Τα σημεία-κλειδιά της 12ης μετα-μνημονιακής αξιολόγησης

Μεγάλα και μικρά θέματα που εκκρεμούν από το καλοκαίρι του 2018 θα πέσουν στο τραπέζι της 12ης αξιολόγησης, η οποία θα κρίνει περισσότερα από άλλη μια δόση των περίπου 740 εκατ. ευρώ από τα κέρδη των ομολόγων.

Το πρώτο θα είναι τα νέα θετικά μέτρα που θέλει να εφαρμόσει το οικονομικό επιτελείο με βάση την ανάπτυξη του 2021, που θα είναι σύμφωνα με τις ενδείξεις υψηλότερη από το 6,1% που εντάχθηκε ως πρόβλεψη στο προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2022. Η ομάδα του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) θα έρθει για μια επιπλέον αποστολή, για να κάνει μια συνολικότερη αποτίμηση της πορείας του χρέους, αλλά και της δημοσιονομικής στρατηγικής για το υπόλοιπο του 2021 και το 2022. Συνεπώς, θα πρέπει να υπάρχει μια κατά αρχήν συμφωνία για την τελική πρόβλεψη για την ανάπτυξη φέτος, του επιπλέον δημοσιονομικού χώρου και τουλάχιστον της γενικής κατεύθυνσης των μέτρων που θα υλοποιηθούν. Έτσι θα μένει μόνο να οριστικοποιηθούν μόλις υπάρξουν περισσότερα στοιχεία για την ανάπτυξη. Παράλληλα βέβαια, θα πρέπει να συμφωνηθεί και η δημοσιονομική προσαρμογή της οικονομίας (δηλαδή η μείωση ελλειμμάτων και χρέους) μέχρι και το τέλος του 2022 και να γίνει νέα μελέτη βιωσιμότητας του χρέους.

Το δεύτερο μέρος της συζήτησης θα αφορά τις εκκρεμότητες που έχει ακόμη η Ελλάδα με βάση της δεσμεύσεις που είχαν αναληφθεί από το 2018. Τα τρία βασικά θέματα που έχουν απομείνει, είναι η συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει το χρηματοπιστωτικό σύστημα, τα κόκκινα δάνεια και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου σε ιδιώτες.

Σε ότι αφορά το πλαίσιο για το χρηματοπιστωτικό σύστημα, μένει να ρυθμιστεί ο νέος ρόλος του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας με προοπτική την μετρική ή ολική αποεπένδυση από τις συμμετοχές του στις ελληνικές εμπορικές τράπεζες. Η ελληνική πλευρά έχει έτοιμο το νομοσχέδιο που θα ορίζει τον νέο ρόλο του ΤΧΣ, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή τον Νοέμβριο. Μαζί του, θα κατατεθεί και το νομοσχέδιο για την ενίσχυση του εσωτερικού ελέγχου της επιτροπής κεφαλαιαγοράς.

Σε ότι αφορά τα «κόκκινα” δάνεια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αναγνωρίσει τη σημαντική μείωση κατά 50 δισ. των μη εξυπηρετούμενων δανείων μέσω του Ηρακλή Ι και ΙΙ, αλλά επιμένει στην πλήρη εκκαθάριση τους. Στην κατεύθυνση αυτή, πιέζει για την επανεκκίνηση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών, την επιτάχυνση εκκαθάρισης των περίπου 30.000 αιτήσεων του παλιού νόμου Κατσέλη που λιμνάζουν στα δικαστήρια και της ουσιαστικής λειτουργίας του πτωχευτικού κώδικά. Το νέο αυτό θεσμικό πλαίσιο έχει ενεργοποιηθεί πλήρως από τον περασμένο Ιούνιο. Ωστόσο δεν έχει αποδώσει ακόμη μετρήσιμο αποτέλεσμα σε ρυθμίσεις οφειλών. Με το άνοιγμα της αγοράς θα πρέπει οι ελληνικές αρχές να παρουσιάσουν κάποιο αποτέλεσμα της λειτουργίας όλων αυτών των «εργαλείων».

Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές

Η ελαχιστοποίηση των οφειλών του δημοσίου σε ιδιώτες είναι ένα θέμα στο οποίο δίνεται ιδιαίτερη έμφαση από την ΕΕ και τον ESM. Την περίοδο 2016-2018 η Ελλάδα δανείστηκε από το ESM περίπου 7,5 δισ. ευρώ για να αποπληρώσει τις οφειλές της προς ιδιώτες, κάτι που δεν επιτεύχθηκε μέχρι και το τέλος του τρίτου μνημονίου.

Έτσι η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου βρίσκεται στην ατζέντα των θεσμών μέχρι και σήμερα. Μάλιστα, στην έκθεση για την 11η αξιολόγηση σημειώνεται η απόκλιση κατά 500 εκατ. ευρώ, από τον στόχο που είχε συμφωνηθεί μέχρι και το τέλος του Ιουλίου. Σε αυτή την αξιολόγηση που γίνεται με την οικονομία σε πλήρη λειτουργία, θα πρέπει να υπάρξει ένα δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για την ελαχιστοποίηση σε ένα υπόλοιπο της τάξης των 40 εκατ. ευρώ στο τέλος κάθε χρόνου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρακολουθεί και την διαδικασία μέχρι και τον μηδενισμό των καθυστερούμενων συντάξεων στα μέσα του 2022, αν και αναγνωρίζει τη σημαντική μείωση του αριθμού τους από τις 167.000 τον περασμένο Μάρτιο στις 131.000 στο τέλος Σεπτεμβρίου.

No Comments Yet

Comments are closed