Η κρίση να γίνει ευκαιρία – η Θεσσαλονίκη στο επίκεντρο

από Ζέρβας Κωνσταντίνος
sms

Η φετινή Δ.Ε.Θ έχει ιδιαίτερη βαρύτητα μιας και σηματοδοτεί την συλλογική προσπάθεια της χώρας αλλά και της Θεσσαλονίκης για επιστροφή στην κανονικότητα. Μια νέα κανονικότητα, με κανόνες, καινούριες προτεραιότητες αλλά ταυτόχρονα με νέα αισιοδοξία για το μέλλον. Η προστασία της δημόσιας υγείας παραμένει πρώτιστη υποχρέωση όλων μέχρι τη στιγμή που η επιστημονική και ιατρική κοινότητα σημάνει λήξη συναγερμού. Όμως δεν υπάρχει μόνο αυτή η πρόκληση μπροστά μας.

Οι μεγάλες παγκόσμιες τάσεις επηρεάζουν άμεσα την Ευρώπη και τον κόσμο – η πανδημία COVID-19 αλλά και η κλιματική αλλαγή κατέστησαν σαφή τον επείγοντα χαρακτήρα των προσαρμογών της ζωής και της οικονομίας και όλοι μας βρισκόμαστε σε εγρήγορση. Σε αυτήν την προσπάθεια οι πόλεις μπορούν να επιτελέσουν το έργο τους ως µοχλοί κοινωνικής προόδου και οικονομικής ανάπτυξης μέσω νέων αναπτυξιακών στρατηγικών στην μετά-COVID-19 εποχή και στο πλαίσιο του σχεδίου ανάκαμψης.

Στη δική μας περίπτωση, η ατζέντα των τελευταίων δύο ετών με έμφαση στις υποδομές, τα δίκτυα και τις αναπλάσεις του αστικού χώρου, παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη και δεν αμφισβητείται από τις εξελίξεις καθώς απαντά σε δομικά προβλήματα της Θεσσαλονίκης. Το γεγονός πως σωστά είχαμε εντοπίσει από νωρίς και σχεδιάσει έγκαιρα τα βήματα για τη Θεσσαλονίκη του 2030 μας δίνει την ευχέρεια να μείνουμε σταθεροί στον προγραμματισμό μας. Ακόμη και την περίοδο των lockdown στόχος μας ήταν να μην χαθεί ούτε μια ημέρα, ούτε μία ευκαιρία, κανένα χρηματοδοτικό εργαλείο και να μην ματαιωθεί τίποτε από όλα όσα σχεδιάσαμε και προγραμματίσαμε για την πόλη μας. Το πρόγραμμά μας εξακολουθεί να μας δεσμεύει και το υλοποιούμε βήμα βήμα, προφανώς όχι πάντα χωρίς δυσκολίες.

 

Υποδομές και αναπλάσεις – τι σχεδιάζεται στη Θεσσαλονίκη

Οι υποδομές μιας πόλης είναι βασικός παράγοντας της ποιότητας ζωής, των οικονομικών και αναπτυξιακών προοπτικών, ασπίδα προστασίας από φυσικές καταστροφές και απάντηση στις προκλήσεις του 21ου αιώνα – κλιματικές, κοινωνικές, δημογραφικές, κυκλοφοριακές κ.α. Από την άλλη η ποιότητα των δημόσιων χώρων, το αστικό τοπίο και η αρχιτεκτονική επηρεάζει και αυτή καθοριστικά την καθημερινότητα και το βιοτικό επίπεδο των αστικών πληθυσμών. Ταυτόχρονα όμως αυτά επιδρούν ουσιαστικά στην προσέλκυση επενδύσεων της βιομηχανίας της γνώσης, εξειδικευμένου και δημιουργικού εργατικού δυναμικού και τουρισμού. Ήδη τοποθετούνται στρατηγικά στην πόλη μας μεγάλες εταιρείες και αυτό είναι μία ψήφος εμπιστοσύνης (Cisco, Pfizer, Delloite) και αναζωπυρώνεται το ενδιαφέρον στο real estate. Η Θεσσαλονίκη ως ένα νέο Τελ Αβίβ, μια νέα Βαρκελώνη είναι μία εφικτή προοπτική.

Βλέπουμε λοιπόν ότι η επένδυση σε αυτά τα πεδία και η δημιουργία ελκυστικών δημόσιων χώρων προσανατολισμένων προς τον χρήση οδηγούν σε υψηλά πρότυπα σε ότι αφορά το περιβάλλον διαβίωσης αλλά ταυτόχρονα μπορεί να γίνει οδηγός για την επόμενη ημέρα.

