελλάδα που λένε, όχι που λένε, που ενήργησαν στην κατεύθυνση του να μην υπάρξει χρηματοδότηση του φράχτη. Αναφέρομαι στον ΣΥΡΙΖΑ στην προσπάθεια που έκανε να διακοπεί η χρηματοδότηση του φράχτη.

Τώρα νομίζω ότι αλλάζει το περιβάλλον. Και ο φράχτης θα χρηματοδοτηθεί, εμείς θα τον κάνουμε ούτως, αν δεν βρούμε ευρωπαϊκά λεφτά, θα συνεχίσουμε να τον κάνουμε με ελληνικά χρήματα, αλλά είναι σημαντικό το να υπάρχει και μια συνολική ανακατεύθυνση για να γίνουν κατανοητές οι θέσεις της Ελλάδος, οι οποίες στις οποίες πρέπει να πω ότι ο Έλληνας πρωθυπουργός αισθάνθηκε μοναξιά πολλές φορές την ώρα που υπερασπιζόταν την κατά τη γνώμη μου απολύτως εύλογη μεταναστευτική πολιτική. Σκληρή, αλλά δίκαιη μεταναστευτική πολιτική».

Το κλίμα στις σχέσεις με την Τουρκία

Mιλώντας για το θέμα αυτό ο κ. Βορίδης τόνισε ότι: «Ο πρωθυπουργός είπε ότι έχουμε ένα παράθυρο ευκαιρίας να ανοίξουμε αυτή τη συζήτηση για το μόνο ζήτημα που αναγνωρίζουμε ως μια διαφορά που πρέπει να διευθετηθεί.

Δηλαδή ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδα. Πράγματι, είναι βελτιωμένο το κλίμα θα πούμε τώρα τι σημαίνει αυτό.

Αυτό πρωτίστως και κυρίως σημαίνει δύο θέματα τα οποία εμάς μας ενδιαφέρουν πολύ.

Το πρώτο είναι το μεταναστευτικό, η καλή συνεργασία ώστε να μην έχουμε μεταναστευτικές ροές και επομένως κυρίως η πίεση από τα σύνορα να τα θέλει από τη θάλασσα και τα θαλάσσια σύνορά μας να σταματάει να αποτρέπεται προτού φύγουν οι βάρκες από τους παράνομους διακινητές. Και θα δείτε ότι αυτό γίνεται πια σε μεγάλο βαθμό, Γι αυτό και έχει ουσιαστικά αλλάξει η ροή.

Πλέον τη ροή την έχουμε από την Αίγυπτο, την έχουμε από τη Λιβύη, αλλά την έχουμε από χώρες ουσιαστικά της Βόρειας Αφρικής και όχι από την Τουρκία ή δευτερευόντως να το πω από την Τουρκία.

Άρα αυτό είναι κάτι το οποίο μας ενδιαφέρει.

Το δεύτερο, το οποίο είναι ένα θετικό αποτύπωμα της βελτίωσης των σχέσεων, είναι οι λεγόμενες παραβιάσεις του εναέριου χώρου. Και αυτές έχουν μειωθεί έως εξαφανιστεί. Άρα λοιπόν, αυτά είναι δύο θετικά σημεία, αν θέλετε, της προσέγγισης την οποία έχουμε, του διαλόγου, της ενίσχυσης της ατζέντας, των θεμάτων τα οποία μπορεί να είναι θέματα κοινού ενδιαφέροντος, η ενίσχυση του τουρισμού, η ενίσχυση των πολιτιστικών σχέσεων, η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.

Αυτά είναι ζητήματα τα οποία μπορεί να υπάρξει ένα επίπεδο διαλόγου και συνεργασίας με την Τουρκία.

Τώρα, πηγαίνοντας στα πιο βαριά, νομίζω ότι δύο πράγματα είπε ο πρωθυπουργός πολύ καθαρά, αυτό το οποίο λέει πάντα.

