Προβλέψεις για τον κλάδο ενέργειας το 2019

από Team MyPortal.gr
sms

Καθώς ξεκινά το 2019, οι αγορές ενέργειας και τα χρηματιστήρια αντιμετωπίζουν αξιοσημείωτη μεταβλητότητα. Και τα δύο υπέστησαν απότομες πτώσεις κατά το τελευταίο εξάμηνο του περασμένου έτους.

Πώς μπορεί να εξελιχθεί αυτό το 2019;

Παρακάτω είναι οι προβλέψεις μου για μερικές από τις σημαντικές ενεργειακές τάσεις που αναμένω φέτος. Όπως συχνά επισημαίνω, η συζήτηση γύρω από τις προβλέψεις είναι πιο σημαντική από τις ίδιες τις προβλέψεις.

Οι προβλέψεις που δίνω είναι συγκεκριμένες και μετρήσιμες. Στο τέλος του έτους, υπάρχουν συγκεκριμένοι δείκτες που θα αποδείξουν εάν η πρόβλεψη ήταν σωστή ή λάθος.

1. Οι τιμές του πετρελαίου θα αυξηθούν κατά τουλάχιστον 25 δολ. το βαρέλι το 2019

Πριν από έξι μήνες, όταν οι τιμές του πετρελαίου ξεπερνούσαν τα 70 δολ. το βαρέλι, ήμουν έτοιμος να προχωρήσω σε μια πιο συντηρητική πρόβλεψη για το πετρέλαιο το 2019. Νόμιζα ότι η άνοδος των τιμών θα επιβραδυνόταν στο δρόμο προς το 2019, αλλά αυτό που δεν είχα προβλέψει ήταν η κατάρρευση των τιμών στο δεύτερο εξάμηνο του 2018.

Αυτή η κατάρρευση των τιμών του πετρελαίου καθιστά αυτή την πρόβλεψη πολύ πιο εύκολη. Η τιμή του West Texas Intermediate (WTI) έκλεισε την τελευταία ημέρα του 2018 στα 45,15 δολάρια το βαρέλι, αφού είχε χάσει 30 δολάρια τους τελευταίους τρεις μήνες του έτους. Το πετρέλαιο έκλεισε 15 δολ. το βαρέλι χαμηλότερα από ό, τι άνοιξε το έτος. Στο μεταξύ, τα αποθέματα αργού πετρελαίου των ΗΠΑ είναι σχεδόν ακριβώς εκεί που ήταν πριν από ένα χρόνο.

Η διαφορά έγκειται στην αντίληψη για το πού πηγαίνει η αγορά πετρελαίου. Οι “αρκούδες” της αγοράς προβλέπουν ότι τα ηλεκτροκίνητα οχήματα θα αντισταθμίοσουν ένα μεγάλο κομμάτι της κατανάλωσης πετρελαίου και αναμένουν ότι η συνεχιζόμενη αύξηση της παραγωγής πετρελαίου των ΗΠΑ θα συντελέσει στην υπερπροσφορά πετρελαίου παγκοσμίως. Ανησυχούν επίσης για οικονομική επιβράδυνση.

Ο ΟΠΕΚ είναι εδώ ο άγνωστος παράγοντας. Ένας σημαντικός λόγος για τη μεγάλη πτώση των τιμών του πετρελαίου ήταν το γεγονός ότι ο Πρόεδρος Trump έπεισε τη Σαουδική Αραβία να αυξήσει την παραγωγή για να αντισταθμίσει το πετρέλαιο που θα χανόταν εξαιτίας των ιρανικών κυρώσεων. Αλλά την τελευταία στιγμή, η κυβέρνηση Trump χορήγησε γενναιόδωρες εξαιρέσεις επιτρέποντας σε κάποιες χώρες να συνεχίσουν να εισάγουν ιρανικό πετρέλαιο. Αυτές οι απαλλαγές υποτίθεται ότι είναι για 180 ημέρες, αλλά ξαφνικά έφεραν πολύ πετρέλαιο στην αγορά.

