Μετρό Θεσσαλονίκης (vid): Τα οφέλη της λειτουργίας του Μετρό Θεσ/νίκης για την πόλη & τους κατοίκους

Για το μετρό Θεσσαλονίκης, έχουν γραφτεί και ειπωθεί πολλά από το 2003, οπότε και αποφασίστηκε να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο, με χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο Μητροπολιτικός Σιδηρόδρομος Θεσσαλονίκης θα είναι το πρώτο αυτόματο σύστημα μετρό στην Ελλάδα, δηλαδή χωρίς οδηγούς.

Η κατασκευή του, θα ενσωματώνει τα πλέον σύγχρονα τεχνολογικά δεδομένα. Θα είναι όχι μόνο καλύτερο από το Μετρό της Αθήνας, αλλά το πιο σύγχρονο Μετρό στην Ευρώπη.

Τον Ιούνιο του 2004 υπέβαλαν εκδήλωση ενδιαφέροντος πέντε κοινοπραξίες. Η σύμβαση με την ανάδοχο κοινοπραξία, υπογράφθηκε τον Απρίλιο του 2006 και στα τέλη Ιουνίου του ίδιου χρόνου, ξεκίνησε η κατασκευή του έργου.

Το Νοέμβριο του 2020 ολοκληρώνεται η βασική γραμμή του μετρό και τα Χριστούγεννα του 2020 οι Θεσσαλονικείς θα χρησιμοποιούν το νέο μεταφορικό τους μέσο, απολαμβάνοντας τα οφέλη στην καθημερινότητά τους.

Μέσα από τη νέα εκπομπή του Myportal.gr, «REC», και τη δημοσιογραφική έρευνα θα προσπαθήσουμε να καταγράψουμε ποια θα είναι τελικά τα οφέλη της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης για την πόλη και τους κατοίκους.

Τη δική τους θέση καταθέτουν από τη δική τους διαφορετική οπτική εκπρόσωποι όλων των πλευρών, ο πρόεδρος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ κ.Γιάννης Μυλόπουλος, η διευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης & αναπλ. Διευθύντρια Εφορίας Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης κ. Πολυξένη Βελένη, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ.Παντελής Φιλιππίδης, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Γιάννης Μπουτάρης, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας κ.Απόστολος Τζιτζικώστας και ο σύμβουλος Περιβάλλοντος – πολιτικός μηχανικός κ.Φίλιππος Γκανούλης.

Το Μετρό σήμερα

Σήμερα έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξη του 100% των δίδυμων σηράγγων, το 95% των αρχαιολογικών εργασιών, το 90% της κατασκευής του αμαξοστασίου στην Πυλαία, το 80% των έργων πολιτικού μηχανικού σε 11 από τους 13 σταθμούς της βασικής γραμμής και το 35% των αρχιτεκτονικών εργασιών.
Μετά το καλοκαίρι του 2018 αναμένονται οι πρώτοι συρμοί και το 2019 θα πραγματοποιηθούν οι πρώτες δοκιμαστικές λειτουργίες.

Η Αττικό Μετρό ΑΕ έχει συμπεριλάβει στο βασικό έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, την αναγκαία υποδομή που απαιτείται προκειμένου, να υπάρχει η δυνατότητα δημιουργίας επεκτάσεων, χωρίς διακοπή της λειτουργίας του έργου.

Στην Α’ Φάση των επεκτάσεων για το Μετρό Θεσσαλονίκης προβλέπεται η κατασκευή δύο επεκτάσεων: προς τη Σταυρούπολη, με πέντε νέους σταθμούς και προς Καλαμαριά, με άλλους πέντε.

Οι καθυστερήσεις

Παρά το γεγονός ότι η ελληνική πολιτεία διέθετε την αντίστοιχη εμπειρία από την κατασκευή του Μετρό της Αθήνας, στο μετρό της Θεσσαλονίκης, δεν φαίνεται να βοήθησε και πολύ.

Καθυστερήσεις επί καθυστερήσεων με αιτία κάθε είδους προβλήματα. Αντιδράσεις, διαμάχες, λάθη, παραλείψεις, αρχαιότητες, ο σταθμός Βενιζέλου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το έργο πριν από περίπου ενάμισι χρόνο, ήταν σχεδόν «νεκρό». Σήμερα η κατασκευαστική πρόοδος είναι συντριπτική.
Από το 2006 μέχρι τον Μάρτιο του 2016 είχε ολοκληρωθεί το 40% του έργου, του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου, ενώ από το 2016 μέχρι και σήμερα έχει ολοκληρωθεί το 60%.

Οι λαμαρίνες στο σταθμό «Ανάληψη», σε μια περιοχή όπου μπήκε λουκέτο σε δεκάδες καταστήματα, απομακρύνθηκαν μετά από έξι χρόνια, ενώ το επόμενο διάστημα απομακρύνονται και οι λαμαρίνες από την οδό Μοναστηρίου.

Τα οφέλη: Ανάπτυξη – Τουρισμός – Αρχαία

Το μετρό ωφελεί την οικονομία και αυξάνει τις αξίες των ακινήτων, καθώς η εθνική οικονομία, κερδίζει κάθε χρόνο εκατομμύρια ευρώ από τη λειτουργία του.

Το ίδιο αναμένεται να κάνει και στη Θεσσαλονίκη, τονώνοντας την εμπορική της κίνηση και όχι μόνο. Τα χιλιάδες αρχαιολογικά ευρήματα, αλλά και ο μοναδικός συνδυασμός του σταθμού Βενιζέλου που θα λειτουργεί ως σταθμός – μουσείο, αναμένεται να συγκεντρώσουν το ενδιαφέρον χιλιάδων επισκεπτών από διάφορες χώρες του κόσμου.

Υψηλό αρχαιολογικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι σταθμοί Αγία Σοφία και Βενιζέλου, αφού από τις πρώτες ανασκαφές κάτω από τον άξονα της Εγνατίας, εντοπίστηκε τμήμα του πολεοδομικού ιστού της βυζαντινής πόλης.

Η γνωμοδότηση του ΚΑΣ τον περασμένο Φεβρουάριο να διατηρήσει in situ τη μέση οδό στο σταθμό Βενιζέλου, γύρισε τη σελίδα στο μέλλον. Οι διαφωνίες και οι παλινωδίες που κόστισαν χρόνο και χρήμα, ανήκουν στο παρελθόν.

Η πόλη θα έχει «και μετρό και αρχαία». Για την ακρίβεια, τρεις αρχαιολογικούς χώρους, 300.000 ευρήματα, όλων των εποχών και το πιο σύγχρονο μετρό στην Ευρώπη.

No Comments Yet

Comments are closed