Έχουμε, λέει, ένα παράθυρο ευκαιρίας αν θέλουμε να συζητήσουμε, αλλά πρέπει να συζητήσουμε πάνω στη βάση καθαρών αρχών. Και εμείς εκείνο το οποίο λέει η Ελλάδα όλα αυτά τα χρόνια είναι, ότι οι καθαρές αρχές είναι οι αρχές του διεθνούς δικαίου. Εάν αυτό το αποδεχθεί η Τουρκία, θα είναι ένα σημαντικό και μεγάλο βήμα. Γιατί μέχρι στιγμής δεν έχουμε μία τέτοια, ας το πω δημόσια παραδοχή λοιπόν.

Και το δεύτερο βεβαίως, στο οποίο δυστυχώς δεν υπάρχει καμία πρόοδος και επιμένει σε θέσεις οι οποίες είναι απολύτως εσφαλμένες και καταδικαστέες από τη διεθνή κοινότητα.

Καταδικασθείσες από τη διεθνή κοινότητα είναι το Κυπριακό, όπου εκεί επαναλαμβάνονται οι γνωστές θέσεις και βεβαίως αυτές αποκρούονται. Μίλησε ξεκάθαρα για τη δυνατότητα λύσης ο πρωθυπουργός στον ΟΗΕ, απαντώντας και στον Τούρκο πρόεδρο, αλλά εκεί ναι, πράγματι δεν φαίνεται να υπάρχει πρόοδος. Επαναλαμβάνονται στερεοτυπικά οι θέσεις της Τουρκίας».

Η αντιπολίτευση και οι πολιτικές εξελίξεις – Η διαγραφή του Μ. Σαλμά

Η εσωκομματικές εκλογές σε ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ σχολιάστηκαν από τον κ. Βορίδη ως εξής: «Οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, δεν κάνουν αντιπολίτευση οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας κάνουν τη δουλειά τους.

Και η δουλειά τους ποια είναι; Η δουλειά τους είναι να ασκούν κοινοβουλευτικό έλεγχο.

Είναι μέσα στα δικαιώματα και στις υποχρεώσεις που έχουν εν γένει οι βουλευτές αλλά και οι βουλευτές της συμπολίτευσης.

Να πω ότι οι βουλευτές της συμπολίτευσης έχουν κάνει 5.000 ερωτήσεις την προηγούμενη πενταετία απευθυνόμενοι στην κυβέρνηση.

Αυτό να το ξεκαθαρίσουμε. Η κυβέρνηση είναι κάτι το οποίο το καλοδέχεται. Γιατί το καλοδέχεται. Γιατί έχει μεγάλη σημασία να αναδεικνύονται ζητήματα από τους βουλευτές που έχουν στενή επαφή με την εκλογική τους περιφέρεια και θέλουν να αναδείξουν ζητήματα της εκλογικής τους περιφέρειας και για να επιλύονται τα θέματα όπου είναι δυνατόν να επιλυθούν, αλλά και για να δίδονται απαντήσεις εκεί που δεν μπορούν να επιλυθούν, γιατί αντικειμενικά υπάρχουν δυσκολίες στην επίλυσή τους.

Άρα εσωκομματική αντιπολίτευση δεν υπάρχει. Υπάρχουν βουλευτές οι οποίοι έκαναν μια ερώτηση, ανέδειξαν ένα θέμα.

Θεωρώ ότι είναι σημαντικό το ότι ανεδείχθη το θέμα. Από την άλλη μεριά πήραν απαντήσεις οι απαντήσεις που έδωσε ο υπουργός Οικονομικών στη συγκεκριμένη ερώτηση. Νομίζω είναι εξαιρετικά χρήσιμες γιατί έδωσαν τη δυνατότητα να υπομνησθεί γενικότερα στο δημόσιο διάλογο όλες, όλες οι πρωτοβουλίες, να υπομνησθεί όλες οι πρωτοβουλίες οι οποίες έχουν ληφθεί από πλευράς κυβερνήσεως για την αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων και την προστασία των δανειοληπτών.