Η Σαουδική Αραβία ήταν εξαγριωμένη και αμέσως έκοψε την παραγωγή πετρελαίου. Στην επόμενη συνεδρίαση του ΟΠΕΚ, το καρτέλ συμφώνησε να μειώσει την παραγωγή για να εξισορροπήσει την αγορά. Εκτιμώ ότι θα έχουν επιτυχία με αυτή τη στρατηγική το 2019, όπως συνέβη την τελευταία φορά που ακολούθησαν αυτό το μονοπάτι. Ο ΟΠΕΚ δεν έχει χάσει ακόμα την τιμολογιακή του δύναμη, εφόσον τα μέλη διατηρούν την πειθαρχία τους. Αναμένω ότι η προηγούμενη επιτυχία τους θα επαναληφθεί φέτος. Η Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών για την Ενέργεια αναφέρει ότι το WTI θα διαμορφωθεί κατά μέσο όρο στα 54 δολ. το βαρέλι το 2019. Νομίζω ότι το νούμερο είναι πολύ συντηρητικό.

Είναι δύσκολο να προβλέψω μια μέση τιμή, επειδή δεν ξέρω πόσος καιρός θα περάσει προτού αλλάξει η ψυχολογία. Επίσης, θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν όσοι σκέφτονται ότι τα ηλεκτρικά οχήματα πρόκειται να θέσουν το πετρέλαιο εκτός. Αυτά τα συναισθήματα θα επηρεάσουν τις τιμές. Αλλά περιμένω ότι μέχρι το τέλος του έτους, η στρατηγική του ΟΠΕΚ θα λειτουργήσει και θα δείτε τις τιμές του πετρελαίου να επανέρχονται στο επίπεδο των 70 δολαρίων το βαρέλι.

2. Η αύξηση της αμερικανικής παραγωγής πετρελαίου θα επιβραδυνθεί το 2019 σε σχέση με το 2018

Με εξαίρεση την πτώση που προκάλεσε ο ΟΠΕΚ στην παραγωγή το 2016, η παραγωγή πετρελαίου των ΗΠΑ εκτοξεύτηκε σαν πύραυλος από το 2011. Καμία από αυτές τις χρονιές δεν ήταν πιο καθοριστική από το 2018, όταν η εγχώρια παραγωγή πετρελαίου αυξήθηκε κατά 1,5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως. Τα έξι από τα επτά χρόνια από το 2011 που αυξήθηκε η παραγωγή, η άνοδος ήταν κατά μέσο όρο κατά 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως. Αν και αναμένω ότι η παραγωγή πετρελαίου των ΗΠΑ θα αυξηθεί και πάλι το 2019, πιστεύω ότι ο συνδυασμός των χαμηλότερων τιμών του πετρελαίου στην αρχή του έτους και μιας ενδεχόμενης οικονομικής επιβράδυνσης που απορρέει από τις εμπορικές εντάσεις θα οδηγήσει σε επιβράδυνση της αύξησης της παραγωγής για το 2019.

Ωστόσο, η μέση παραγωγή για το σύνολο του 2018 ήταν 10,9 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως. Μέχρι το τέλος του έτους το επίπεδο αυτό έφτασε τα 11,7 εκατομμύρια βαρέλια. Έτσι, δεν θα χρειαστεί μεγάλη αύξηση για να προσθέσουμε άλλο 1 εκατομμύριο βαρέλια κατά μέσο όρο στα επίπεδα του 2018. Θεωρώ ότι αυτό θα συμβεί, αλλά δεν πιστεύω ότι οι ΗΠΑ θα προσθέσουν άλλο 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως από το επίπεδο των 11,7 εκατομμυρίων βαρελιών στο τέλος του έτους (όπως κάναμε το 2018). Το μόνο που πρέπει να κάνουμε είναι να διατηρήσουμε άλλα 300.000 βαρέλια ημερησίως το 2019 σε σχέση με τα επίπεδα του τέλους του 2018 για να πετύχουμε την κατά μέσο όρο άνοδο του 1 εκατομμυρίου σε σχέση με το 2018. Αυτό είναι ένα πιθανό σενάριο, αλλά δεν βλέπω να επαναλαμβάνεται η τεράστια ανάπτυξη του 2018.

