Ανατροπές αρμοδιοτήτων Δήμων-Περιφερειών στο νέο καθεστώς κτηνοτροφικών αδειοδοτήσεων

από Team MyPortal.gr
sms

Ξεκίνησε η δημόσια διαβούλευση σχεδίου νόμου του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων για την ίδρυση και λειτουργία κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων.

Τα δεκαέξι άρθρα επιφέρουν σημαντικές τροποποιήσεις στον ισχύοντα νόμο 4056/2012, επηρεάζοντας τις σχετικές με την κτηνοτροφία αρμοδιότητες που ασκούν σήμερα οι Δήμοι και οι Περιφέρειες, αλλά και το ύψος των προστίμων στους πολίτες, πρόστιμα που πλέον πολλαπλασιάζονται.

Σημειώνεται ότι το Ν/Σ– τη στιγμή που είναι εν εξελίξει το επικοινωνιακό σχέδιο “μπουλντόζα” της Κυβέρνησης – για τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις που λειτουργούν χωρίς άδεια ίδρυσης, λειτουργίας ή εγκατάστασης, προβλέπει αναστολή ισχύος διοικητικών πράξεων κατεδάφισης μέχρι 31/12/2020.

Ο AIRETOS παρουσιάζει τις σημαντικότερες αυτοδιοικητικές αλλαγές:

Ι] Η αρμοδιότητα ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΩΝ ΑΝΕΠΙΤΗΡΗΤΩΝ παραγωγικών ζώων ουσιαστικά αφαιρείται από τους Δήμους και μεταφέρεται στις Περιφέρειες.

ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ:

Με το αρ.17 του ν.4056/2012, οι Δήμοι υποχρεούνται να μεριμνούν για την περισυλλογή, μεταφορά, φύλαξη, διατροφή και διατήρηση των ανεπιτήρητων παραγωγικών ζώων. Οι Δήμοι ιδρύουν και λειτουργούν κτηνοτροφική εκμετάλλευση για το συγκεκριμένο σκοπό. Με Απόφαση Δημάρχου συγκροτείται σε κάθε Δήμο τριμελής Επιτροπή παρακολούθησης του εν λόγω προγράμματος διαχείρισης. Από το Δήμο γίνεται η εκποίηση των ζώων ή προϊόντων τους.

Από την Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου επιβάλλεται και εισπράττεται το πρόστιμο στον ιδιοκτήτη ανεπιτήρητου παραγωγικού ζώου.

ΝΕΟ ΠΛΑΙΣΙΟ:

Το Υπουργείο στο Ν/Σ ορίζει ότι “οι Περιφέρειες της χώρας, με τη συνδρομή των οικείων Δήμων, υποχρεούνται να μεριμνούν για την περισυλλογή, μεταφορά, φύλαξη, διατροφή και διατήρηση των ανεπιτήρητων αγροτικών ζώων”. Με Απόφαση του Περιφερειάρχη, ύστερα από διαβούλευση με τους οικείους Δήμους, καθορίζεται το πλαίσιο συνδρομής των Δήμων (προσωπικό, χώροι φύλαξης, διαχείριση, συλλογή, μεταφορά κλπ).

Oι Περιφέρειες ιδρύουν και λειτουργούν μία η περισσότερες κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις για τον εν λόγω σκοπό.Με Απόφαση του Περιφερειάρχη συγκροτούνται συνεργεία ή ανατίθεται σε συνεργεία η περισυλλογή των ανεπιτήρητων.Με Απόφαση Περιφερειάρχη γίνεται η εκποίηση των ζώων ή προϊόντων τους. Με Απόφαση Περιφερειάρχη συγκροτείται και ορίζεται τριμελής Επιτροπή παρακολούθησης της διαχείρισης ανεπιτήρητων.

Με Απόφαση Περιφερειάρχη επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο, το οποίο αποπληρώνεται και βεβαιώνεται ως έσοδο της οικείας Περιφέρειας.

Τα πρόστιμα δεκαπλασιάζονται, φθάνοντας (από 50 έως 150€ που ίσχυαν σήμερα ανά περίπτωση) σε 60 έως 1.500,00€.

ΙΙ]Η αρμοδιότητα ΕΛΕΓΧΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΚΥΡΩΣΕΩΝ/ΠΡΟΣΤΙΜΩΝαφαιρείται από τις Περιφέρειες, την παίρνει το Υπουργείο.

ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ:

Σύμφωνα με το αρ.4 του ν.4056/2012 σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα με Απόφαση Περιφερειάρχη συγκροτείται Επιτροπή Σταυλισμού, που είναι αρμόδια για τον έλεγχο, τη διενέργεια αυτοψίας, την παροχή γνώμης για κάθε θέμα εγκατάστασης κτηνοτροφικής εγκατάστασης και επιβολής των διοικητικών κυρώσεων και μέτρων. Η Επιτροπή Σταυλισμού, για κάθε γνώμη της συντάσσει πρακτικό, το οποίο υποβάλλει στηΔΑΟΚ της Περιφέρειας. Σύμφωνα με το αρ.10 με Απόφαση της Περιφέρειας επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις και μέτρα, ενώ τα πρόστιμα αποτελούν πόρο της οικείας Περιφέρειας.

ΝΕΟ ΠΛΑΙΣΙΟ:

Καταργείται η Επιτροπή σταβλικών εγκαταστάσεων που λειτουργούσε στις ΔΑΟΚ των Περιφερειών. Οι έλεγχοι σχετικά με τη νόμιμη ίδρυση και λειτουργία των κτηνοτροφικών μονάδων θα διενεργούνται από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και τα πρόστιμα θα επιβάλλονται από το Υπουργείο.

Τα εν λόγω πρόστιμα εξακολουθούν να αποτελούν πόρο της οικείας Περιφέρειας, στο Ν/Σ συμπληρώνεται ότι είναι πόρος “υπέρ των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης”

Τα πρόστιμα πολλαπλασιάζονται, φθάνοντας (από 500 έως 20.000,00 €που ίσχυαν ανά περίπτωση) σε 5.000,00 έως 100.000,00 € ανά περίπτωση.

ΙΙΙ]Το Ν/Σ επιφέρει αλλαγές στην ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ των κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, διατηρώντας πάντως ως αδειοδοτούσα αρχή την Περιφέρεια.Αλλαγές που περιγράφονται από το Υπουργείο ως εξής:

– Δημιουργία υπηρεσίας μιας στάσης στη ΔΑΟΚ της οικείας Περιφερειακής Ενότητας,που θα είναι το μοναδικό σημείο επαφής του κτηνοτρόφου με δημόσια υπηρεσία.

– Ηλεκτρονική υποβολή αιτήσεων, ώστε να μην απαιτείται η φυσική παρουσία του κτηνοτρόφου.

– Αλλαγή του μοντέλου αδειοδότησης από το καθεστώς “πρώτα ελέγχω και μετά αδειοδοτώ”, στο καθεστώς “αδειοδοτώ την εγκατάσταση(έχοντας θέσει τις απαιτήσεις και τις προϋποθέσεις) και μετά ελέγχω”.Αδειοδοτεί πρώτα την εγκατάσταση για ίδρυση (κτηριακές εγκαταστάσειςπου πληρούν τους όρους ευζωίας και υγιεινής εγκατάστασης των ζώων)και μετάγια λειτουργία , ώστε τα ζώα να εγκατασταθούν σε κατάλληλοπεριβάλλον με συγκεκριμένο αριθμό και διακριτό μητρώο σταβλικής εγκατάστασης (κτηριακών υποδομών) από το μητρώο λειτουργίας κτηνοτροφικής μονάδας (διαχείριση ζωικού κεφαλαίου).

IV]Τέλος, στην παρ.2 του αρ.14 ορίζεται, μεταξύ άλλων, πως για τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις που λειτουργούν χωρίς άδεια ίδρυσης, λειτουργίας ή άδεια εγκατάστασης, “μέχρι 31/12/2020 ΑΝΑΣΤΕΛΛΕΤΑΙ η ισχύς των διοικητικών πράξεων αποβολής, επιβολής προστίμων, ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΗΣ, που τυχόν έχουν εκδοθεί”.

Αυτές, μέχρι την ανωτέρω προθεσμία, μπορούν να αδειοδοτηθούν, λαμβάνοντας άδεια “διατήρησης”, η οποία εκδίδεται (παρ.6 αρ.4) “ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ από τις δεσμεύσεις του ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ … και των περιορισμών της ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ”.