Πολλά από τα πράγματα τα οποία υποδεικνύονται ως λύσεις σε αυτή την ερώτηση, ως ιδέες, είναι πράγματα τα οποία γι αυτό λέω την ανάγκη υπομνήσεις. Η Βουλή, οι ερωτώντες βουλευτές έχουν ψηφίσει και είναι πράγματα τα οποία ισχύουν και εφαρμόζονται και έχουν νομοθετηθεί, άλλα πράγματα, τα οποία αν θέλετε αναδεικνύονταν, εκεί δόθηκε η δυνατότητα να εξηγηθεί το γιατί όταν εφαρμόστηκαν στο παρελθόν, δηλαδή νόμος Κατσέλη, όχι μόνο τελικώς δεν ευνόησαν τους δανειολήπτες, αλλά έφεραν τα αντίθετα αποτελέσματα.

Απλώς νομίζω, επειδή εγώ να το πω αλλιώς, το ενδιάθετο το υποκειμενικό το έχει ο καθένας μέσα στο μυαλό του, δεν το ξέρω.

Επομένως έτσι ούτε θέλω και μπορώ να αποδώσω προθέσεις ή να κάνω ερμηνείες σε ανθρώπους οι οποίοι είναι συνάδελφοί μου και οι οποίοι διευκρινίζουν ακριβώς το αντίθετο και διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους γι ‘αυτό.

Ο κύριος Σαλμάς είναι κάτι διαφορετικό. Ο κύριος Σαλμάς, θέλω να σας τονίσω, δεν διεγράφη ούτε όταν έθεσε το θέμα αυτό στην Κοινοβουλευτική Ομάδα και το έθεσε με οξύτατο τρόπο. Δεν διεγράφη ούτε έκανε όταν έκανε την επίκαιρη ερώτηση στην αρμόδια υπουργό.

Πήρε την απάντηση και μάλιστα δεν επανήλθε κιόλας. Θεώρησε ότι ναι, υποθέτω ότι θεώρησε ότι είναι καλυμμένος από την απάντηση και ουσιαστικά οδηγήθηκε στη διαγραφή όταν συνέχισε να διατυπώνει κατηγορίες και να αφήνει υπαινιγμούς για την ακεραιότητα της διαδικασίας, την ώρα που η διαδικασία αυτή είχε κριθεί από τα διοικητικά δικαστήρια και έχουν εκδοθεί δικαστικές αποφάσεις που λένε ότι καλώς έχει γίνει η διαδικασία.

Λέω ότι εδώ όλοι και μάλιστα παλαιοί κοινοβουλευτικοί όπως ο κύριος Σαλμάς, ξέρουμε τα όρια της εκφράσεως και ξέρουμε και τα εργαλεία που έχουμε τα κοινοβουλευτικά για να ασκήσουμε τον κοινοβουλευτικό μας έλεγχο και ξέρουμε και τον τρόπο με τον οποίο διατυπώνουμε τα θέματα. Επομένως, εάν επιμένουμε τώρα σε κάτι στο οποίο επαναλαμβάνω, από τη μια μεριά πολιτικά απαντήθηκε από τον Υπουργό και νομικά έχει απαντηθεί από τη Δικαιοσύνη, εντάξει, τώρα κάπου τα πράγματα ξεφεύγουν».

Η καθημερινότητα του πολίτη

Από την άλλη μεριά βέβαια να πούμε ότι αυτό προφανώς εγώ δεν το αμφισβητώ ότι είναι η πραγματικότητα για μια μερίδα των νοικοκυριών. Οι ιδιωτικές καταθέσεις αυξάνουν και συνεχίζει η ροή αυξήσεως των ιδιωτικών καταθέσεων.

Και μάλιστα σημαντικό είναι να το πούμε και αυτό σε καταθέσεις οι οποίες είναι χαμηλές καταθέσεις.

Με δυο λόγια, δεν αυξάνουν παραδείγματος χάρη, γιατί βάζουν οι μεγάλες εταιρείες λεφτά στην τράπεζα;

Είναι γιατί βάζουν οι μικροί καταθέτες.

Και το δεύτερο που θέλω να σας πω είναι ότι η κυβέρνηση σταθερά και μόνιμα εκείνο που προσπαθεί να κάνει είναι να αυξήσει το εισόδημα των πολιτών.

Από τελευταία ενέργεια αυτή είναι χτεσινή, είχε μπει ένας φόρος, είχε επιβληθεί ένας φόρος το 2020 ο φόρος αυτός δεν είχε εισπραχθεί.

