Γιάννης Μυλόπουλος: «Την ευθύνη για το δυστύχημα στα Τέμπη έχει η κυβέρνηση»

από Team MyPortal.gr
sms

Συνέντευξη στην Ελένη Ζέρβα

 «Οι εγκληματικές ευθύνες για το δυστύχημα εντοπίζονται στη σημερινή κυβέρνηση. Η οποία, μετά από 3,5 χρόνια, δεν μπορεί να επικαλείται ευθύνες προηγούμενων», αναφέρει ο Γιάννης Μυλόπουλος μιλώντας στην «Π» και σχολιάζοντας τις τελευταίες εξελίξεις μετά την τραγωδία των Τεμπών.

Ο υποψήφιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στην Α’ Θεσσαλονίκης, πρώην πρύτανης του ΑΠΘ και πρώην πρόεδρος της «Αττικό Μετρό» εκτιμά επίσης πως «τα αποτελέσματα των εκλογών θα είναι δυσάρεστη έκπληξη για όσους βγάζουν πολιτικά συμπεράσματα με βάση τις δημοσκοπήσεις».

 

 

Το δυστύχημα των Τεμπών ανέδειξε πολλές παραλείψεις και αστοχίες σχετικά με τους σιδηροδρόμους. Θα ήθελα να μου πείτε τη δική σας άποψη για το θέμα και να σχολιάσετε την παραίτηση του κ. Καραμανλή.

Το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών ανέδειξε την πολιτική αποδυνάμωσης των δημόσιων δομών και υπηρεσιών, με σκοπό την ιδιωτικοποίησή τους, που εφαρμόζει συστηματικά η κυβέρνηση Μητσοτάκη.Η κατάρρευση των υποδομών και του εξοπλισμού και η αποψίλωση του έμπειρου προσωπικού είναι οι βασικές αιτίες του δυστυχήματος. Οι ασφαλιστικές δικλείδες που ίσχυαν μέχρι το 2019 και που, αν λειτουργούσαν σήμερα, θα απέτρεπαν το δυστύχημα, είναι οι εξής:

  1. Το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, το οποίοπαρακολουθούσε τις αμαξοστοιχίες από τον Δομοκό μέχρι το Πλατύ και το οποίο μετά το καλοκαίρι του 2019 δεν ξαναλειτούργησε ποτέ.

Οι κ. Γεραπετρίτης και Καραμανλής αυτό που υποστηρίζουν ότι υπάρχει και δεν χρησιμοποιήθηκε δεν είναι η τηλεδιοίκηση, αλλά ένας πίνακας χειρισμών που παρακολουθεί τις αμαξοστοιχίες μόλις λίγα χιλιόμετρα από το σταθμό.

  1. Το κέντρο δευτεροβάθμιου ελέγχου της κυκλοφορίας στην Αθήνα, που καταργήθηκε το 2020.
  2. Το σύστημα ενδοεπικοινωνίας GSMRπου είχε εγκατασταθεί και που δεν λειτούργησε ποτέ.
  3. Το εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό που απομακρύνθηκε, η μερική αναπλήρωση του οποίου έγινε με ρουσφέτια και αναξιοκρατικά κριτήρια.

Από τους 1.122 μόνιμουςσιδηροδρομικούς προ του 2019, σήμερα έχουν απομείνει μόλις 750. Καιαπό τους 25 σταθμάρχεςστη Λάρισα, σήμερα εργάζονται μόνο 10.

Σήμερα επιρρίπτουν την ευθύνη στον άπειρο και ακατάλληλο σταθμάρχη, που οι ίδιοι τον τοποθέτησαν στη θέση του με αναξιοκρατικά και πελατειακά κριτήρια.

Ο ίδιος ο κ. Κώστας Καραμανλής, άλλωστε, υπέγραψε την αύξηση του ορίου ηλικίας πέντε μέρες μετά την τοποθέτησή του, για να νομιμοποιήσει, κατά παράβαση των κανονισμών, την τοποθέτηση ενός 59χρονου στη θέση του σταθμάρχη.

Επιπλέον αυτών, ο κ. Κώστας Καραμανλής άλλαξε το 2022 τη σύμβαση του ελληνικού δημοσίου με την HellenicTrain, απαλλάσσοντάς την χαριστικά από την υποχρέωση επένδυσης 600 εκατομμυρίων ευρώ.

Με αντίστοιχη απαλλαγή και του δημοσίου από την υποχρέωση να λειτουργήσει το σύστημα ασφάλειας ETCS (ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου κυκλοφορίας).

Μόνο τυχαίο δεν είναι συνεπώς ότι το δυστύχημα συνέβη στην… βάρδια της σημερινής κυβέρνησης.  Δέκα μόλις μέρες πριν το δυστύχημα ο κ. Καραμανλής εγκαλούσε όσους αμφισβητούσαν την ασφάλεια των σιδηροδρόμων ότι πρέπει να ντρέπονται. Και διαβεβαίωνε ότι «διασφαλίζει την ασφάλεια» των τρένων.

Δεν είναι λοιπόν ότι δεν ήξεραν ή ότι έκαναν λάθη.

Είναι η πολιτική που ακολούθησαν που οδήγησε στο πολύνεκρο δυστύχημα.

Όπως για τους χειρισμούς ευθύνεται ο σταθμάρχης της βάρδιας, έτσι και για τους πολιτικούς χειρισμούς ευθύνεται η κυβέρνηση, στην… βάρδια της οποίας συνέβη το δυστύχημα.

