Οι ιδεοληψίες του Μπουτάρη για την ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας

από Κοσμοπούλου Ιωάννα
sms

Πολλή κουβέντα γίνεται τελευταία για την ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας. Ειδικά μετά την μη υπερψήφιση από το Δημοτικό Συμβούλιο της κανονιστικής διάταξης για τις ρυθμίσεις στους γύρω από την πλατεία δρόμους, ώστε να ξεκινήσει το έργο.  Κατ’ αρχήν να ξεκινήσω τονίζοντας ότι είμαι υπέρμαχος και όχι πολέμια ενός έργου ανάπλασης της ιστορικής πλατείας της πόλης μας.  Όπως πιστεύω άλλωστε και αυτοί –ή τουλάχιστον κάποιοι εξ αυτών- που καταψήφισαν τις κανονιστικές διατάξεις. Δεν θεωρώ ότι καταψήφισαν την ανάπλαση, αλλά την ανάπλαση με τις ρυθμίσεις και τη μορφή που προτείνεται, χωρίς δηλαδή υπόγειο πάρκινγκ και με παράλληλη μείωση των υφιστάμενων θέσεων στάθμευσης.

Επειδή συνηθίζω να ψάχνω όσο μπορώ το κάθε θέμα, προτού εκφέρω άποψη, αλλά κι επειδή τυχαίνει να γνωρίζω από παλιά το συγκεκριμένο, θα ήθελα να εκφράσω κάποιες σκέψεις:

  1. Το 1998 είχα την τιμή –από τη θέση του ειδικού γραμματέα του Δημάρχου Θεσσαλονίκης- να συμμετάσχω και να συντονίσω ομάδα εργασίας, συναποτελούμενη από συγκοινωνιολόγους του Δήμου Θεσσαλονίκης, του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής του ΑΠΘ και του Οργανισμού Θεσσαλονίκης, που εκπόνησε το Ενιαίο Σχέδιο Στάθμευσης Θεσσαλονίκης. Επικεφαλής της ομάδας ο τότε Διευθυντής του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής, Καθηγητής Περικλής Γιαννόπουλος. Απ’ όσο γνωρίζω η μελέτη αυτή αποτελούσε και τη μοναδική ολοκληρωμένη πρόταση που συνδύαζε ελεγχόμενη στάθμευση με χωροθέτηση υπόγειων και υπέργειων χώρων στάθμευσης και σ’ αυτήν στηρίχθηκε εν μέρει και το σημερινό σύστημα THESi. Σ’ αυτήν λοιπόν τη μελέτη, που ψηφίστηκε ομόφωνα από το Δ.Σ., η πρώτη πρόταση για χωροθέτηση υπόγειου πάρκινγκ ήταν στην πλατεία Ελευθερίας. Αναρωτιέμαι λοιπόν γιατί αυτό το σχέδιο δεν αποτέλεσε αφετηρία για το σχεδιασμό που έκαναν οι «επόμενοι», ώστε και στο σχεδιασμό των «επόμενων» να στηριχτούν οι «μεθεπόμενοι». Αντίθετα η σημερινή Διοίκηση του Δήμου προκήρυξε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ανάπλασης της πλατείας αγνοώντας την πρόταση για κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης.
  2. Φυσικά το κύριο αντεπιχείρημα στην κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης είναι οι αρχαιότητες. Αυτό όμως δεν θα έπρεπε να αποκλείσει εκ προοιμίου το έργο, αλλά θα έπρεπε προηγουμένως να συνταχθεί μια οικονομοτεχνική μελέτη, που να εξετάζει αν ένα τέτοιο έργο θα ήταν τεχνικά εφικτό και οικονομικά βιώσιμο σε περίπτωση που θα ανέκυπταν αρχαιολογικά ευρήματα. Και τότε να αποφασιστεί αν η ανάπλαση θα συνδυαστεί με την κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης ή όχι. Καμία φυσικά σύγκριση με το Διοικητήριο. Όπου εκεί καταστράφηκε μια πανέμορφη πλατεία για να γίνει πάρκινγκ, που και τελικά δεν έγινε.

Αλλά όχι ο Δήμαρχος δεν επέλεξε τίποτε από όλα αυτά. Προχώρησε στη δική του ιδεοληπτική άποψη ότι τα αυτοκίνητα πρέπει να απομακρυνθούν από το κέντρο της πόλης, ανεξάρτητα από την πλήρη ανυπαρξία αστικών συγκοινωνιών και με την αλαζονεία που τον χαρακτηρίζει αγνόησε κάθε προηγούμενο σχεδιασμό.

Οπότε δικαιολογημένα προκύπτουν αιτιάσεις με κυριότερη την επιλογή της συγκεκριμένης χρονικής στιγμής, όπου τα έργα του μετρό είναι σε πλήρη εξέλιξη και δημιουργούν ήδη κυκλοφοριακό φόρτο και η ανάγκη για θέσεις στάθμευσης παραμένει μέχρι την ολοκλήρωσή του επιτακτική. Όσο σημαντικό κι αν είναι το έργο, που είναι, δεν θα μπορούσε να περιμένει την ολοκλήρωση του μετρό; Για να μην επιφέρει επιπλέον αναστάτωση στις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους του κέντρου, αλλά και γενικότερα στην οικονομική ζωή της πόλης; Γιατί τέτοια πρεμούρα; Μήπως είναι απλά εκλογικό πυροτέχνημα;

Να θεωρήσουμε καλόβουλα πως όχι. Γιατί τότε κατηγορούνται όσοι καταψήφισαν τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις ότι κάνουν το αντίθετο, δηλαδή κακόβουλη προεκλογική αντιπολίτευση;

Ο Δήμος οφείλει μέχρι τις εκλογές να κάνει το καθήκον του. Να κάνει όλα όσα χρειάζεται για την καλή ποιότητα ζωής των δημοτών του. Μακάρι και μεγάλα έργα πνοής. Με σωστό σχεδιασμό και προγραμματισμό όμως (βλέπε ανάπλαση στην οδό Ικτίνου που «συνέπεσε» με το άνοιγμα των σχολείων).  Κι αν τα έργα έχουν ελλιπή σχεδιασμό και προχειρότητα, η αντιπολίτευση οφείλει να ασκεί κριτική και ενδεχομένως και να καταψηφίζει για να προστατεύσει τους πολίτες. Γιατί αν δεν υπάρξουν αυτά τα προαπαιτούμενα, η πόλη θα έχει «πεθάνει» πριν φθάσει σε εκλογές.