Γιώργος Καραγιάννης: Μελέτες και εργοτάξια στη Θεσσαλονίκη αντί για “μουσαμάδες”

από Team MyPortal.gr
sms

Συνέντευξη στον Βαγγέλη Πλάκα

Τον προγραμματισμό των έργων υποδομής που υλοποιούνται στη Θεσσαλονίκη, παρουσιάζει σε εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη που παραχώρησε στην «Π», ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης. Δίνοντας το πολιτικό στίγμα των παρεμβάσεων σημειώνει πως πλέον «στη Θεσσαλονίκη,  έχουμε φύγει από την εποχή των  ευχολογίων και των «μουσαμάδων» και έχουμε μελέτες, διαγωνισμούς, αναδόχους και εργοτάξια».  Ο κ. Καραγιάννης επιμένει πως το Μετρό θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2023, επισημαίνει πως ως το τέλος του έτους θα έχουν εγκατασταθεί τα πρώτα εργοτάξια για την flyover και τονίζει επίσης ότι ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος της Δυτικής Θεσσαλονίκης, ένα έργο 23 εκατ. ευρώ, έχει ήδη προκηρυχθεί.

 

Τον τελευταίο καιρό πολλά έργα που ήταν βαλτωμένα στη Θεσσαλονίκη, πλέον τα βλέπουμε να προχωρούν. Πού οφείλεται αυτό;

Από την πρώτη στιγμή λειτουργήσαμε με το βλέμμα στο μέλλον και στις πραγματικές ανάγκες που έχει η Θεσσαλονίκη, αφήνοντας πίσω τις ανούσιες κομματικές αντιπαραθέσεις. Σχεδιάσαμε ένα στοχευμένο πρόγραμμα αναβάθμισης των υποδομών με βάση τις τοπικές και περιφερειακές ανάγκες, αλλά και τον ευρύτερο εθνικό αναπτυξιακό σχεδιασμό. Διασφαλίσαμε τους απαραίτητους εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, υιοθετήσαμε νέα θεσμικά εργαλεία και ξεπεράσαμε την παραδοσιακή ελληνική γραφειοκρατία δρομολογώντας τις απαραίτητες διαδικασίες.

Το αποτέλεσμα είναι σήμερα, στη Θεσσαλονίκη, να έχουμε φύγει από την εποχή των  ευχολογίων και των «μουσαμάδων» και να έχουμε μελέτες, διαγωνισμούς, αναδόχους και εργοτάξια.

Σήμερα στην πόλη υλοποιούνται έργα ζωής, που την μετατρέπουν, επιτέλους, σε πρωταγωνίστρια της νέας εποχής.

 Έχετε αναφέρει ότι το μετρό θα παραδοθεί στη Θεσσαλονίκη στο τέλος του 2023. Ισχύει η δέσμευση; Υπάρχει ενδεχόμενο καθυστερήσεων λόγω νέων δικαστικών εμπλοκών με τα νεώτερα ευρήματα στον Σταθμό Βενιζέλου;
Το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2023 και αυτή είναι μία δέσμευση που έχουμε αναλάβει και θα τηρήσουμε. Αυτό δείχνουν, άλλωστε, όλοι οι επιμέρους ρυθμοί εξέλιξης και ποιοτικοί δείκτες.

Το ποσοστό υλοποίησης του έργου φτάνει στο 82%, ενώ ξεκινάει ήδη με ΣΔΙΤ η διαγωνιστική διαδικασία για πρόσληψη του σχετικού φορέα λειτουργίας του Μετρό  Θεσσαλονίκης. Παράλληλα εξελίσσεται η επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά με ποσοστό υλοποίησης που ανέρχεται σήμερα στο 84%.

Με απόλυτο σεβασμό στην αρχαία μας κληρονομιά και με υιοθέτηση των πλέον σύγχρονων τεχνικών αξιοποίησης των αρχαιολογικών ευρημάτων, θα προσφέρουμε στους κατοίκους και στους επισκέπτες της πόλης ένα από τα πιο σύγχρονα έργα Μετρό της Ευρώπης, καθιστώντας ταυτόχρονα επισκέψιμες τις αρχαιότητες της Βενιζέλου, ως ένα ζωντανό μουσείο, που θα αναδεικνύει την τεράστια ιστορία της πόλης. Το Συμβούλιο της Επικρατείας ήδη έχει εκδώσει τις τελικές του αποφάσεις, που πρέπει όλοι να τις σεβαστούμε και να τις εφαρμόσουμε.

Η οδική σύνδεση του 6ου Προβλήτα του ΟΛΘ με την ΠΑΘΕ και την υπάρχουσα σιδηροδρομική γραμμή είναι δύο έργα που θα αναβαθμίσουν σημαντικά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Ποια τα χρονοδιαγράμματα γι’ αυτά τα έργα;
Ένα έργο που εκκρεμούσε από το 2000, η κατασκευή της οδικής σύνδεσης του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό έχει ήδη ξεκινήσει και πλέον υλοποιείται.

