της Βαρβάρας Ζούκα
Εκτός ελέγχου μοιάζει η κατάσταση στους δρόμους της Θεσσαλονίκης από την ανεξέλεγκτη χρήση των ηλεκτρικών πατινιών, που εξελίσσεται το τελευταίο διάστημα σε μια από τις μεγαλύτερες κυκλοφοριακές πληγές της πόλης, εγείροντας μάλιστα σοβαρούς κινδύνους για ατυχήματα.
Σε μια προσπάθεια να βάλουν μια στοιχειώδη τάξη στο χάος που παρατηρείται ο δήμος Θεσσαλονίκης και η διεύθυνση Τροχαίας έχουν εντατικοποιήσει τους ελέγχους τους, ενώ προ των πυλών βρίσκεται και η εφαρμογή ενός αυστηρότερου κανονιστικού πλαισίου, που θα ρυθμίζει το καθεστώς χρήσης των πατινιών.
Πάνω από 800 έλεγχοι
Τα τελευταία 24ωρα στη Θεσσαλονίκη βρίσκονται σε εξέλιξη εντατικοί έλεγχοι σε πατίνια από μικτά κλιμάκια της δημοτικής αστυνομίας και της τροχαίας. Οι έλεγχοι επικεντρώνονται στο πλακόστρωτο της παραλίας, όπου συγκεντρώνεται σε καθημερινή βάση μεγάλος αριθμός χρηστών πατινιών, αλλά επεκτείνονται και σε άλλα σημεία της πόλης μέσω των οποίων διέρχονται μικροί και μεγάλοι που χρησιμοποιούν τα πατίνια για τις μετακινήσεις τους προς το γραφείο, το σχολείο ή το πανεπιστήμιο κ.α.
Από τους ελέγχους, που διενεργούνται με σκοπό να μπει ένα τέλος στην ανεξέλεγκτη χρήση πατινιών, διαπιστώνονται σωρεία παραβάσεων. “Η παραβατικότητα ξεπερνάει το 90%”, αναφέρει χαρακτηριστικά ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας, Δημοτικών Κοινοτήτων και Γειτονιών Κώστας Τσιαπακίδης.
Σύμφωνα με τονκ. Τσιαπακίδη, το προηγούμενο διάστημα τα στελέχη της δημοτικής αστυνομίας πραγματοποίησαν περισσότερους από 800 ελέγχους, αρχικά προχωρώντας σε ενημέρωση και συστάσεις προς τους χρήστες των ηλεκτρικών πατινιών και στη συνέχεια επιβάλλοντας και πρόστιμα σε όσους διαπιστωνόταν ότι δεν τηρούσαν τις προβλέψεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας.
Τα αποτελέσματα των ελέγχων είναι απογοητευτικά, αφού, όπως προέκυψε, σχεδόν κανένας από τους χρήστες ηλεκτρικών πατινιών δεν φοράει προστατευτικό κράνος, πολλοί επιχειρούν επικίνδυνους ελιγμούς και τρέχουν με μεγάλες ταχύτητες και άλλοι ανεβαίνουν στα πατίνια δύο και τρεις μαζί, με αποτέλεσμα να αυξάνεται σημαντικά ο κίνδυνος ατυχήματος.
Νέα κανονιστική απόφαση
Όπως επισημαίνει ο κ. Τσιαπακίδης, αυτή την περίοδο ο δήμος Θεσσαλονίκης προετοιμάζει μια νέα κανονιστική απόφαση, που θα ρυθμίζει το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα επιτρέπεται να γίνεται η χρήση των ηλεκτρικών πατινιών.
Μεταξύ άλλων ο δήμος Θεσσαλονίκης θα υποδείξει συγκεκριμένα σημεία όχι μόνο στο κέντρο αλλά σε όλες τις δημοτικές κοινότητες όπου θα επιτρέπεται να σταθμεύουν τα προς ενοικίαση πατίνια. Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Δημοτικής Αστυνομίας, Δημοτικών Κοινοτήτων και Γειτονιών ήδη υπάρχει ανοιχτός δίαυλος επικοινωνίας με τις εταιρείες που διαχειρίζονται τα πατίνια, οι οποίες σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να καταβάλλουν στον δήμο τέλη κατάληψης κοινόχρηστων χώρων, όπως συμβαίνει και στην περίπτωση των επαγγελματιών της εστίασης με τα τραπεζοκαθίσματα.
“Είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να τηρηθεί κατά γράμμα ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας, ενώ αναζητούμε πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας σε ό,τι αφορά τη χρήση ηλεκτρικών πατινιών από ανήλικα παιδιά”, σημειώνει ο κ. Τσιαπακίδης.
Τι προβλέπει ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας
Στον κώδικα οδικής κυκλοφορίας περιλαμβάνονται συγκεκριμένες ρυθμίσεις για τα ελαφριά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα, στα οποία περιλαμβάνονται και τα πατίνια.
Η μέγιστη ταχύτητα με την οποία επιτρέπεται να κινείται ένα πατίνι είναι τα 25 χιλιόμετρα την ώρα. Ωστόσο, όπως παρατηρεί ο κ. Τσιαπακίδης, έχει διαπιστωθεί ότι πολλοί χρήστες έχουν τροποποιήσει τα πατίνια τους, ώστε να μπορούν να αναπτύσσουν μεγαλύτερες ταχύτητες.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του Κ.Ο.Κ., αν η ταχύτητα που αναπτύσσουν τα πατίνια είναι από έξι έως 25 χιλιόμετρα την ώρα, τότε η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα ηλικίας άνω των 15 ετών. Ωστόσο, εάν η ταχύτητά τους είναι έως έξι χλμ./ώρα, τότε μπορούν να τα χρησιμοποιούν άτομα άνω των δώδεκα ετών.
Τα πατίνια με μέγιστη ταχύτητα από έξι έως 25χλμ./ώρα πρέπει να κινούνται σε ποδηλατόδρομους, όπου υπάρχουν. Διαφορετικά, οι οδηγοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος, ενώ η χρήση των πατινιών απαγορεύεται σε δρόμους με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ./ώρα.
Οι χρήστες πατινιών απαγορεύεται, όταν βρίσκονται εν κινήσει, να χρησιμοποιούν ακουστικά ή κινητό τηλέφωνο, Αντίστοιχα, απαγορεύεται και να μεταφέρουν επιπλέον επιβάτες. Σύμφωνα, εξάλλου, με τις προβλέψεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας, όσοι οδηγούν ηλεκτρικό πατίνι πρέπει να έχουν μαζί τους οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου και υποχρεούνται να φορούν κράνος. Τις νυχτερινές ώρες πρέπει ακόμη και φορούν αντανακλαστικό ρουχισμό (γιλέκο, περιβραχιόνιο κλπ).
Στην πράξη όμως, όπως έχει διαπιστωθεί από τους ελέγχους της δημοτικής αστυνομίας, δεν τηρείται σχεδόν κανένας από τους όρους αυτούς.Τα πρόστιμα που επιβάλλονται στους παραβάτες κυμαίνονται από 40 έως 200 ευρώ.
(Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Πολιτική” (www.politikipress.gr), 24-9-2024)