3. Παρά τις καλύτερες προσπάθειες του Προέδρου Trump, οι τιμές της βενζίνης θα ολοκληρώσουν το έτος κατά τουλάχιστον 0,30 δολάρια ανά γαλόνι υψηλότερα από ό, τι ξεκίνησαν το έτος.

Συνήθως κάνω μια πρόβλεψη για το φυσικό αέριο, αλλά η εικόνα των θεμελιωδών μεγεθών είναι μικτή. Τα αποθέματα εξακολουθούν να είναι εξαιρετικά χαμηλά, γεγονός που λογικά θα οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές. Αλλά οι τιμές του φυσικού αερίου είναι αρκετά χαμηλές για αρχές του έτους. Εάν η εικόνα των αποθεμάτων βελτιωθεί, θα παραμείνουν χαμηλά. Αν όχι, θα δούμε μεγάλη αστάθεια. Είναι σαν ρίψη νομίσματος, οπότε θα αποφύγω μια πρόβλεψη για τις τιμές φυσικού αερίου φέτος.

Αλλά ιδού ένας κλάδος που νομίζω ότι η εικόνα είναι σαφέστερη. Την Πρωτοχρονιά, ο πρόεδρος Trump έγραψε στο Twitter:

Οι τιμές της βενζίνης μειώθηκαν αισθητά λόγω της κατάρρευσης των τιμών του πετρελαίου. Ο Πρόεδρος Trump επηρέασε πείθοντας τη Σαουδική Αραβία να αυξήσει την παραγωγή και στη συνέχεια αφήνοντας το Ιράν να συνεχίσει να εξάγει πετρέλαιο. Αυτή η πρόβλεψη σχετίζεται με την πρόβλεψή μου για την τιμή του πετρελαίου, αλλά αναμένω ότι οι τιμές της βενζίνης θα ολοκληρώσουν το έτος σημαντικά υψηλότερα από ό, τι ξεκίνησαν. Επιπλέον, οι τιμές βενζίνης τον Δεκέμβριο είναι συνήθως χαμηλές, επειδή η εποχική ζήτηση είναι χαμηλή (και είναι φθηνότερο να παράγεις βενζίνη το χειμώνα).

Η τιμή του WTI ήταν κατά μέσο όρο 65,23 δολάρια το βαρέλι το 2018. Δεδομένου ότι ξεκινάμε το έτος στα περίπου 20 δολάρια το βαρέλι χαμηλότερα από αυτή την τιμή, νομίζω ότι είναι απίθανο ότι ο μέσος όρος του 2019 θα ξεπεράσει το επίπεδο αυτό. Αντ αυτού, δεν νομίζω ότι η μέση εθνική τιμή βενζίνης του 2019 θα υπερβεί τη μέση τιμή των 2,81 δολαρίων ανά γαλόνι. Αλλά νομίζω ότι οι τιμές της βενζίνης πρόκειται να αυξηθούν πολύ πάνω από την τιμή της λήξης του έτους των 2,36 δολαρίων ανά γαλόνι.

4. Το premium του diesel έναντι της βενζίνης θα διπλασιαστεί τουλάχιστον το 2019.

Ένα ζήτημα που δεν έχει απασχολήσει αρκετά κατά τη γνώμη μου είναι ο αντίκτυπος μιας εκκρεμούς προθεσμίας που θα επηρεάσει τις αγορές καυσίμων. Την 1η Ιανουαρίου 2020, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) θα απαιτήσει τη μείωση της περιεκτικότητας σε θείο στα καύσιμα των πλοίων από 3,5% κατ ‘ανώτατο όριο σε 0,5%. Το αποτέλεσμα είναι πιθανό να επιφέρει απότομη άνοδο στην τιμή των καυσίμων πλοίων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, γεγονός που πιθανώς θα επηρεάσει διάφορους τύπους καυσίμων. Οι τιμές για το αργό πετρέλαιο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο πιθανότατα θα επεκτείνουν το premium τους τους έναντι των αργού πετρελαίου υψηλής περιεκτικότητας σε θείο και το πετρέλαιο ντίζελ πιθανότατα θα καταστεί ακριβότερο σε σχέση με τη βενζίνη

