Θεσσαλονίκη: Όσο πιο παλιά τόσο πιο καλά;

Η Θεσσαλονίκη προχωρά με εξαιρετικά αργά βήματα τα τελευταία 70 χρόνια.

Οι υποδομές στην πόλη είναι ελάχιστες. Σχέδιο υπάρχει καθώς η Θεσσαλονίκη είναι από τις καλύτερα μελετημένες πόλεις. Το βασικό μειονέκτημα είναι πως έργο δεν υπάρχει και αυτό αποδεικνύεται με πάρα πολλά παραδείγματα.

Έχουμε ακούσει από πολλούς πολιτικούς πως η πόλη θα είναι ένα απέραντο εργοτάξιο, θα αλλάξει τα επόμενα χρόνια προς το καλύτερο και γενικότερα θα γίνει μια σύγχρονη αστική πόλη.

Δεν ξεχνάει κάποιος βαρύγδουπους τίτλους όπως η πρωτεύουσα των Βαλκανίων ή της Ν.Α. Ευρώπης.

Τα παραπάνω αποτελούν λόγια και τίποτα παραπάνω.

Η Θεσσαλονίκη υπήρξε ένα απέραντο εργοτάξιο αλλά πριν από 7 δεκαετίες.

Η δεκαετία του 1950 και οι αρχές ‘60 άλλαξαν την τότε καθημερινότητα και δημιούργησαν μια άλλη. Το κακό είναι πως από τότε έως σήμερα η πόλη “λειτουργεί” με τις ίδιες υποδομές.

Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν ορισμένα εμβληματικά έργα του τότε και του σήμερα.

  • Η ολοκλήρωση των κτισμάτων της πλατείας Αριστοτέλους αλλάζει οριστικά τη φυσιογνωμία του κέντρου και έτσι ολοκληρώνεται μερικώς το σχέδιο Εμπράρ.
  • Κορυφαίο έργο αποτελεί η δημιουργία της νέας παραλίας καθώς ξεκίνησε το μπάζωμα παραθαλάσσια και έδωσε την σημερινή μορφή της παραλίας.
  • Η δεκαετία του 50 χαρακτηρίστηκε από την μεγάλη μετακίνηση πληθυσμού σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Η τότε κυβέρνηση αποφάσισε να διανοίξει την Τσιμισκή και παρακείμενες οδούς αλλά να ολοκληρώσει τη “διαρρύθμιση” της Εγνατίας οδού.
  • Η Θεσσαλονίκη δεν είχε ένα μεγάλο αθλητικό κέντρο, ένα σύγχρονο για την εποχή, γήπεδο ποδοσφαίρου. Ένα όραμα εκείνης εποχής γίνεται πραγματικότητα και κατασκευάζεται το Καυτανζόγλειο στάδιο με τα εγκαίνια του να πραγματοποιούνται από τον Κωνσταντίνο Καραμανλή.
  • Τα έργα δεν σταματούν εδώ καθώς το μεγάλο οικόπεδο στο κέντρο της πόλης που φιλοξενούσε το Αριστοτέλειο πανεπιστήμιο αποκτά τι μεγαλύτερο μέρος των κτιριακών υποδομών.
  • Τέλος, η πόλη δε διέθετε υποδομές πολιτισμού. Από την σκέψη στην πράξη και μάλιστα, άμεσα.
  • Το κτίριο του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος κοσμεί έως σήμερα, την πόλη μας.

Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω, είναι πως η Θεσσαλονίκη απέκτησε σημεία αναφοράς, υποδομές αθλητισμού, πολιτισμού, τέχνης, επιστημών και το βασικό οδικό δίκτυο της.

Από τότε έως σήμερα;

Η αλήθεια είναι πικρή. Ένα βασικό έργο υποδομής είναι μόνο η κατασκευή του περιφερειακού και η ανάπλαση της παραλίας.

Ένα έργο που θα άλλαζε την πόλη, που θα αποτελούσε σημείο αναφοράς δεν υλοποιήθηκε.

Το μοναδικό που προχωρά με εξαιρετικά χαμηλό ρυθμό είναι αυτό του μετρό.

Ας ελπίσουμε ότι εντός πενταετίας θα έχει ολοκληρωθεί.

Ας ελπίσουμε πως το πολιτικό σύστημα θα αγαπήσει λίγο παραπάνω τη Θεσσαλονίκη.

 

No Comments Yet

Comments are closed