Δημόσιος διάλογος για το Μετρό Θεσσαλονίκης – Η απάντηση Μυλόπουλου

από Team MyPortal.gr
sms

Ο δημόσιος διάλογος μεταξύ του αντιπεριφερειάρχη Υποδομών-Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και πρώην προέδρου του ΤΕΕ/ΤΚΜ Πάρι Μπίλλια και του πρώην προέδρου της “Αττικό Μετρό Α.Ε.” Γιάννη Μυλόπουλου μέσα απο το MyPortal.gr συνεχίζεται. Ο κ. Μυλόπουλος ανταπάντησε με νέα του επιστολή στην απάντηση του κ. Μπίλια (Διαβάστε την εδώ) αναφορικά με τα σχόλια του πρώτου σε αρχικό του άρθρο για το Μετρό Θεσσαλονίκης.

Η επιστολή του κ. Μυλόπουλου στον κ. Μπίλια:

Αξιότιμε κε Αντιπεριφερειάρχη,

Αγαπητέ Πάρι,

Αναφερόμενος στην ανταπάντησή σου στην ανοικτή επιστολή-απάντησή μου στο άρθρο σου που δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο MyPortal με τίτλο:

«Μετρό Θεσσαλονίκης: Η καθυστέρηση «κρύφτηκε» κάτω από το χαλί»

θα ήθελα να επισημάνω τα εξής:

  1. Ο τίτλος και μόνο του άρθρου σου, που δημοσιεύθηκε στις 10/1/2020 στο MyPortal, υπονοούσε δύο αναληθείς εκτιμήσεις για την πορεία των έργων του Μετρό Θεσσαλονίκης, στις οποίες όφειλα, ως πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ το διάστημα 3/2016-9/2019, να απαντήσω τεκμηριωμένα και με πλήρη επιχειρηματολογία που να στηρίζεται σε πραγματικά δεδομένα και αριθμούς, προκειμένου να διαλύσω τις όποιες παρεξηγήσεις και να αποκαταστήσω την αλήθεια.

  2. Η πρώτη αναληθής και αστήρικτη εκτίμηση λοιπόν, ήταν το ότι δήθεν υπήρχε καθυστέρηση στο έργο πριν το καλοκαίρι του 2019. Τα συγκεκριμένα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην απάντησή μου αποδομούν αυτή την εκτίμηση την οποία, από την ανταπάντησή σου αντιλαμβάνομαι, ότι συνήγαγες μετά από ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες από πηγές που δεν θέλεις να κατονομάσεις, που πιθανόν να έκαναν αστήρικτες εκτιμήσεις χωρίς να είναι σε θέση να έχουν ολόκληρη την εικόνα ενός σύνθετου τεχνικού έργου. Και μόνον οι δημόσιες διαβεβαιώσεις του πλέον αρμόδιου από πλευράς αναδόχου, του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΑΚΤΩΡ, τον Φεβρουάριο 2019, για την εντός χρονοδιαγράμματος πορεία του έργου νομίζω αρκούν για να διαλύσουν αυτή την παρεξήγηση.

  3. Το δεύτερο ζήτημα που έθεσες και που ήθελα να ξεκαθαρίσω δημοσιεύοντας την απάντησή μου στο άρθρο σου, αφορούσε το υπονοούμενό σου για δήθεν «κρυμμένα στοιχεία κάτω από το χαλί». Πιστεύω ότι η δημοσίευση από πλευράς μου των πραγματικών δεδομένων της προόδου του έργου κατά την περίοδο 2016 – 2019, με συγκεκριμένα στοιχεία, γεγονότα και αριθμούς, διαλύει την όποια υποψία για αδιαφάνεια ή για κατασκευασμένη αλήθεια. Παραμένω πάντως στη διάθεσή σου, όπως και στη διάθεση οποιουδήποτε, προκειμένου να γίνουν γνωστά σε όλους τα πραγματικά δεδομένα για τη μέχρι τώρα πορεία του έργου και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες άλλαξε ο σχεδιασμός.

  4. Πάντως, πρέπει να παραδεχτείς ότι ακόμη και στη θεωρητική εκείνη περίπτωση που οι πληροφορίες τις οποίες επικαλείσαι ήταν σωστές και το έργο παραδίδονταν πράγματι το 2022, όπως υποστηρίζεις και όχι το 2020, όπως προκύπτει από το έγκυρο και εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα του έργου και τις δηλώσεις όλων των αρμόδιων γι’ αυτό, η αλλαγή σχεδιασμού ήταν και πάλι λάθος και δεν θα έπρεπε να έχει γίνει. Αφού οι επίσημες κυβερνητικές εκτιμήσεις, (δεν συζητώ για τις εκτιμήσεις των τεχνικών και του Αναδόχου που μιλούν για 2025 και βλέπουμε), δίνουν ως καταληκτική ημερομηνία για το έργο, μετά την αλλαγή σχεδιασμού, το 2023, ένα χρόνο δηλαδή αργότερα από τις φήμες που επικαλείσαι και τις ανεπιβεβαίωτες δικές σου πληροφορίες. Πρέπει λοιπόν να αναγνωρίσεις ότι το έργο, ούτως ή άλλως, ακόμη δηλαδή και αν οι φήμες ήταν σωστές, θα παραδίδονταν πολύ νωρίτερα, αν δεν υπήρχε η πολιτική παρέμβαση του πρωθυπουργού με την οποία άλλαξε ο σχεδιασμός του. Αυτή η παρατήρηση έχει μεγάλη αξία, όπως αντιλαμβάνεσαι, για τη διένεξη γύρω από τη σκοπιμότητα αλλαγής πορείας στο έργο.