Όπως επεσήμανα σε ένα προηγούμενο άρθρο, οι ΗΠΑ άρχισαν να χρησιμοποιούν το πετρέλαιο diesel εξαιρετικά χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (ULSD) το 2006. Τη δεκαετία πριν από την εφαρμογή του ULSD, η βενζίνη λιανικής διαπραγματευόταν κατά μέσο όρο με premium 0,04 δολαρίων σε σχέση με το diesel. Το 2005, το έτος πριν από τη σταδιακή εισαγωγή του ULSD, το diesel διαπραγματευόταν κατά μέσο όρο με premium 0,09 δολ. ανά γαλόνι πάνω από την τιμή της βενζίνης. Και στη δεκαετία που ακολούθησε την εφαρμογή, το diesel κόστιζε κατά μέσο όρο 0,23 $ / γαλόνι παραπάνω σε σχέση με την τιμή της βενζίνης.

Το 2018, οι λιανικές τιμές diesel ήταν κατά μέσο όρο $ 3,18 / γαλόνι, που αντιστοιχεί σε premium 0,37 $ / γαλόνι σε σχέση με τη βενζίνη. Αναμένω ότι το premium θα φτάσει τα $ 0,75 / γαλόνι το 2019, καθώς οι προμηθευτές προσπαθούν να συμμορφωθούν με τις νέες κατευθυντήριες γραμμές. Ωστόσο, ένας μπαλαντέρ μπορεί να επηρεάσει αυτήν την πρόβλεψη, και αυτός είναι η αναβολή των νέων κανόνων ώστε να δοθεί περισσότερος χρόνος για συμμόρφωση. Δεν νομίζω ότι είναι πιθανό, αλλά είναι δυνατό.

5. Οι μετοχές του κλάδου ηλιακής ενέργειας θα ανακάμψουν κατά τουλάχιστον 20%

Υπάρχει μια σημαντική έλλειψη συγχρονισμού στις αγορές ενέργειας καθώς ξεκινάμε το έτος. Οι κύριες εταιρίες περιορισμένης ευθύνης, για παράδειγμα, δεν διαπραγματεύονται σε ευθυγράμμιση με τα βασικά θεμελιώδη μεγέθη και ως εκ τούτου περιμένω να υπεραποδώσουν το 2019.

Αλλά η μεγαλύτερη αποσύνδεση συμβαίνει στον τομέα της ηλιακής ενέργειας. Οι ανησυχίες για τον αντίκτυπο των εμπορικών πολέμων και των δασμών έχουν επηρεάσει αρνητικά το συναίσθημα στον τομέα της ηλιακής ενέργειας. Αυτό οδήγησε σε σημαντική μείωση των μετοχών του κλάδου το 2018. Ο Δείκτης Συνολικής Απόδοσης της Global Solar Energy (SUNIDX) είναι ένα διαφοροποιημένο ETF που διαπραγματεύεται στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Ο δείκτης καλύπτει όλες τις μεγάλες ηλιακές τεχνολογίες και περιλαμβάνει εταιρείες από όλο τον κόσμο. Το 2018, η αξία του μειώθηκε σχεδόν κατά 30%.

Εν τω μεταξύ, οι εξαγωγές ηλιακών πάνελ της Κίνας εκτοξεύτηκαν κατά 66% στο 3ο τρίμηνο σε ετήσια και πολλές χώρες συνέχισαν να εγκαθιστούν φωτοβολταϊκά με ρυθμό-ρεκόρ. Το κόστος για τα φωτοβολταϊκά συνεχίζει να μειώνεται, περιορίζοντας μέρος της επίπτωσης των δασμών που επέβαλε η κυβέρνηση Trump το 2018.

Αναμένω ότι οι επενδυτές θα καταλήξουν ξανά στο συμπέρασμα ότι το μέλλον είναι μεγάλο για την ηλιακή ενέργεια και ότι οι μακροπρόθεσμοι ρυθμοί ανάπτυξης θα εξακολουθήσουν να είναι εντυπωσιακοί παρά τις αρνητικές αντιλήψεις του 2018. Προβλέπω ότι οι μετοχές του κλάδου ηλιακής ενέργειας – όπως εκπροσωπούνται από τον SUNIDX – – θα αυξηθούν κατά τουλάχιστον 20% το 2019.

Του Robert Rapier – Forbes