Παθογένειες υπήρχαν πάντοτε στον σιδηρόδρομο.

Οι εγκληματικές ευθύνες όμως για το δυστύχημα εντοπίζονται στη σημερινή κυβέρνηση. Η οποία, μετά από 3,5 χρόνια, δεν μπορεί να επικαλείται ευθύνες προηγούμενων.

 

Μετρό ή Γεφύρι της Άρτας; Τι πάει λάθος σ’ αυτήν την περίπτωση; Ο ΣΥΡΙΖΑ ως πρώην κυβέρνηση τα έκανε όλα σωστά; Δεν έχει μέρος της πολιτικής ευθύνης;

Ό,τι συμβαίνει στους σιδηροδρόμους, συμβαίνει και στο Μετρό Θεσσαλονίκης.  Βρήκαν το έργο ολοκληρωμένο από εμάς στο 75%. Και από το 2019 μέχρι σήμερα,το προχώρησαν μόλις στο 85%. Επιδεικνύοντας τους… μουσαμάδες για τους οποίους μας ειρωνεύονταν, σαν δικά τους έργα. Και καταβάλλοντας στους εργολάβους για τις καθυστερήσεις που το δημόσιο προκαλεί, αποζημιώσεις ύψους σχεδόν 1,5 εκατομμυρίου ευρώ/μήνα.

Στην αρχή είπαν το Μετρό θα λειτουργήσει τον Απρίλιο 2023, μετά τέλος 2023 και τώρα αναβάλλουν τη λειτουργία επ’ αόριστο. Η αλήθεια είναι ότι για την ασφαλή λειτουργία, απαιτούνται 18 μήνες δοκιμαστικών δρομολογίων, από τη στιγμή που θα αναλάβει αυτός που θα το λειτουργήσει. Πράγμα που δεν έχει ακόμη συμβεί.

Αν δεν είχαν ανατρέψει τον σχεδιασμό το 2019, το Μετρό σήμερα θα λειτουργούσε χωρίς το σταθμό Βενιζέλου, με τα αρχαία ακέραια στη θέση τους. Στο ενδεχόμενο μάλιστα που δεν το παρέδινε ο εργολάβος στην ώρα του, θα πλήρωνε εκείνος ρήτρες στο δημόσιο και όχι όπως σήμερα, που συμβαίνει το αντίθετο.

Η πρόσφατη απόφαση, πάντως, να παρακάμψουν τον διεθνή διαγωνισμό για τη λειτουργία του Μετρό και να την αναθέσουν απευθείας στον εργολάβο, σηματοδοτεί νέες καθυστερήσεις για το έργο. Καθώς η απευθείας ανάθεση της εμπορικής λειτουργίας απαγορεύεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

 

Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δείχνουν μία πτώση της Νέας Δημοκρατίας, ωστόσο δε δείχνουν σημαντική άνοδο του ΣΥΡΙΖΑ. Κατά πόσο σας προβληματίζει το θέμα αυτό και που πιστεύετε ότι οφείλεται;

Δεν είναι η πρώτη φορά που η δύναμη του ΣΥΡΙΖΑ υποεκτιμάται στις δημοσκοπήσεις. Στις προηγούμενες εκλογές υπολόγιζαν τη δύναμη του ΣΥΡΙΖΑ στο 24% και τελικά πήρε 32%.

Οι δημοσκοπήσεις με σταθερά τηλέφωνα σε ώρες εργάσιμες αποκλείουν ένα μεγάλο μέρος του δυναμικού πληθυσμού που ψηφίζει αντικυβερνητικά. Αν συνυπολογιστεί ότι 1 στους 4 ερωτώμενους συνειδητά δεν απαντά, ολοκληρώνεταιη εικόνα για την αξιοπιστία των δημοσκοπικών εκτιμήσεων.

Τα αποτελέσματα των εκλογών θα είναι δυσάρεστη έκπληξη για όσους βγάζουν πολιτικά συμπεράσματα με βάση τις δημοσκοπήσεις.

 

Θα είστε υποψήφιος με το ΣΥΡΙΖΑ στις επερχόμενες εκλογές. Ποιο είναι το κλίμα που εισπράττετε από τον κόσμο, δεδομένου ότι είστε άνθρωπος που δεν κινείστε μόνο στους κύκλους της Κεντροαριστεράς.

Ο κόσμος είναι πολύ δυσαρεστημένος και συχνά θυμωμένος με την κοροϊδία από πλευράς κυβέρνησης.  Κάθε φορά δικαιολογούνται ότι «δεν ήξεραν» και ότι τους φταίνε οι άλλοι.  Τώρα υπόσχονται ότι θα κάνουν μέχρι τις εκλογές ό,τι δεν έκαναν 3,5 χρόνια.  Από την ολέθρια διαχείριση της πανδημίας με τους χιλιάδες υπερβάλλοντες νεκρούς, μέχρι τις παρακολουθήσεις, την ακρίβεια και το πολύνεκρο δυστύχημα, οι πολίτες έχουν πλήρως αντιληφθεί ποιους εξυπηρετεί η σημερινή κυβέρνηση και ποιους κοροϊδεύει.  Μπορεί οι πολίτες να μην εκδηλώνουν τη δυσφορία τους, αλλά στις εκλογές η απάντησή τους θα είναι ηχηρή.

(Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Πολιτική”, 25-3-2023)