  5. Όσον αφορά στη Βενιζέλου, η διχογνωμία και το πρόβλημα που υπάρχουν δεν συνίστανται στο αν η κατασκευή του σταθμού είναι ή όχι εφικτή με τη μέθοδο της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Προφανώς και είναι τεχνικά εφικτή και αυτό είπα στην εκπομπή που αναφέρεις. Το πρόβλημα στη Βενιζέλου είναι αν η αλλαγή πορείας στην κατασκευή, λίγο καιρό πριν παραδοθούν οι 12 στους 13 σταθμούς, ήταν μια κίνηση αναγκαία, κοινωνικά χρήσιμη και οικονομικά σκόπιμη. Η απάντηση την οποία τεκμηρίωσα με στοιχεία στην επιστολή μου εξαντλεί το ζήτημα ότι η αλλαγή πορείας στο έργο, όπως άλλωστε συμβαίνει σε κάθε αλλαγή σχεδιασμού στα τελευταία στάδια των έργων, πολύ περισσότερο εδώ, επειδή στέρησε τη δυνατότητα να δοθούν σε λειτουργία οι 12 στους 13 σταθμούς πολύ νωρίτερα, η αλλαγή ήταν ολέθρια για την περαιτέρω εξέλιξή του, αλλά και για το κόστος του. Κυρίως όμως ήταν ολέθρια γιατί υποτίμησε τον αρχαιολογικό νόμο, σύμφωνα με τον οποίο η απόσπαση των αρχαιοτήτων, εφόσον υπάρχει τεχνική λύση για την παραμονή τους στη θέση τους, είναι πράξη παράνομη και συνεπώς θα επιφέρει δικαστικές εμπλοκές που θα προκαλέσουν μεγάλες πρόσθετες καθυστερήσεις στο έργο. Προς αποφυγή αυτών των δυσάρεστων εξελίξεων, υποστηρίζω ότι η παρέμβαση δεν θα έπρεπε ούτε να έχει γίνει και βεβαίως ούτε και να είναι πολιτική.

  6. Όσον αφορά την πολιτική εκμετάλλευση του έργου, νομίζω συμφωνούμε. Τα ονόματα και οι διευθύνσεις που δημοσίευσα, τόσο για την ατεκμηρίωτη και χωρίς επιστημονική και τεχνική υποστήριξη πολιτική παρέμβαση του πρωθυπουργού, όσο και για τις πολιτικές καριέρες που χτίστηκαν στην πλάτη του Μετρό, δίνουν ανάγλυφα την εικόνα. Οι πολιτικές αποφάσεις για τα τεχνικά έργα πρέπει να υποστηρίζονται από πλήρη επιστημονική τεκμηρίωση και άρτιες τεχνικές μελέτες και όχι να προηγούνται της τεκμηρίωσης. Αλλιώς, όπως εξήγησα στην επιστολή μου, οι πολιτικές εκτιμήσεις από μόνες τους οδηγούν σε μοιραία λάθη τον σχεδιασμό έργων, με ολέθριες κοινωνικές συνέπειες και οικονομικές επιπτώσεις.

  7. Τέλος, θα ήθελα να δηλώσω την ικανοποίησή μου για την καλοπροαίρετη και πολιτισμένη συζήτησή μας για ένα πρόβλημα που σήμερα διχάζει και διαιρεί. Δεν πρέπει να φοβόμαστε τον διάλογο, ακόμη και αν διαφωνούμε, γιατί η ανταλλαγή απόψεων φέρνει τα πράγματα πιο κοντά στην αλήθεια. Εκείνο που πρέπει να αποφεύγουμε είναι η αδιαφάνεια, οι αναπόδεικτες φήμες και η διασπορά ανεπιβεβαίωτων εκτιμήσεων και πληροφοριών, που δίνουν στους πολίτες λάθος εντυπώσεις για την αλήθεια των πραγμάτων.

Στη διάθεσή σου, όπως και οποιουδήποτε, για ενημέρωση πάνω στο φλέγον πρόβλημα του Μετρό Θεσσαλονίκης,

Με εκτίμηση και φιλικούς χαιρετισμούς,

Γιάννης Α. Μυλόπουλος

Καθηγητής Τμ. Πολιτικών Μηχανικών, Πολυτεχνική Σχολή, ΑΠΘ

Πρώην Πρύτανης ΑΠΘ και πρώην Πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