Μερικές απορίες για τις αστικές συγκοινωνίες

Μελετώντας τις θέσεις, για τον τομέα της καθαριότητας, των υποψήφιων και της υποψήφιας για το δήμο Θεσσαλονίκης διαπίστωσα πως όλοι πλην ενός υποστηρίζουν – στον ένα ή τον άλλο βαθμό – τη θέση «να κρατήσουμε δημόσιες τις δημόσιες υπηρεσίες». Αυτό νομίζω πως είναι ένα καλό νέο για την πόλη μας.

Γενικά είναι καλό νέο αυτοί και η αυτή που θέλουν να γίνουν δήμαρχοι να μην είναι κήρυκες του Θατσερισμού της δεκαετίας του 80, να μην αποθεώνουν το άουτσόρινγκ και να μην πιστεύουν ότι «το δημόσιο δεν μπορεί να κάνει τη δουλειά».

Άλλωστε αν κάποιος – στην περίπτωση της καθαριότητας είναι ένας – πιστεύει ότι το δημόσιο δεν μπορεί να κάνει τη δουλειά, αυτός γιατί να θέλει να γίνει δήμαρχος; Για να δίνει τη δουλειά σε ιδιώτες; Νομίζω πως αυτό μπορεί να γίνει και μέσα από μία ηλεκτρονική πλατφόρμα και αντί για εκλογές για δημάρχους και δημοτικά συμβούλια να γίνει ένας διαγωνισμός για μάνατζερ και εταιρίες συμβούλων.

Μελετώντας, παρακάτω, τις θέσεις για τις αστικές συγκοινωνίες των υποψηφίων και της υποψήφιας για το δήμο Θεσσαλονίκης διαπίστωσα ότι πολλοί – στον ένα ή τον άλλο βαθμό – υποστηρίζουν την επαναφορά στο «μοντέλο» ΟΑΣΘ, χωρίς φυσικά τα χρέη, τη σπατάλη και (νομίζω) τα πολιτικά ρουσφέτια.

Μάλιστα ένας, που έχει διατελέσει και υφυπουργός Μεταφορών σε σοσιαλδημοκρατική κυβέρνηση, υποστηρίζει πως το «μοντέλο» είναι το καλύτερο που υπάρχει και το ακολουθούν σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο. Σοβαρά; Δηλαδή παντού στον κόσμο το δημόσιο έχει δώσει άουτσόρινγκ το έργο των αστικών μετακινήσεων; Επαναλαμβάνω βγάζω έξω τα χρέη, τις σπατάλες και (νομίζω) τα πολιτικά ρουσφέτια.

Και αν είναι έτσι τα πράγματα γιατί η σοσιαλδημοκρατική κυβέρνηση στην οποία ήταν υφυπουργός δεν διέλυσε, όπως ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης το 1991, τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας για να τις δώσει άουτσόρινγκ;

Πάνω που προβληματιζόμουν γιατί κάποιος να είναι Θατσερικός με τις συγκοινωνίες και να μην είναι Θατσερικός με τον τομέα της καθαριότητας του δήμου, ήρθε η είδηση ότι το δημόσιο προχωράει στην επόμενη φάση του διαγωνισμού για την αγορά 750 νέων λεωφορείων, το κόστος είναι πάνω από 400 εκατομμύρια ευρώ, για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Για τη Θεσσαλονίκη προορίζονται τα 350 που θα είναι τριών τύπων και στην πλειοψηφία τους «καθαρής» τεχνολογίας.

Σήμερα η διοίκηση που όρισε η κυβέρνηση στον υπό εκκαθάριση ΟΑΣΘ προσπαθεί να παρέχει έργο με περίπου 400 λεωφορεία, ενώ πρέπει στο δρόμο να βρίσκονται περίπου 520, από τα οποία τα περισσότερα είναι παλιά οχήματα και κάποια έχουν και… αρχαιολογικό ενδιαφέρον.

Η είδηση για το διαγωνισμό με έκανε να εγκαταλείψω τον προβληματισμό και να περάσω στις απορίες. Αν μετά τις φετινές εθνικές εκλογές πρωθυπουργός γίνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης ο διαγωνισμός αυτός θα ολοκληρωθεί; Τα 350 νέα λεωφορεία που έχει απόλυτη ανάγκη η Θεσσαλονίκη θα τα αγοράσει ο ιδιώτης που θα αναλάβει το έργο των αστικών συγκοινωνιών;

Μιλάμε για πάνω από 200 εκατομμύρια ευρώ. Ποιος μπορεί να τα δώσει αυτά; Οι μέτοχοι του ΟΑΣΘ; Τα ΚΤΕΛ; Ο κ. Ζορμπίδης;  Και με τι έσοδα θα κάνει απόσβεση της επένδυσής του;  Ή μήπως θα έρθει «επενδυτής» από το εξωτερικό; Σοβαρά υπάρχει περίπτωση να συμβεί αυτό; Και που αλλού στον πολιτισμένο κόσμο αυτό έχει συμβεί; Ή μήπως αυτοί που υποστηρίζουν το «μοντέλο» ΟΑΣΘ (είπαμε χωρίς χρέη, σπατάλες και – πιστεύω – πολιτικά ρουσφέτια) εννοούν ότι το δημόσιο θα αγοράσει το νέο στόλο, το δημόσιο θα πληρώνει τους εργαζόμενους, το δημόσιο θα επιδοτεί τα κέρδη του «επενδυτή» και ο «επενδυτής» θα βγάζει τα έξοδα του από τα εισιτήρια που θα πάνε στα 2 ευρώ.  Σοβαρά;

 

No Comments Yet

Comments are closed