OΑΣΘ: AποΙδιωτικοποίηση-ΥπερΤαμείο-Ιδιωτικοποιήση!

Του Γιώργου Θεοδωρόπουλου, Περιφερειακού Συμβούλου Π.Κ.Μ.

 

Μεγάλος ντόρος έγινε παραμονές του Δεκαπενταύγουστου με την τοποθέτηση του Στέλιου Παππά ως πρόεδρου του υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ.

Η κυβερνητική απόφαση, κατευθείαν από το Μέγαρο Μαξίμου, συγκέντρωσε τις κριτικές και τα πυρά από διάφορες κατευθύνσεις. Ο ΟΑΣΘ αποτελεί για τη Θεσσαλονίκη ένα διαχρονικό σκάνδαλο και η παρομοίωση του με την «Κόπρο του Αυγεία» είναι ακριβής.

Ο ΟΑΣΘ είναι αναπόσπαστο μέρος του «βαθέως κράτους» της Θεσσαλονίκης, με δεσμούς και αλληλεξαρτήσεις σχεδόν με όλο το φάσμα του πολιτικού συστήματος της συμπρωτεύουσας, με ισχυρά ερείσματα σ’ όλα τα θεσμικά όργανα του κράτους. Η εκκαθάριση ανατέθηκε σ’ ένα πολιτικό πρόσωπο με ικανότητες να διαχειριστεί αυτό το «καθεστώς».

Οι αμαρτίες που βαρύνουν τον ΟΑΣΘ, αλλά και όσους τον καλύπτουν δεκαετίες τώρα, είναι ικανές να τινάξουν τον οικονομικο-πολιτικό χάρτη της Θεσσαλονίκης στον αέρα. Θα προχωρήσει η εκκαθάριση ως εκεί ή θα υπάρξει «αστική ευγένεια»; Η τελετή παράδοσης-παραλαβής, παρά τις φαρμακερές αιχμές και από τις δύο πλευρές, έδειξε ότι θα τηρηθούν κάποιες ισορροπίες.

Η «από-ιδιωτικοποίηση» του ΟΑΣΘ χαιρετίστηκε με ενθουσιασμό από τον κομματικό ΣΥΡΙΖΑ και αντιμετωπίστηκε με αμηχανία από την Αριστερά, που πάντα είχε στόχο τον Δημόσιο ΟΑΣΘ.Οι χρήστες-επιβάτες είπαν σίγουρα από μέσα τους ένα μικρό ή μεγάλο «αι σιχτίρ».

Το γνωστό σενάριο:

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία, οι αστικές συγκοινωνίες των χωρών-μελών, απελευθερώνονται στο τέλος του 2019. Τα κράτη μέλη έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν αν θα έχουν δημόσιο φορέα που θα ασκεί το συγκοινωνιακό έργο ή διαφορετικά, μέσω δημόσιου διεθνή διαγωνισμού, το έργο αυτό να ανατεθεί σε ιδιώτες.

Στην μνημονιακή –μη κανονική χώρα– Ελλάδα, ότι είναι δημόσιο έχει περάσει στο λεγόμενο Υπερ-ταμείο και μέσω διεθνών διαγωνισμών θα παραχωρηθεί για «αξιοποίηση» στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας (ΟΑΣΑ) καθώς και το Μετρό της Αθήνας έχουν ήδη περάσει στο Υπερταμείο.

Την ίδια τύχη θα έχει και ο ΟΑΣΘ! Καλοθελητές για να το σφυρίξουν στους «θεσμούς» υπάρχουν,με πρώτο και καλλίτερο τον δήμαρχο κ.Μπουτάρη και είναι σίγουρο ότι θα βρεθούν και «επενδυτές».Η απερχόμενη διοίκηση έχει επιδοθεί σε μπαράζ προσφυγών στην δικαιοσύνη ώστε να κερδίσει χρόνο αναμένοντας την παρέμβαση των «θεσμών».

Η νέα διοίκηση υπό τον κ. Στέλιο Παππά, θα προχωρήσει στην εκκαθάριση μέχρι το σημείο που επιτρέπει η «αστική ευγένεια», οι κανόνες του «βαθέως κράτους» και οι πολιτικοί συσχετισμοί στη Θεσσαλονίκη.

Θα γίνει προσπάθεια να αποκατασταθεί μια ορθολογική διαχείριση και αν υπάρχουν χρήματα ή χρηματοδοτικά εργαλεία, θα προχωρήσουν σε μερική αντικατάσταση του στόλου.

Ουσιαστικά στρώνεται το χαλί της εκ νέου ιδιωτικοποίησης του «από-ιδιωτικοποιημένου» ΟΑΣΘ, μέσω του Υπερ-ταμείου.

H κυβέρνηση είχε τρόπο να αποτρέψει αυτό το σενάριο ,θεσπίζοντας νέο Μητροπολιτικό φορέα συγκοινωνιών που θα υπάγεται στην ιδιοκτησία και τον έλεγχο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Παρόλο που οι δήμαρχοι, ο περιφερειάρχης και φορείς της πόλης είναι δηλωμένοι υπέρ της ιδιωτικοποίησης ,η κυβέρνηση ,αν είχε τη πολιτική βούληση ,μπορούσε νομοθετικά να επιβάλει αυτή την λύση. Η επιλογή αυτή θα απέτρεπε το πέρασμα στο Υπερταμείο, θα διασφάλιζε το ευρύτερο δημόσιο έλεγχο και θα ήταν σύμφωνη με την Ευρωπαική οδηγία.Οι ευθύνες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην περίπτωση που ο κρατικός πλέον ΟΑΣΘ περάσει στο Υπερταμείο είναι μεγάλες.

Ο εκκαθαρισμένος ΟΑΣΘ, χωρίς τα βαρίδια του παρελθόντος, με νέο στόλο λεωφορείων που θα πληρώσουν οι Έλληνες πολίτες, θα παραδοθεί προς «αξιοποίηση» στο Υπερ-ταμείο. Όσοι δεσμεύονται ότι κάτι τέτοιο δεν θα γίνει, όπως την περασμένη Τετάρτη ο πρόεδρος κ. Στέλιος Παππάς, ξεχνούν ότι έχουν βάλει την υπογραφή τους στο μνημόνιο και …«μιας υπογραφής μύρια έπονται».

Διατηρώ πάντα την ελπίδα ότι θα διαψευσθώ! Ίδωμεν!

No Comments Yet

Comments are closed