 

Συγκεκριμένα έργα – όχι γενικές διακηρύξεις

Έχουμε περάσει από τις εκθέσεις ιδεών σε συγκεκριμένη λίστα έργων και αυτή είναι μία εξέλιξη καθόλου αυτονόητη, ούτε εύκολη. Πλέον στη Θεσσαλονίκη μιλάμε για:

  • Την ανάπλαση του άξονα και της πλατείας Αριστοτέλους
  • Τους νέους Στάβλους Παπάφη στην Τούμπα
  • Την ανάπλαση της ΔΕΘ
  • Το deck της παλιάς παραλίας
  • Τις αναπλάσεις των κεντρικών πλατειών Ελευθερίας και Διοικητηρίου
  • Την ολοκλήρωση του μετρό
  • Τις παρεμβάσεις σε Καπάνι και Δ. Γούναρη
  • Το νέο γήπεδο της Τούμπας
  • Το Μουσείο Ολοκαυτώματος
  • Το εκτεταμένο πρόγραμμα αναπλάσεων σε γειτονίες της πόλης (πεζοδρόμια,

αστικός εξοπλισμός, φωτισμός)

  • Την νέα περιφερειακή οδό flyover
  • Την διάνοιξη της Αγίου Δημητρίου προς την Τούμπα
  • Τη βελτίωση του οδικού δικτύου – ήδη έχουν ασφαλτοστρωθεί πολλαπλάσιοι δρόμοι συγκριτικά με το πρόσφατο παρελθόν
  • Την κατασκευή και λειτουργία ποδηλατοδρόμων
  • Το φιλόδοξο πρόγραμμα σχολικής στέγης
  • Την τοποθέτηση υπόγειων κάδων
  • Τη δημιουργία πάρκων τσέπης

Όλα τα παραπάνω έχουν χρονοδιαγράμματα, εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και απολαμβάνουν την υποστήριξη της συντριπτικής πλειοψηφίας πολιτών, κατοίκων αλλά και θεσμικών φορέων της πόλης. Εμείς, ως Δήμος Θεσσαλονίκης, πέραν όσων έργων σχεδιάζουμε και υλοποιούμε με τις δικές μας δυνάμεις έχουμε στηρίξει διοικητικά αλλά και πολιτικά όλα τα υπόλοιπα project καθώς αντιλαμβανόμαστε ότι η Θεσσαλονίκη πρέπει να γυρίσει σελίδα.

 

Μέτωπο με τις δυνάμεις της ακινησίας

Θα είναι λάθος να πιστέψουμε ότι η προσπάθεια έχει ολοκληρωθεί μιας και φαίνεται το νερό να έχει μπει στο αυλάκι. Πάντοτε – αυτό μας έχει διδάξει η πρόσφατη ιστορία της πόλης – υπήρχαν και υπάρχουν δυνάμεις της ακινησίας, της αντίδρασης και της στασιμότητας. Είτε αυτοί είναι καριερίστες της διαμαρτυρίας, είτε είναι επαγγελματίες της «ευαισθησίας» προσπαθούν με κάθε τρόπο να ματαιώσουν έργα και υποδομές για τη Θεσσαλονίκη, βρίσκοντας συνεχώς αφορμές. Παράλληλα δεν πρέπει να ξεχνάμε τα εμπόδια της δημόσιας διοίκησης, της γραφειοκρατίας, της χαμηλής απόδοσης των αντίστοιχων μηχανισμών που αν δεν ματαιώνουν, οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια και δήθεν τυπολατρική διαδικασία σε αφόρητες καθυστερήσεις.

Αυτό που έχουμε αντιληφθεί σε βάθος είναι πως ο χρόνος δεν κυλά για όλους το ίδιο. Είναι άλλοι οι ρυθμοί της πραγματικής ζωής, της πραγματικής οικονομίας, είναι άλλος ο χρόνος, το timing ή το momentum για τους πραγματικούς ανθρώπους της δημιουργίας και της παραγωγής και άλλος για της δυνάμεις της στασιμότητας. Για να προχωρήσει η πόλη πρέπει οι πρώτες να επικρατήσουν των δεύτερων και η «συμμαχία του καλού και της δημιουργίας» να βγει νικήτρια. Η Θεσσαλονίκη του 2030 περνά μέσα από αυτή τη νίκη. Και σ αυτόν το στόχο, σ αυτήν την προοπτική για την πόλη μας η διοίκηση μας είναι αφοσιωμένη.