Oρόσημο για τη Θεσσαλονίκη η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ

Του Στέργιου Πιτσιόρλα*

Η ολοκλήρωση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης, με την υπογραφή της σύμβασης πώλησης του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ, αποτελεί ορόσημο για την αναβάθμιση του γεωστρατηγικού ρόλου της Θεσσαλονίκης και την οικονομική ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας. Η Βόρεια Ελλάδα και στη συνέχειά της η κοιλάδα του Αξιού υπήρξε πάντα ο διάδρομος που συνέδεε τη Δύση με την Ανατολή και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης υπήρξε ανέκαθεν η πύλη της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης προς τη Μεσόγειο. Το στοιχείο αυτό προσέδιδε επί δύο χιλιετίες στη Θεσσαλονίκη έναν εντελώς ξεχωριστό ρόλο. Έναν ρόλο που προσωρινά υποβαθμίστηκε μονάχα στις λίγες δεκαετίες του Ψυχρού Πολέμου.

Σήμερα, διαμορφώνονται και πάλι οι ιστορικές συνθήκες ώστε να αναδειχθεί ο κρίσιμος περιφερειακός ρόλος της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας συνολικά. Υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι θα σχεδιάσουμε συγκεκριμένες κινήσεις και ότι δεν θα εξαντληθούμε στα γνώριμα κλισέ της δεκαετίας του ’90 που αποδείχθηκαν όχι απλά αναποτελεσματικά αλλά επιζήμια από κάθε άποψη.

Η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού εξασφαλίζει την τεχνογνωσία, τη χρηματοδότηση και την ικανότητα προσέλκυσης φορτίων που μπορούν να το αναδείξουν σε κεντρικό λιμάνι της Βαλκανικής. Η μεταμόρφωση αυτή μπορεί να επέλθει πολύ γρήγορα – το βλέπουμε ήδη στην περίπτωση του Πειραιά – και για αυτό πρέπει άμεσα να σχεδιάσουμε όλα όσα πρέπει να γίνουν παράλληλα, ώστε να αξιοποιηθούν όλες οι δυνατότητες ανάπτυξης του λιμανιού που διαμορφώνονται με την ιδιωτικοποίηση.

Πρέπει άμεσα να σχεδιαστούν τα οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα τόσο προς το Βορρά όσο και προς την Ανατολή. Πρέπει να σχεδιαστούν και να υλοποιηθούν άμεσα τα απαραίτητα logistics centres, πρέπει να αναπτυχθούν οι πρωτοβουλίες για το πάντρεμα όλων των δραστηριοτήτων που σχετίζονται με τις μεταφορές και τις νέες τεχνολογίες για την αναβάθμιση των σχετικών υπηρεσιών.

Βεβαίως η ενίσχυση του τομέα των μεταφορών δημιουργεί νέες δυνατότητες για την ανάπτυξη τόσο του πρωτογενούς τομέα, όσο και της μεταποίησης – γεγονός που σημαίνει ότι τάχιστα θα πρέπει να υπάρξουν σχεδιασμοί που να προωθούν αυτούς τους στόχους. Θα μπορούσα να συνεχίσω μιλώντας και για την ενέργεια και για άλλους τομείς.

Αυτό που θέλω να τονίσω με αφορμή την υπογραφή της σύμβασης πώλησης του 67% των μετοχών του ΟΛΘ, είναι την ανάγκη να συνειδητοποιήσουμε τη μεγάλη αλλαγή που σηματοδοτεί αυτή η εξέλιξη και τις προοπτικές που ανοίγει. Και να υπογραμμίσω ακόμα μια σημαντική παρατήρηση.

Η ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης εξαρτάται από τις γεωστρατηγικές εξελίξεις, τις συμμαχίες και τη διαμόρφωση των συσχετισμών ανάμεσα στις δυνάμεις που συγκρούονται για την πολιτική και οικονομική επιρροή στην ευρύτερη περιοχή. Από αυτή την άποψη, η μετοχική σύνθεση της εταιρείας που αναλαμβάνει τη διαχείριση του λιμανιού έχει ιδιαίτερη σημασία.

Μετά και από αυτή την εξέλιξη διαμορφώνεται μια συνολική εικόνα με τις πρόσφατες μεγάλες επενδύσεις στην Ελλάδα (ΟΛΠ – ΟΛΘ – ΤΡΑΙΝΟΣΕ –Αεροδρόμια) που δείχνει μια ισορροπία πολύ ενδιαφέρουσα και μια δυναμική πολύ αποδοτική. Πιστεύω ότι εάν αυτή η εικόνα συσχετιστεί με κινήσεις που μπορούν να βγάλουν από τη μέση εκκρεμή ζητήματα, όπως αυτό που αφορά στη διαφορά μας με την ΠΓΔΜ, τότε θα δημιουργήσουμε πραγματικά προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης και πολιτικής αναβάθμισης της χώρας μας.

* Υφυπουργού Οικονομίας-Ανάπτυξης

No Comments Yet

Comments are closed