Είχε μπει ένα τέλος για τις μικρές και τα μικρά σκάφη από 0 έως 7.5 μέτρα λοιπόν και υπήρχε και φόρος πολυτελείας σε αυτά.

Αυτός ο φόρος είχε ανασταλεί και ουσιαστικά ξεκίνησε να ζητείται η εφαρμογή του νόμου τώρα το 2024, δηλαδή για την οικονομική περίοδο 23 για το οικονομικό έτος 23, αλλά η είσπραξη του 24, με παρέμβαση του ίδιου του πρωθυπουργού.

Ο φόρος αυτός κατηργήθη. Επομένως και εκεί το λέω διότι αυτό αφορά δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους που έχουν ένα μικρό σκάφος, ένα βαρκάκι δηλαδή στο οποίο είχε μπει ένας φόρος.

Κρίθηκε ότι ο φόρος αυτός κακώς είχε μπει και ο πρωθυπουργός με δική του παρέμβαση και σε συνεννόηση με το οικονομικό επιτελείο, εκείνο το οποίο έκανε είναι μηδένισε το φόρο αυτό.

Το λέω σαν ένα παράδειγμα από τα πολλά τα οποία γίνονται για να αυξήσουμε το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών, προκειμένου να είναι, κατά τη γνώμη μου, αποτελεσματικότερος τρόπος για την αντιμετώπιση της ακρίβειας».

Ο 13ος και 14ος μισθός

Μιλώντας για τη θέση της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων που ζητούν να επιστρέψει ο 13ος και 14ος μισθός στο Δημόσιο, ανέφερε: «Οι δικαστικές δυνατότητες ελέγχου, ειδικά των δημοσιονομικών πολιτικών, είναι συγκεκριμένες και περιορισμένες, διότι αλλιώς θα φωνάζαμε τους δικαστές να φτιάχνουν τον προϋπολογισμό.

Δεν συμβαίνει αυτό και σωστά. Δεν συμβαίνει αυτό γιατί κάποιος, όταν εδώ δεν μπορεί να έχει μόνο του το αίτημα.

Να το πω διαφορετικά. Υπάρχει κυβέρνηση η οποία δεν θέλει να δίνει και να αυξάνει τα εισοδήματα.

Δεν υπάρχει τέτοια κυβέρνηση.

Όλες οι κυβερνήσεις θα θέλουν να έχουν τη δυνατότητα να δίνουν.

 

Ο 13ος και 14ος μισθός στο Δημόσιο εξαρτάται προφανώς από τις δημοσιονομικές δυνατότητες του προϋπολογισμού.

Εμείς εκείνο το οποίο λέμε είναι κάτι πάρα πολύ απλό. Ο ελληνικός λαός έχει πια πείρα από επεκτάσεις των δημοσιονομικών πολιτικών, οι οποίες οδήγησαν στην καταστροφή της χώρας, οδήγησαν στο μνημόνιο, οδήγησαν στην πτώχευση, οδήγησαν εν συνεχεία σε βαρύτατες περιοριστικές δημοσιονομικές πολιτικές.

Αυτή η κυβέρνηση δεν θα το κάνει αυτό. Αυτή είναι η κυβέρνηση, η οποία θα εξακολουθεί να διατηρεί τη δημοσιονομική σταθερότητα, να διασφαλίζει δημοσιονομικά πλεονάσματα, να τηρεί τους δημοσιονομικούς κανόνες.

Και η χαραμάδα αισιοδοξίας έρχεται ακριβώς από την απόδοση της οικονομίας. Σήμερα που μιλάμε, οι μισθοί στον ιδιωτικό τομέα έχουν φτάσει στο επίπεδο που βρισκόντουσαν το 2009 προ κρίσης. Όμως πώς;

Χωρίς να φτιάχνουμε αυτά τα θηριώδη ελλείμματα που κάναμε τότε για να διατηρούμε το επίπεδο λειτουργίας της οικονομίας; Αυτό σημαίνει μια πολύ πιο υγιή, σταθερή, ανθεκτική οικονομία και μια πολύ πιο αποτελεσματική δημοσιονομική πολιτική.

Σε αυτό το δρόμο θα συνεχίσουμε»..