Πρόκειται για ένα έργο στρατηγικής σημασίας, καθώς θα αυξήσει σημαντικά τις δυνατότητες των συνδυασμένων μεταφορών, θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα και την τοπική ανάπτυξη και θα προσφέρει  νέες θέσεις εργασίας.

Δεν σταματήσαμε, όμως, εδώ σε ό,τι αφορά το λιμάνι. Προχωράμε και στη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα με στόχο να μετατρέψουμε το λιμάνι σε εμπορευματικό κόμβο μεταφορών και logistics στην Βόρεια Ελλάδα με καλύτερη πρόσβαση στις βαλκανικές αγορές.

Μιλώντας για το λιμάνι, τον σιδηρόδρομο και τις οδικές υποδομές πρέπει να σκεφτόμαστε πάντα και το νέο σύγχρονο αεροδρόμιο, αφού έτσι αναδεικνύεται η Θεσσαλονίκη ως υπερτοπικός διαμεταφορικός κόμβος.

Από τα πιο σημαντικά έργα που θα γίνουν στη Θεσσαλονίκη είναι η Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης, το γνωστό flyover. Πότε αναμένεται να αναδειχθεί ο ανάδοχος και να συμβασιοποιηθεί το έργο;

Το FlyOver είναι ένα πρωτότυπο και σύγχρονο έργο, που θα επιλύσει πολλά σημερινά κυκλοφοριακά και περιβαλλοντικά προβλήματα. Θα αποσυμφορήσει σε σημαντικό βαθμό την κυκλοφορία στην πόλη, θα υποκαταστήσει σε μεγάλο βαθμό την προβληματική, σήμερα, περιφερειακή οδό, θα προσφέρει υψηλό επίπεδο οδικής ασφάλειας και θα μειώσει τους χρόνους μεταξύ της δυτικής και ανατολικής πλευράς της πόλης.

Πρόκειται για ένα έργο που σχεδιάστηκε, μελετήθηκε και χρηματοδοτήθηκε από τη σημερινή κυβέρνηση και πλέον έχει προσωρινό ανάδοχο. Το FlyOver, θα είναι από τους μεγαλύτερους εναέριους αυτοκινητόδρομους της Ελλάδας που θα λειτουργήσει συμπληρωματικά και πολλαπλασιαστικά μαζί με το Μετρό αναβαθμίζοντας συνολικά το, δημόσιο χώρο στην πόλη.

Βέβαια, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι ακόμα μία –ας μου επιτραπεί ο όρος- καινοτομία του FlyOver είναι οι πρωτόγνωροι ρυθμοί με τους οποίους έτρεξε ο διαγωνισμός και πλέον στο τέλος του έτους θα εγκατασταθούν τα πρώτα εργοτάξια για να ξεκινήσει η κατασκευή του χωρίς να διακοπεί η κυκλοφορία και με τη μικρότερη δυνατή όχληση.


Βλέπουμε ότι ως υπουργείο προωθείτε πλέον πολύ τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα. Αποτελεί στρατηγική επιλογή σας;

Ξέρετε ο σιδηρόδρομος είναι το μέσο εκείνο που διασφαλίζει στον μέγιστο βαθμό την ταχύτητα και ασφαλή μεταφορά ανθρώπων και εμπορευμάτων και μάλιστα με θετικό πρόσημο για το περιβάλλον. Η προώθηση των συνδυασμένων Μεταφορών είναι μονόδρομος για την ενίσχυση της στρατηγικής θέσης της χώρας μας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Με αυτό το δεδομένο υλοποιούμε την μεγαλύτερη επένδυση που έχει γίνει ποτέ στην ιστορία του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα ύψους 4,5 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο τμήμα του οποίου αφορά τη Βόρεια Ελλάδα. Αναφέρομαι στο Θεσσαλονίκη-Τοξότες, ένα προϋπολογισμού 1,68 δισ. €.

Ακόμα ένα παράδειγμα είναι ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος της Δυτικής Θεσσαλονίκης, ένα έργο 23 εκατ. ευρώ, που έχει ήδη προκηρυχθεί. Όλοι γνωρίζουμε ότι η Δυτική Θεσσαλονίκη χρειάζεται αναβάθμιση των υποδομών της και  καλύτερη προσπέλαση, ώστε να τονωθεί η κινητικότητα, η διασυνδεσιμότητα και η τοπική οικονομία των όμορων δήμων της περιοχής.

Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι δύο διαγωνισμοί των έργων ΣΔΙΤ, των Δικαστικών Μεγάρων και των 17 σχολικών μονάδων στην Κεντρική Μακεδονία; Πως είναι εδώ τα χρονοδιαγράμματα;

Πέρα από τα μεγάλα και εμβληματικά έργα που έχουμε δρομολογήσει και υλοποιούμε στη Θεσσαλονίκη, έχουμε και μία σειρά παρεμβάσεων οι οποίες θα αναβαθμίσουν σημαντικά την καθημερινότητα των πολιτών.

Σε αυτά τα έργα είναι το cluster των Δικαστικών Μεγάρων Κεντρικής Μακεδονίας, που περιλαμβάνει την κατασκευή των νέων Δικαστικών Μεγάρων Σερρών, Έδεσσας και Κιλκίς και την ανακατασκευή του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης, συνολικού προϋπολογισμού 120εκ.€.

Το έργο βρίσκεται στην Α’ Φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας της Προεπιλογής συμμετεχόντων, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του Α’ τριμήνου 2022  και θα ακολουθήσει η Β’ φάση του διαγωνισμού, που αναμένεται να ολοκληρωθεί στο Γ’ τρίμηνο του 2022.

Ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς αφορά την καθημερινότητα του πιο ενεργού και πολλά υποσχόμενου κομματιού της κοινωνίας, των παιδιών και των νέων, είναι το έργο κατασκευής 17 υπερσύγχρονων, βιοκλιματικών, ενεργειακά αναβαθμισμένων σχολικών μονάδων. Και εδώ θα έχουμε εργοτάξια μέσα στο 2022 καθώς αναμένουμε προσωρινό ανάδοχο μέσα στο β’ τρίμηνο.

Είναι εμφανές ότι ο σχεδιασμός μας δεν αφορά αποκλειστικά τα μεγάλα έργα πνοής αλλά το σύνολο του πεδίου δράσης και ανάπτυξης μίας κοινωνίας.

Το μεγάλο θέμα των ανατιμήσεων που παρατηρούνται σε υλικά και πρώτες ύλες λόγω της έκρηξης του ενεργειακού κόστους διεθνώς, μπορεί να επηρεάσει δυσμενώς την πορεία των δημοσίων έργων;

Οι ανατιμήσεις που έχουν προκύψει λόγω της αύξησης του ενεργειακού κόστους και βεβαίως των αρνητικών επιπτώσεων του πολέμου, επιβαρύνουν το κόστος κατασκευής. Έχοντας αυτό κατά νου καλέσαμε σε μια ουσιαστική και ειλικρινή διαβούλευση τους εκπροσώπους του κατασκευαστικού κλάδου, προκειμένου από κοινού να δώσουμε βιώσιμες λύσεις και να διαχειριστούμε αποτελεσματικά το πολύπλοκο αυτό ζήτημα.

Επιδίωξή μας είναι αφενός να διασφαλίσουμε τη συνέχιση των έργων, αφετέρου να προχωρήσουμε σε μία λύση που θα κινείται εντός των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας.

Ταυτόχρονα, κύριο μέλημά μας είναι να επουλώσουμε παθογένειες ετών και έτσι έχουμε ήδη προβλέψει τη δημιουργία Παρατηρητηρίου Τιμών και την ίδρυση Εταιρείας Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών, προκειμένου οι όποιες αναπροσαρμογές τιμών προκύπτουν να γίνονται αυτόματα.

 

«Οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας»


Το θέμα των πρόωρων εκλογών κυριαρχεί στη δημόσια συζήτηση.  Η εκλογολογία επηρεάζει την πορεία των έργων;

Πιστεύω ακράδαντα ότι το πολιτικό σύστημα είναι ώριμο όταν όλοι κατανοούν πως τα μεγάλα έργα υποδομών γίνονται για τις επόμενες γενιές και όχι για τις επόμενες εκλογές. Γιατί μόνο έτσι είναι κερδισμένοι όλοι οι πολίτες.

Από κει και πέρα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ξεκαθαρίσει με απόλυτη καθαρότητα και σαφήνεια ότι οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Μια θέση που είναι θεσμικά ορθή και επιβεβαιώνει τη σοβαρότητα και την υπευθυνότητα αυτής της κυβέρνησης, απέναντι σε μια αξιωματική αντιπολίτευση που επιμένει να λειτουργεί με το βλέμμα στο παρελθόν και να πέφτει στη παγίδα του λαϊκισμού.

Ειδικά σε αυτή τη δύσκολη και ρευστή διεθνή συγκυρία, η χώρα έχει ανάγκη από σταθερότητα και από την εφαρμογή των απαραίτητων πολιτικών που θα τονώσουν την ανάπτυξη και θα στηρίξουν τους πολίτες στη δύσκολη καθημερινότητα.

Όλα τα άλλα νομίζω ότι, ειδικά σήμερα, δεν έχουν κανένα νόημα.

(Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Πολιτική”, 2-4-2022)